Βαγγέλης Κυριάκου: «Μονόδρομος η τεχνολογία για την ανταγωνιστικότητα του αγροτικού τομέα»

Η ομάδα βιολογικών παραγωγών ANYFION GREECE χρησιμοποιεί από το 2018 καινοτόμα εργαλεία, ανοίγοντας νέες αγορές
24/12/2024
8' διάβασμα
vangelis-kyriakou-monodromos-i-technologia-gia-tin-antagonistikotita-tou-agrotikou-tomea-342387

Με το βλέμμα στραμμένο στις ευρωπαϊκές αγορές για την προώθηση βιολογικών προϊόντων, όπως εσπεριδοειδή, οπωροκηπευτικά και ελαιόλαδο από την Αργολίδα, η ομάδα παραγωγών της ANYFION GREECE μοιράστηκε σε ευρωπαϊκό επίπεδο το «κλειδί» που, μεταξύ άλλων, μπορεί να ανοίξει την «πόρτα» των εξαγωγών.

Ο Βαγγέλης Κυριάκου, υπεύθυνος γεωπόνος της ομάδας και παραγωγός ο ίδιος, με αφορμή τη συμμετοχή του στο συνέδριο «EU AGRI-DIGITAL CONFERENCE», που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 12/12 στις Βρυξέλλες στο πλαίσιο του συνεδρίου «EU-AGRI FOOD DAYS», μίλησε στην «ΥΧ» για τον τρόπο με τον οποίο η ομάδα παραγωγών εφαρμόζει την τεχνολογία στο χωράφι ήδη από το 2018, αλλά και τη συμβολή της στην εξαγωγική της δραστηριότητα.

«Οι παραγωγοί που θα παραμείνουν στον αγροτικό τομέα, εφαρμόζοντας τα νέα τεχνολογικά εργαλεία, θα έχουν τη δυνατότητα να είναι ανταγωνιστικοί και βιώσιμοι, μειώνοντας το κόστος παραγωγής», υποστηρίζει ο κ. Κυριάκου

Αναφέρθηκε, επίσης, στην ανταπόκριση που έλαβε η παρουσίασή του σχετικά με το ελληνικό έργο «Γεωργία με Ευφυΐα» – Ψηφιακός Μετασχηματισμός του Γεωργικού Τομέα, για το οποίο μίλησε ως ωφελούμενος. Στόχος του συνεδρίου ήταν να τεθούν στο επίκεντρο οι πραγματικές εμπειρίες των αγροτών στην Ευρώπη σχετικά με την ψηφιοποίηση της γεωργίας.

Η συζήτηση για τη διαχείριση των δεδομένων

Όπως εξηγεί ο ίδιος στην «ΥΧ», υπήρχε μεγάλη ανταπόκριση από τους παρευρισκoμένους στο συνέδριο σχετικά με το έργο του ψηφιακού μετασχηματισμού του αγροτικού τομέα, καθώς έγινε κατανοητό ότι για πρώτη φορά πανευρωπαϊκά τίθεται σε εφαρμογή ένα έργο αγροτικής τεχνολογίας εθνικής κλίμακας, το οποίο θα μπορούσε να λειτουργήσει ως παράδειγμα και για άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Ο κ. Κυριάκου τονίζει, επίσης, ότι βασικό θέμα συζήτησης καθ’ όλη τη διάρκεια του συνεδρίου ήταν ο τρόπος διαχείρισης των δεδομένων που παράγονται από τέτοιου είδους έργα. «Μέχρι στιγμής, στο συγκεκριμένο έργο, τα δεδομένα που υπάρχουν αφορούν τις κλιματικές και εδαφολογικές συνθήκες. Στο μέλλον, όμως, όταν οι παραγωγοί κληθούν να δώσουν δεδομένα σχετικά με τις καλλιεργητικές πρακτικές που ακολουθούν ή τα σκευάσματα που χρησιμοποιούν, τότε θα πρέπει να υπάρχει έλεγχος της χρήσης τους», επισημαίνει.

