Ένα διαφορετικό σχολείο στα Κάτω Πατήσια (pics)

«Στόχος μας είναι να φέρουμε την κοινωνία στο σχολείο και το σχολείο στην κοινωνία. Να κάνουμε τα παιδιά ενεργούς πολίτες, που δεν θα ζουν σε μια εικονική πραγματικότητα. Να ξέρουν τι τρώνε και γιατί το τρώνε».

Ένα διαφορετικό σχολείο στα Κάτω Πατήσια

Ένα σχολείο στα Κάτω Πατήσια θυμίζει περισσότερο μια άλλη Ελλάδα. Μια Ελλάδα που θα θέλαμε να βλέπουμε πιο συχνά. Πρόκειται για ένα σχολείο που έχει καταλάβει ότι τα παιδιά αποτελούν το γόνιμο έδαφος αλλαγής πολλών που συμβαίνουν στον τόπο μας. Με κεντρικό άξονα την αλλαγή αυτή, έχει προσθέσει στην καθιερωμένη εκπαίδευση των παιδιών τη διατροφική, περιβαλλοντική και εικαστική εκμάθηση. Όλα ξεκινούν από τον Γιώργο Μπέμπελο, δάσκαλο της Δευτέρας τάξης του 130ού Δημοτικού Σχολείου Κάτω Πατησίων και το μάθημα «Ευέλικτη ζώνη».

Η «Ευέλικτη ζώνη» είναι ένα μάθημα, το οποίο ξεκίνησε να λειτουργεί πιλοτικά το 2001 σε διάφορα κράτη-μέλη της Ευρώπης και στην Ελλάδα. Αποτελεί ομπρέλα, στην οποία εντάσσονται όλες οι σχολικές δραστηριότητες και τα προαιρετικά προγράμματα. Απώτερος στόχος είναι η παιδαγωγική και διδακτική αυτονόμηση των εκπαιδευτικών, ώστε να μεταλαμπαδεύσουν στα παιδιά γνώσεις και για θέματα που ξεφεύγουν από τα καθιερωμένα μαθήματα, που διδάσκονται σήμερα στο σχολείο. Το συγκεκριμένο μάθημα αποτελείται από ένα ευρύ φάσμα θεματικών περιοχών μέσα στις οποίες ανήκει και το πρόγραμμα περιβαλλοντικής αγωγής και αγωγής της υγείας, με το οποίο αποφάσισε να ασχοληθεί το 130ό Δημοτικό Σχολείο Κάτω Πατησίων.

«Ο δικός μας στόχος είναι να φέρουμε την κοινωνία στο σχολείο και το σχολείο στην κοινωνία. Να κάνουμε τα παιδιά ενεργούς πολίτες, που δεν θα ζουν σε μια εικονική πραγματικότητα. Να ξέρουν τι τρώνε και γιατί το τρώνε»,

αναφέρει ο Γ. Μπέμπελος και συνεχίζει, λέγοντας πως «φέτος, στο σχολείο δουλεύουμε ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικής αγωγής και αγωγής υγείας, που λέγεται ‘‘Φρούτα, σύμμαχοι για υγεία και ευρωστία». Το πρόγραμμα έχει ξεκινήσει από τον Οκτώβρη και ολοκληρώνεται τον Μάιο».

 «Κάθε χρόνο θέτουμε έναν προβληματισμό. Όταν, λοιπόν, ρώτησα τα παιδιά πόσα από εκείνα καταναλώνουν φρούτα καθημερινά, η απάντηση ήταν απογοητευτική. Ο αριθμός ήταν λιγοστός. Ήξερα, λοιπόν, ότι φέτος στο μάθημα της ‘‘Ευέλικτης ζώνης’’ έπρεπε να ασχοληθούμε με τα φρούτα». Όπως αναφέρει ο Γ. Μπέμπελος, κάθε χρόνο διαλέγουν και ένα διαφορετικό αγροτικό προϊόν. Πέρυσι, ασχολήθηκαν με το γάλα. Άλλη χρονιά με τις ελιές και άλλη με το μέλι. Στόχος του μαθήματος είναι η προώθηση της καλής διατροφής στα παιδιά, που βασίζεται στα ελληνικά αγροτικά προϊόντα.

