Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας: Ευκαιρία να επικαιροποιήσουν τα Στρατηγικά τους Σχέδια πήραν οι υπουργοί

✱ Οι προϋποθέσεις που έθεσε η Κομισιόν
✱ Τρέχει το σύστημα ΟΣΔΕ στις περισσότερες χώρες

Μεγαλύτερη ευελιξία στις τροποποιήσεις των Στρατηγικών Σχεδίων τους ζήτησαν από την Κομισιόν οι υπουργοί Γεωργίας των κρατών-μελών κατά τη διάρκεια του Συμβουλίου, που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 25 Απριλίου στο Λουξεμβούργο.

Με τις περισσότερες χώρες να τρέχουν ήδη το σύστημα υποβολής δηλώσεων για φέτος και με βάση την εμπειρία που αποκόμισαν κατά την πρώτη φάση εφαρμογής της νέας ΚΑΠ, οι υπουργοί κάλεσαν την Κομισιόν να διευκολύνει τα κράτη-μέλη και να εγκρίνει γρήγορα τις τροποποιήσεις των Στρατηγικών τους Σχεδίων, συμβάλλοντας στην καλύτερη ενημέρωση των παραγωγών και, κατά συνέπεια, στην εφαρμογή της ΚΑΠ.

Πολλοί, μάλιστα, τόνισαν ότι χάθηκε ένας από τους στόχους της νέας ΚΑΠ, που δεν ήταν άλλος από την απλούστευσή της. «Είμαστε ανοιχτοί στο να γίνουν πιο φιλικά τα Στρατηγικά Σχέδια για τους αγρότες», απάντησε ο επίτροπος Γεωργίας, Γιάνους Βοϊτσεχόφκι, υπογραμμίζοντας, ωστόσο, ότι η έγκριση των τροποποιήσεων δεν εξαρτάται από τον ίδιο, αλλά από όλη την Κομισιόν.

Συντονισμός

Σε αυτό το πρώτο crash test από την έναρξη της νέας ΚΑΠ, η Ελλάδα δεν είχε να μοιραστεί και… πολλές εμπειρίες από την εφαρμογή του Στρατηγικού της Σχεδίου. Ο γενικός γραμματέας του ΥΠΑΑΤ, Κ. Μπαγινέτας, επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας αντί του υπουργού Γ. Γεωργαντά, περιορίστηκε να πει –και να παραδεχτεί– ότι το βασικότερο δίδαγμα για την Ελλάδα «είναι η σημασία του αποτελεσματικού και έγκαιρου συντονισμού όλων των συναρμόδιων εθνικών υπηρεσιών και φορέων». Όπως τόνισε, «στόχος μας είναι η βέλτιστη αξιοποίηση των κονδυλίων για τις άμεσες ενισχύσεις και αυτό το διάστημα γίνονται εντατικές εργασίες στο πληροφοριακό σύστημα του ΟΠΕΚΕΠΕ για την έγκαιρη υποδοχή των αιτήσεων των γεωργών».

Πράγματι, η Ελλάδα είναι μία από τις λίγες χώρες της ΕΕ που ακόμα δεν έχει ανοίξει τις Πύλες ΟΣΔΕ, αφού δεν έχει εντάξει τους κανονισμούς στο εθνικό δίκαιο! Περιμένοντας τις εφαρμοστικές, είναι αυτονόητο ότι η Ελλάδα δεν θα μπορούσε να είναι μεταξύ των κρατών-μελών που ήδη έχουν καταθέσει τροποποιητικές των Στρατηγικών Σχεδίων τους, ή ετοιμάζονται να το κάνουν.

Πάντως, η Ελλάδα συντάχθηκε με το αίτημα των υπόλοιπων χωρών, ζητώντας περισσότερη ευελιξία. «Είναι αναπόφευκτη η ανάγκη για παροχή ευελιξίας και επικουρικότητας στα κράτη-μέλη, με παράλληλη δυνατότητα περισσότερων τροποποιήσεων του Στρατηγικού Σχεδίου», σημείωσε ο κ. Μπαγινέτας.

Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι «ειδικά για τα οικολογικά προγράμματα πρέπει να προβλεφθεί διαδικασία άμεσων τροποποιήσεων με απλή κοινοποίηση στην Επιτροπή και η ισχύς τους αμέσως μετά την κοινοποίηση με την αυστηρή βεβαίως προϋπόθεση ότι οι αλλαγές δεν θίγουν τον βασικό πυρήνα της περιβαλλοντικής διάστασης αυτών των παρεμβάσεων».