Μονόδρομος η εφαρμογή της τεχνολογίας

Ήδη, από το 2018, ο κ. Κυριάκου ήταν από τους πρώτους στην ομάδα που πήραν την απόφαση να εγκαταστήσουν μετεωρολογικό σταθμό στο χωράφι μέσω του συστήματος ευφυούς γεωργίας gaiasense της εταιρείας NEUROPUBLIC. Σήμερα, 15 παραγωγοί της ομάδας έχουν πρόσβαση σε συμβουλές σχετικά με τις καλλιέργειές τους βάσει δεδομένων από εννέα συνολικά μετεωρολογικούς σταθμούς. «Ως γεωπόνος, ξέρω πολύ καλά τι είναι καλύτερο για τις καλλιέργειες και από τη στιγμή που η τεχνολογία παρέχει δεδομένα σε επίπεδο αγρού είναι μονόδρομος», τονίζει ο κ. Κυριάκου, εξηγώντας τον λόγο για τον οποίο αποφάσισε να χρησιμοποιήσει το συγκεκριμένο τεχνολογικό εργαλείο.

Ο ίδιος συμπληρώνει ότι τα επόμενα χρόνια η τεχνολογία θα αποτελέσει αναγκαίο εργαλείο για κάθε παραγωγό λόγω της κλιματικής αλλαγής, της ανάγκης μείωσης του κόστους παραγωγής και της εφαρμογής πράσινων γεωργικών πρακτικών.

«Πιστεύω ότι οι εξελίξεις τα επόμενα χρόνια στον τομέα της αγροτικής τεχνολογίας θα τρέχουν με πολύ γρήγορους ρυθμούς και ίσως να υπάρχουν και αγρότες μεγαλύτερης ηλικίας που δεν θα μπορέσουν να ακολουθήσουν τις εξελίξεις αυτές. Οι παραγωγοί, όμως, που θα παραμείνουν στον αγροτικό τομέα εφαρμόζοντας τα νέα τεχνολογικά εργαλεία θα έχουν τη δυνατότητα να είναι ανταγωνιστικοί και βιώσιμοι, μειώνοντας το κόστος παραγωγής», υποστηρίζει.

Το «κλειδί» για τις εξαγωγές

Η εταιρεία ANYFION GREECE, όπως αναφέρει ο κ. Κυριάκου, ασχολείται αποκλειστικά με τις εξαγωγές. «Τα προϊόντα εξάγονται στην Ελβετία και σε αγορές στις οποίες έχουν απευθείας πρόσβαση οι καταναλωτές. Τέτοιου είδους αγορές χρειάζονται μοναδική προσέγγιση. Για παράδειγμα, για να προσελκύσουμε τους καταναλωτές της Ελβετίας και να μπουν στη διαδικασία να παραγγείλουν προϊόντα από την Ελλάδα πρέπει να τους πείσουμε ότι κάνουμε κάτι καλό, ότι η παραγωγή των προϊόντων μας συνδέεται με τη βιωσιμότητα τόσο της τοπικής κοινωνίας όσο και της οικονομίας, εφαρμόζοντας κανόνες που σέβονται το περιβάλλον. Επομένως, αργά ή γρήγορα, οι αγορές θα βάλουν ως δεδομένο την τήρηση των κοινωνικοοικονομικών και περιβαλλοντικών απαιτήσεων, οι οποίες μπορούν να επιτευχθούν μέσω της τεχνολογίας».

Σχετικά με το έργο του ψηφιακού μετασχηματισμού του αγροτικού τομέα, ο ίδιος σημειώνει ότι «είναι ευκαιρία, μέσω του συγκεκριμένου έργου, οι αγρότες στην Ελλάδα να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικοί, προστατεύοντας το περιβάλλον και ενισχύοντας την ήδη υπάρχουσα ποιότητα των προϊόντων τους».