Δράσεις

Τα παιδιά, κατά τη διάρκεια του προγράμματος, μαθαίνουν τη διατροφική αξία των φρούτων, τι προσφέρουν και ξεκινώντας από αυτά ευαισθητοποιούνται και για το περιβάλλον. «Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος, πάντοτε συνεργαζόμαστε με διάφορους φορείς, όπως είναι το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο και το Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο. Πραγματοποιούμε εργαστήρια στο σχολείο κατά τα οποία άτομα από τους παραπάνω φορείς ενημερώνουν τα παιδιά για τα φρούτα, αλλά και για διαδικασίες, όπως η τυποποίηση», αναφέρει ο Γ. Μπέμπελος.

Στα Κάτω Πατήσια δημιουργούνται ανώτερες μαθητικές συνειδήσεις

Σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο, τα παιδιά ενημερώθηκαν από την Μπεμπέλου Ελευθερία από το Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο για τα φυτοφάρμακα στα φρούτα και πώς μπορούν να προστατευτούν.

Επίσης, εκπρόσωπος του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης μίλησε στα παιδιά για τα τυποποιημένα φρούτα και παρουσίασε την τυποποίηση και τη διαδικασία της αποξήρανσης, για παράδειγμα των σύκων, όπως μας ενημέρωσε ο δάσκαλος Γ. Μπέμπελος.

Τα παιδιά με τη συνοδεία των δασκάλων επισκέφθηκαν το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο και είδαν από κοντά αγροτικές δραστηριότητες, τις οποίες πραγματοποίησαν και τα ίδια.

«Τα παιδιά είδαν διάφορα δέντρα, έμαθαν για την καλλιέργειά τους, τους τρόπους ανάπτυξής τους και ξεναγήθηκαν. Οι μαθητές ανταποκρίνονται καταπληκτικά σε όλες τις δραστηριότητες που πραγματοποιούμε», τονίζει ο Γ. Μπέμπελος.

Οι δράσεις, ωστόσο, δεν σταματούν εδώ. Σε εργαστήριο που πραγματοποιήθηκε, τα παιδιά επέλεξαν τα φρούτα που επιθυμούσαν, τα επεξεργάστηκαν μόνα τους και έφτιαξαν φυσικούς χυμούς, μαθαίνοντας τη θρεπτική διαφορά των φυσικών και τυποποιημένων χυμών. Οι μαθητές της Δευτέρας τάξης είχαν, όμως, την ευκαιρία και τη χαρά να «φτιάξουν» στο προαύλιο του σχολείου τους μία μηλιά. «Εδώ και αρκετό καιρό, μαζεύαμε τις άδειες συσκευασίες χυμών. Με τη βοήθεια της μητέρας ενός μαθητή που είναι αρχιτέκτονας, φτιάξαμε μία μηλιά με αυτές τις συσκευασίες. Σε αυτήν, προσθέσαμε φυσικά κλαδιά, τα οποία μας έστειλε γεωπόνος του Δήμου Αθηναίων, που πρόσφατα είχε επισκεφθεί το σχολείο μας», αναφέρει ο Γ. Μπέμπελος.

Συνεργασία με συνεταιρισμούς

Το σχολείο, εκτός από τη συνεργασία του με τους παραπάνω φορείς, έχει έρθει σε επαφή και με συνεταιρισμούς, που θέλουν να στηρίξουν την προσπάθεια αυτή. «Σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο, η Ανδρέου Αντωνία, εκ μέρους του Αγροτικού Συνεταιρισμού Λακωνίας, έδειξε στα παιδιά πώς από το πορτοκάλι φτάνουμε στον χυμό και στην τυποποίησή του, ενώ με τη βοήθεια του Γ. Πολυχρονάκη, ειδικού συμβούλου του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών Incofruit – Ηellas, είχαμε τη χαρά να στείλουν από τον συνεταιρισμό Λακωνίας χυμούς τους οποίους δοκίμασαν τα παιδιά», αναφέρει ο Γ. Μπέμπελος. Τέλος, όπως μας ενημέρωσε, το σχολείο θα επισκεφθεί τις επόμενες μέρες και εκπρόσωπος από τον Αγροτικό Συνεταιρισμό Ζαγοράς.