✱ Κατά τη διάρκεια του Συμβουλίου, εγκρίθηκαν συμπεράσματα αναφορικά με τις ευκαιρίες της βιοοικονομίας και της κυκλικής οικονομίας υπό το πρίσμα της Πράσινης Συμφωνίας, με ιδιαίτερη έμφαση στις αγροτικές περιοχές, βασικά νομοθετήματα της δέσμης «Fit for 55». Επιπλέον, συζητήθηκε ο προτεινόμενος Κανονισμός για τη γεωργία δέσμευσης άνθρακα.

 

Τα μεγάλα «αγκάθια» της ΚΑΠ

Για τα Οικολογικά Σχήματα (eco-schemes) δεν μίλησε μόνο η ελληνική αντιπροσωπεία. Δεν ήταν λίγες οι εθνικές αντιπροσωπείες, όπως της Δανίας, της Ολλανδίας, της Λετονίας, της Λιθουανίας κ.ά., που εξέφρασαν την ανησυχία τους για την εφαρμογή τους και το ενδεχόμενο χαμηλής απορροφητικότητας των κονδυλίων. Η αντιπροσωπεία της Σλοβενίας, για παράδειγμα, άφησε αιχμές για την πράσινη αρχιτεκτονική της ΚΑΠ, λέγοντας ότι οι αγρότες διαμαρτύρονται έντονα για τις περιβαλλοντικές παρεμβάσεις, όταν έχουν πληγεί τόσο πολύ από τις συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία.

Επικαιροποίηση

Ένα δεύτερο «αγκάθι» αποτελεί η ανάγκη να επικαιροποιηθούν τα Στρατηγικά Σχέδια, με δεδομένο ότι από τότε που συμφωνήθηκε η νέα ΚΑΠ έχουν μεσολαβήσει οι συνέπειες της πανδημίας και του πολέμου στην Ουκρανία. Επίσης, άλλες χώρες, όπως π.χ. η Ισπανία, επλήγησαν το διάστημα αυτό και από παρατεταμένες περιόδους ξηρασίας. Για τον λόγο αυτόν, η πλειονότητα των αντιπροσωπειών αποκάλυψε ότι έχει αιτηθεί ή προτίθεται να αιτηθεί τροποποίηση των Στρατηγικών τους Σχεδίων, προκειμένου να συμβαδίζουν με τις ανάγκες του σήμερα.

Διοικητικός φόρτος

Κάποιες αντιπροσωπείες εξήγησαν ότι κάθε Στρατηγικό Σχέδιο αντιπροσωπεύει πάνω από 1.000 σελίδες νομοθεσίας. «Δυστυχώς, χάσαμε τον στόχο της απλούστευσης» προειδοποίησε η Φινλανδία, με τη Λετονία να προσθέτει ότι εκτός από την ένταξη της ΚΑΠ στην εθνική νομοθεσία εξίσου δύσκολη είναι η εφαρμογή της στην πράξη. Στο πλαίσιο αυτό, άλλες αντιπροσωπείες ζήτησαν χρόνο, ώστε να αναπτύξουν τα πληροφοριακά τους συστήματα, με την Ιρλανδία να επισημαίνει ότι η παρακολούθηση των εκτάσεων και η ένωση των δύο Πυλώνων σε έναν αποτελούν τα πιο δύσκολα κομμάτια της εφαρμογής.

Ενημέρωση

Όλοι συμφώνησαν στο ότι για να εφαρμοστεί η ΚΑΠ, πρέπει να είναι ενήμεροι οι παραγωγοί. Η αντιπροσωπεία της Κύπρου, για παράδειγμα, τόνισε πως η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισε μέχρι σήμερα ήταν η εμπεριστατωμένη ενημέρωση του αγροτικού κόσμου.

Πληθωρισμός

Άλλες αντιπροσωπείες, όπως για παράδειγμα της Γερμανίας, εξήγησαν ότι ο πληθωρισμός επίσης θα επηρεάσει την ΚΑΠ, ιδιαίτερα στο κομμάτι των επενδύσεων, και ότι πρέπει να ληφθούν όλες οι νέες συνθήκες υπόψη.