Στην τελική ευθεία το Μουσείο των Φαρσάλων – Ολοκληρώθηκε και η μουσειογραφική μελέτη

Στην τελική ευθεία βρίσκεται το έργο του Μουσείου των Φαρσάλων που θα στεγαστεί στο ιστορικό κτήριο του πρώην 1ου Δημοτικού Σχολείου επί της οδού Καναδά, καθώς ολοκληρώθηκε και η μουσειογραφική μελέτη.

Υπενθυμίζεται πως Αρχαιολογική Συλλογή θα αναπτυχθεί σε τέσσερις αίθουσες και δυο διαδρόμους συνολικά στην αριστερή πτέρυγα του κτηρίου από την κεντρική είσοδο. Το συνολικό εμβαδόν του εκθεσιακού χώρου με τις τοιχοποιίες είναι 321,61τ.μ.

Η διαμόρφωση των χώρων του παλαιού Σχολείου σε εκθεσιακό χώρο, έχει ως σκοπό την παρουσίαση του αρχαιολογικού υλικού της Συλλογής του Δήμου, αλλά κυρίως την ανάδειξη και την κοινοποίηση στο ευρύ κοινό, της μακραίωνης ιστορίας του τόπου, καθιστώντας την Συλλογή το νέο πολιτιστικό – ιστορικό τοπόσημο της περιοχής, ως πόλος έλξης των κατοίκων της περιοχής, αλλά κυρίως ως πόλο έλξης των επισκεπτών της πόλης.

Η παρουσίαση των εκθεμάτων στηρίζεται στην σύγχρονη μουσειολογική – μουσειογραφική προσέγγιση τέτοιων θεμάτων, με σύγχρονες προθήκες, πλούσιο εποπτικό και διαδραστικό υλικό και συγκεντρικό φωτισμό.

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΦΑΡΣΑΛΩΝ

Σε δήλωσή του ο Δήμαρχος Φαρσάλων κ.  Μάκης Εσκίογλου τόνισε πως «με την ολοκλήρωση της μουσειογραφικής μελέτης βρισκόμαστε ένα βήμα πιο κοντά στην λειτουργία του δικού μας μουσείου, του χώρου που θα στεγάσει σπουδαία εκθέματα από την μακραίωνη και πλούσια ιστορία του τόπου μας. Επιδίωξή μας είναι η αδιάκοπη λειτουργία του, μαζί με το Κέντρο Ψηφιακής Φωτογραφίας Νεότερης Τοπικής Ιστορίας, στον Πύργο Καραμίχου. Να τα εντάξουμε σε μία ευρύτερη ιστορική διαδρομή, συνδέοντας τα τόσα σπουδαία αρχαιολογικά και πολιτιστικά μνημεία της επαρχίας μας. Και να δημιουργήσουμε στέρεες βάσεις για να καταστήσουμε τον τόπο μας τουριστικό προορισμό πρώτης γραμμής στη Θεσσαλία».

Η ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΕΚΘΕΣΙΑΚΟΥ ΧΩΡΟΥ

Η διαμόρφωση του εκθεσιακού περιβάλλοντος έχει δύο στόχους: α) την δημιουργία ποιοτικού περιβάλλοντος για κάθε θεματική ενότητα και β) των συνδυασμό όλων των επί μέρους ενοτήτων σε ένα αρμονικό σύνολο που θα έχει ροή και ρυθμό και θα δημιουργεί στον επισκέπτη το αίσθημα της αναζήτησης.

Στο σύνολο της έκθεσης δημιουργούνται τα στοιχεία εκείνα που θα προσελκύσουν τον επισκέπτη να πορευθεί με ενδιαφέρον και να κατανοήσει την ιστορία που εκτίθεται, χωρίς να «χαθεί» σε λεπτομέρειες ειδικού διδακτικού χαρακτήρα.

Μέσα από τον συνδυασμό εκθεμάτων και εποπτικού υλικού (κείμενα, φωτογραφίες, προβολές κ.λ.π.) να εδραιώσει όσα παρατήρησε, ώστε όχι μόνο να συγκρίνει τα στοιχεία πολιτισμού που εκτίθενται στις διάφορες περιόδους, αλλά να διαπιστώσει την μετεξέλιξη και την συνέχεια στοιχείων τους έως την σύγχρονη εποχή.

Υλικά σύγχρονα και ασφαλή θα δέχονται τα εκθέματα, άλλοτε με ουδέτερη υφή προκειμένου να προβληθεί η ιδιαίτερη σημασία και χαρακτηριστικά του εκθέματος και άλλοτε συμμετέχουν στην παρουσίαση, προσθέτοντας στην σημειωτική ανάδειξή του. Ουδέτερα χρώματα και σύγχρονα υλικά (ακρυλικά φύλλα) αγκαλιάζουν τις εκθεσιακές ενότητες, δημιουργώντας ένα χρωματικό φόντο που δεν έχει αυτοσκοπό και αυτοπροβολή, αλλά λειτουργεί για την σημειωτική και αισθητική ανάδειξη των εκθεμάτων.

Ο εκθεσιακός φωτισμός ζωντανεύει τους μουσειογραφικούς χώρους αναδεικνύοντας αισθητικά τα εκθέματα και όπου απαιτείται τονίζει και προβάλει λεπτομέρειες,. Με την διαφοροποίηση της έντασης και της θερμοκρασίας του καθοδηγεί, κάνοντας διάκριση ανάμεσα στην εκθεσιακή πυκνότητα και τα κενά δημιουργώντας αλλού πιο δραματοποιημένη ατμόσφαιρα και αλλού πιο ήρεμη.

Το ποικίλο εποπτικό και διδακτικό υλικό οργανωμένο και σαφές πληροφορεί τον επισκέπτη και του δημιουργεί παράλληλα, εκμεταλλευόμενο την ενέργεια της κίνησης της εικόνας και του ήχου στις προβολές και την ενεργητική σύμπραξη του στα διαδραστικά, τα κίνητρα για την ενεργότερη συμμετοχή του στο εκθεσιακό περιβάλλον.

Οι μελετητές είναι ο Ηλίας Παπαγεωργίου και ο Παντελής Φελέρης, οι οποίοι διαθέτουν εμπειρία στην αποκατάσταση και επανάχρηση μνημείων όπως το Μουσείο του Προσφυγικού Ελληνισμού της Αγίας Σοφίας στο γήπεδο της ΑΕΚ, το Μνημείο των Αθανάτων του Έθνους στο ΓΕΕΘΕΑ, το Μουσείο της Μητρόπολης Αθηνών, καθώς και το Μουσείο Πατριάρχη Αλεξανδρείας στην Κρήτη. Η μελέτη εκπονήθηκε με πόρους του Δήμου Φαρσάλων.