Σημείο αναφοράς το έργο «Γεωργία με Ευφυΐα»

Η «ΥΧ» απευθύνθηκε, επίσης, στους εκπροσώπους της GAIA EΠΙΧΕΙΡΕΙΝ και της NEUROPUBLIC, που ταξίδεψαν στις Βρυξέλλες για να συμβάλουν στην προβολή του έργου, αλλά και για την πραγματοποίηση σειράς συναντήσεων με στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Κοινοβουλίου.

Όπως δήλωσε ο Ανέστης Τρυπιτσίδης, διευθύνων σύμβουλος της GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ, «οι συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν είχαν πολύ ενδιαφέρον, με το βασικό συμπέρασμα που εξάγεται να είναι ότι όλοι περιμένουν τα αποτελέσματα από την εφαρμογή του έργου και, κυρίως, οι αγρότες».

Ο Δημήτριος Καπνιάς, Large Scale Projects Manager και μέλος ΔΣ της NEUROPUBLIC, ανέφερε ότι «στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το συγκεκριμένο έργο το αντιλαμβάνονται ως σημείο αναφοράς, δηλαδή, ως ένα πρωτοπόρο έργο που αναμένουν να δουν τι αποτελέσματα θα έχει και λόγω των μεθόδων που χρησιμοποιεί, αλλά, κυρίως, λόγω της εθνικής του κλίμακας. Υπάρχει ισχυρό διεθνές ενδιαφέρον για το πώς θα λειτουργήσει ένα τέτοιο σύστημα ευφυούς γεωργίας και πώς η λειτουργία του θα μεταβάλει την ελληνική γεωργία, καθώς δεν υπάρχει προηγούμενη εμπειρία σε παρόμοια κλίμακα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρακολουθεί στενά την πορεία του έργου, εκτιμώντας ότι μπορεί να αποτελέσει προπομπό για την ευρύτερη εφαρμογή παρόμοιων συστημάτων σε ευρωπαϊκό επίπεδο».

Με τη σειρά του, ο Ιωάννης Μιχαηλίδης, διευθυντής Marketing στη NEUROPUBLIC, σημείωσε ότι «μέσω του συνεδρίου, δόθηκε η ευκαιρία για ανταλλαγή απόψεων τόσο για το συγκεκριμένο έργο όσο και για άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα. Επίσης, μέσω και του ειδικά διαμορφωμένου περιπτέρου που είχε στηθεί στον περιβάλλοντα χώρο του συνεδρίου είχαμε την ευκαιρία να ενημερώσουμε τους ενδιαφερόμενους, κάποιοι από τους οποίους έμειναν έκπληκτοι μαθαίνοντας ότι η Ελλάδα πρωτοπορεί στον αγροτικό τομέα μέσω του συγκεκριμένου έργου».

Τέλος, ο Βασίλης Πυργιώτης, υπεύθυνος Γραφείου Βρυξελλών της GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ, ανέφερε ότι «η παρουσίαση του έργου “Γεωργία με Ευφυΐα” στο Agri-Food Days και πρόσφατα στο 11ο Συνέδριο Ευρωπαίων Αγροτών των COPA-COGECA στο Βουκουρέστι ανέδειξε τη σημασία του ως προτύπου ψηφιακού μετασχηματισμού στον αγροτικό τομέα.

Η θετική ανταπόκριση από εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Κοινοβουλίου, policy makers και ακαδημαϊκούς επιβεβαίωσε τη δυνατότητά του να αποτελέσει σημείο αναφοράς (benchmark) για ολόκληρη την Ευρώπη, συνδεόμενο τόσο με τις υφιστάμενες όσο και με τις υπό διαμόρφωση δομές της ΕΕ, καθώς και με βασικές πτυχές της ΚΑΠ, όπως τα Οικολογικά Σχήματα και τα εργαλεία διαχείρισης κινδύνου. Η εμπειρία αυτή ενισχύει την πεποίθησή μας ότι η Ελλάδα μπορεί να πρωταγωνιστήσει στη διαμόρφωση ενός βιώσιμου και ανθεκτικού αγροτικού μοντέλου για την Ευρώπη».