Θωμάς και Χρήστος Μόσχος: Στην αναζήτησή τους για κασέρι… δημιούργησαν το «Κανιάκι»

Νέο ημίσκληρο τυρί από τα δίδυμα αδέρφια στην Καστοριά

Παγκόσμια πρωτοτυπία μπορεί να χαρακτηριστεί η δημιουργία ενός νέου ημίσκληρου τυριού από δίδυμα αδέρφια στην Καστοριά. Με το όνομά του να προέρχεται από το βουνό Κάνιακος, όπου και βόσκουν τα ζώα τους, το τυρί Κανιάκι δημιουργήθηκε ως ιδέα, αλλά και ως προϊόν για πρώτη φορά στο τυροκομείο της οικογένειας Μόσχου.

«Ηθικοί αυτουργοί» της ιδέας και υπεύθυνοι για την παραγωγή του ο Θωμάς και ο Χρήστος Μόσχος, κτηνοτρόφοι πέμπτης γενιάς. «Η οικογένειά μας ασχολείται με την κτηνοτροφία πολλά χρόνια, με αποτέλεσμα να μεγαλώσουμε μέσα στα ζώα. Επίσημα αναλάβαμε τη διαχείριση της μονάδας το 2014», αναφέρει στην «ΥΧ» ο Θωμάς.

Με σπουδές στη γεωπονία, την τυροκομία και την κτηνιατρική, τα δύο αδέρφια σήμερα με βιολογική πιστοποίηση εκτρέφουν 1.200 πρόβατα και κατσίκια στη Φωτεινή Καστοριάς, καλλιεργούν τις δικές τους ζωοτροφές και διαθέτουν το δικό τους τυροκομείο στην Πολυκάρπη Καστοριάς. «Έχω σπουδάσει γεωπονία, ενώ ο αδερφός μου κτηνιατρική», εξηγεί ο Θωμάς.

Το πρόβλημα της μη αποπληρωμής του γάλακτος από τη γαλακτοβιομηχανία οδήγησε τα δύο αδέρφια στην απόφαση να δημιουργήσουν το δικό τους τυροκομείο, ώστε να φτιάχνουν τα δικά τους τυριά. «Τότε ήταν που πήρα την απόφαση να πάω στη Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων, ώστε να εκπαιδευτώ στην τυροκομία. Τελειώνοντας το 2014 από τη σχολή, μπήκαμε σε πρόγραμμα LEADER για τη δημιουργία του τυροκομείου, το οποίο ξεκίνησε ωστόσο να λειτουργεί το 2018 λόγω της γραφειοκρατίας», επισημαίνει ο Θωμάς.

Δημιουργία τυριών και καινοτομία

Με το γάλα να προέρχεται αποκλειστικά από τα δικά τους ζώα, τα δίδυμα αδέρφια φτιάχνουν αιγοπρόβειο τυρί, κατσικίσιο, μυζήθρα, ανθότυρο και ένα τυρί τύπου μπάτζο, για το οποίο περιμένουν την πιστοποίηση λόγω ΠΟΠ. Επίσης, φτιάχνουν κρέμα βανίλια-σοκολάτα, ρυζόγαλο, παστεριωμένο γάλα ημέρας με πρόβειο και κατσικίσιο γάλα, αλλά και παραδοσιακό γιαούρτι που εφαρμόζουν μία καινοτομία με την πέτσα.

«Ουσιαστικά, έχουμε δύο γιαούρτια. Το ένα είναι το παραδοσιακό με την κίτρινη πέτσα, ενώ στο άλλο η πέτσα είναι λευκή και ίσια και δημιουργήθηκε με αφορμή τους νεαρούς καταναλωτές, τα παιδιά, που δεν έτρωγαν το παραδοσιακό γιαούρτι», εξηγεί ο Θωμάς. Επίσης, φτιάχνουν παγωτό από το γιαούρτι.

«Κανιάκι»

Η ζήτηση των καταναλωτών για κασέρι οδήγησε τον Θωμά και τον Χρήστο στη δημιουργία ενός καινούργιου τυριού για το οποίο συνεργάστηκαν με τη Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων. «Επειδή πολύς κόσμος μάς ζητούσε κασέρι και εμείς δεν είχαμε τη δυνατότητα να το παραγάγουμε λόγω των μηχανημάτων, προσπαθήσαμε να βρούμε έναν νέο τρόπο που θα μπορούσε να γίνει η παραγωγή ενός αντίστοιχου προϊόντος.

Καταφέραμε να φτιάξουμε το τυρί χωρίς θερμική επεξεργασία σε μπασκί, διαδικασία που μας πήρε λίγο παραπάνω από έναν χρόνο. Είναι, λοιπόν, ένα προϊόν που δημιουργήσαμε για πρώτη φορά και έχουμε κάνει κινήσεις στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας για να κατοχυρώσουμε την πατέντα», εξηγεί ο Θωμάς.

Τα δύο αδέρφια ονόμασαν το τυρί Κανιάκι, από το βουνό Κάνιακος, ενώ συμβουλεύτηκαν για τη δημιουργία του και τη Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων. «Συμβουλευτήκαμε τους τυροκόμους της Σχολής για κάποιες διαδικασίες που έπρεπε να διορθώσουμε, τους στείλαμε δείγμα από το τυρί, ενώ κάναμε και μετρήσεις για τον διατροφικό πίνακα.

Πρόσφατα, επίσης, παρουσιάσαμε το προϊόν σε φοιτητές της Γαλακτοκομικής Σχολής Ιωαννίνων, ενώ μας ενημέρωσαν ότι ο τρόπος παραγωγής θα μπει και στη διδακτέα ύλη». Όπως εξηγεί ο ίδιος, η γεύση του τυριού είναι μεταξύ γραβιέρας και κασεριού.

Προώθηση στην αγορά

Τα προϊόντα της οικογένειας Μόσχου προωθούνται σε ένα δίκτυο συνεργατών, ενώ είναι διαθέσιμα και στα τρία καταστήματα λιανικής πώλησης, που διαθέτουν οι ίδιοι. «Το πρώτο κατάστημα άνοιξε στις αρχές του 2018 στο Άργος Ορεστικό, το δεύτερο τον Οκτώβριο του 2018 στη Καστοριά και το τρίτο στο τέλος του 2019 στη Μεσοποταμία. Στα καταστήματα υπάρχουν διαθέσιμα τα προϊόντα μας, καθώς και το καινούργιο τυρί το Κανιάκι», εξηγεί ο Θωμάς.

Επόμενα σχέδια

Στα μελλοντικά σχέδια των δίδυμων αδερφών είναι να επεκτείνουν το δίκτυο λιανικής πώλησης των προϊόντων τους με τη δημιουργία ενός ακόμη καταστήματος, αλλά να περάσουν και στο Franchise, έτσι ώστε κι άλλα καταστήματα λιανικής πώλησης να αποκτήσουν την επωνυμία τους.