Παραδείγματα μέγα εταιρειών, που δίνουν ώθηση στις εξαγωγές νωπών φρούτων

γράφει ο Χρήστος Γιαννακάκης, πρόεδρος της Κοινοπραξίας Συνεταιρισµών Οµάδων Παραγωγών Ηµαθίας

H Ελλάδα είναι μία από τις μεγαλύτερες παραγωγούς φρέσκων φρούτων όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στον κόσμο. Παρά το γεγονός, όμως, ότι η παραγωγική της δυναμικότητα είναι μεγάλη, η αξία, καθώς και η ποσότητα των εξαγωγών υπολείπεται σημαντικά των δυνατοτήτων της.

Ρώσικο εμπάργκο κατά της Τουρκίας από 1/1/2016Για την ακρίβεια, τα ελληνικά φρέσκα φρούτα αδυνατούν να ακολουθήσουν τον παγκόσμιο μέσο όρο τιμών, όσο και τον ευρωπαϊκό μέσο όρο τιμών πώλησης, όπως και να διεισδύσουν σε σημαντικές αγορές που διασφαλίζουν ποσότητες απορρόφησης και φερεγγυότητα πληρωμής.

Το εμπάργκο της Ρωσίας απέναντι στα ευρωπαϊκά φρέσκα φρούτα θα μπορούσε να αποτελεί μία εξήγηση. Δεν είναι, όμως, επαρκής, διότι ακόμη και τις προηγούμενες χρονιές, πριν από το εμπάργκο, τα ελληνικά φρούτα αδυνατούσαν να ακολουθήσουν τους ανταγωνιστές τους.

Κυρίως, τα αίτια του παραπάνω φαινομένου είναι τα εξής: 

  • Τα μικρά εμπορικά μεγέθη, που δεν προσφέρουν στους αγοραστές ούτε την απαιτούμενη ποσότητα ούτε και την ποικιλία των ειδών που προσφέρει ο ανταγωνισμός.
  • Έλλειψη branding και μάρκετινγκ.
  • Μη οργανωμένη παρουσία των εξαγωγικών επιχειρήσεων στις χώρες-στόχους.
  • Απουσία της έννοιας customer service και customized service προς τον πελάτη.

Τα προαναφερόμενα αίτια αποτρέπουν από το να δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακας και συγκέντρωσης, οι οποίες θα οδηγήσουν στη δημιουργία υπεραξίας.

Αυτό, όμως, που πρέπει να αναδειχθεί είναι ότι υπάρχει τρόπος και ότι άλλες ευρωπαϊκές και μη χώρες κατάφεραν να διαφύγουν από την περιορισμένη δυνατότητα του μικρού μεγέθους.

#36 Εξαγωγές: Τι πρέπει να γνωρίζει ένας σύγχρονος εξαγωγέας

Οι χώρες αυτές, όπως για παράδειγμα η Ολλανδία, η Δανία, η Ισπανία, η Ιταλία, το Ισραήλ και η Νέα Ζηλανδία έχουν δημιουργήσει μεγάλες εμπορικές εταιρείες, οι οποίες αντιπροσωπεύουν εμπορικά τα μέλη τους σε διεθνές επίπεδο, η δε αξία των πωλήσεών τους ξεφεύγει από τα εκατομμύρια και περνά στα δισεκατομμύρια.

Τα μεγέθη, τα οποία δημιουργούν οι υπερεταιρείες, επιτρέπουν να υλοποιήσουν μία σειρά από ενέργειες που στόχο έχουν αφενός να τους ισχυροποιήσουν στην παγκόσμια αγορά κι αφετέρου να ενώσουν την αγορά με τους αγρότες και τα προϊόντα τους. Εν ολίγοις, τα σχήματα αυτά κατάφεραν να μετατρέψουν έναν φαύλο κύκλο σε κύκλο υπεροχής.

Και όλα αυτά εκκίνησαν από τη σωστή πολιτική των κρατών τους να ενισχύσουν και να ωθήσουν προσπάθειες ένωσης, συνεργατισμού και ομαδικότητας.