Ευκαιρίες για τον ελληνικό τομέα ζαχαρωδών στην Γερμανία

Παρά την υψηλή παραγωγή της χώρας, οι εισαγωγές της αγγίζουν τα 4,98 δισ. ευρώ

Ευκαιρίες για τον ελληνικό τομέα ζαχαρωδών στην Γερμανία

Ένας από τους πιο δυναμικούς κλάδους της γερμανικής βιομηχανίας είναι και ο τομέας παραγωγής ζαχαρωδών, με πρωταγωνιστές τα προϊόντα σοκολάτας, που το μερίδιο τους αγγίζει το 44% της συνολικής παραγωγής.

Οι γερμανικές σοκολάτες και όλα τα συναφή προϊόντα έχουν καταφέρει να αποκτήσουν ένα ξεχωριστό brand name και να κερδίσουν τις προτιμήσεις μεγάλου αριθμού καταναλωτών σε πολλές αγορές του εξωτερικού. Πέτυχαν, μάλιστα, να καθιερώσουν τη Γερμανία παγκοσμίως ως χώρα «πρωταθλήτρια» στις εξαγωγές ζαχαρωδών προϊόντων.

Η χώρα δίνει ιδιαίτερη σημασία στον κλάδο αυτόν, ενώ στη γερμανική αγορά υπάρχει έντονη τάση για τη δημιουργία πρωτότυπων προϊόντων με χρήση νέων τεχνολογιών, όπως σοκολατάκια με τυπωμένο όνομα κ.λπ. Ταυτόχρονα, κάποια από τα προϊόντα αυτά προσαρμόζονται και στις ειδικές διατροφικές συνήθειες ορισμένων καταναλωτών, όπως προϊόντα χωρίς λακτόζη ή γλουτένη, γεγονός που τα κάνει ολοένα και πιο δημοφιλή.

Κατά κεφαλήν κατανάλωση ζαχαρωδών προϊόντων Ογκος (σε κιλά) 2015

Σήμερα, δραστηριοποιούνται στη Γερμανία 220 εταιρείες παραγωγής ζαχαρωδών προϊόντων, που απασχολούν περίπου 50.000 εργαζομένους. Μέσα από τις δραστηριότητές τους οδήγησαν τον τομέα των ζαχαρωδών στο να γίνει ο τέταρτος μεγαλύτερος τομέας στη γερμανική βιομηχανία τροφίμων. Το 2015, η εγχώρια παραγωγή ανήλθε σε 3.989 τόνους, φθάνοντας σε αξία τα 11,86 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ομοσπονδιακής Ένωσης της βιομηχανίας ζαχαροπλαστικής στη Γερμανία.

Στον πίνακα κατάταξης των ζαχαρωδών, μετά την παραγωγή της σοκολάτας, που βρίσκεται στην κορυφή, τη δεύτερη θέση κατέχουν τα αρτοσκευάσματα, ενώ ακολουθούν τα ζαχαρωτά, τα αλμυρά σνακ, το κακάο, τα ημιέτοιμα παρασκευάσματα σοκολάτας και το παγωτό.

Ειδικότερα, ως προς το προϊόντα σοκολάτας, το 2015 παρήχθησαν στη Γερμανία 1,10 εκατ. τόνοι σοκολάτας, ενώ η κατά κεφαλήν κατανάλωση των προϊόντων αυτών ανήλθε σε 9,8 κιλά. Η πορεία τους ήταν ανοδική κατά το 2015, καταγράφοντας αύξηση 0,8% σε σύγκριση με το 2014, όπως επίσης άνοδο σημείωσαν και οι καραμέλες με γεύση φρούτων, οι λαστιχωτές καραμέλες, οι μαλακές με γεύση καραμέλα και τα ζελεδάκια με γλυκόριζα.

Μία άλλη δυναμική κατηγορία του κλάδου της ζαχαροπλαστικής είναι και η κατηγορία των αλμυρών σνακ, ενώ η κατά κεφαλήν κατανάλωση των σνακ ήταν το 2015 περίπου 4,1 κιλά. Η παραγωγή τους προορίζεται κυρίως για την εγχώρια αγορά, ενώ οι εισαγωγές τους εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερα σημαντικές.

Η αγορά ζαχαρωδών στη Γερμανία από το 1985 εμφανίζει θετικές προοπτικές και εντυπωσιακή ανάπτυξη, αν αναλογιστεί κανείς ότι η παραγωγή τους κατέγραψε αύξηση κατά 186% και οι εξαγωγές των προϊόντων αυτών σημείωσαν αύξηση κατά 662%. Άλλωστε, η άνοδος αυτή φαίνεται και από την κατά κεφαλήν κατανάλωση ζαχαρωδών προϊόντων και αλμυρών σνακ που έφτασε το 2015 συνολικά τα 32,4 κιλά.

Ο τομέας των ζαχαρωδών παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ως προς τις εμπορικές συναλλαγές της Γερμανίας με άλλες χώρες, αφού, σύμφωνα με στοιχεία του γραφείου ΟΕΥ στο Ντίσελντορφ, οι εισαγωγές της Γερμανίας αυξήθηκαν το 2015 κατά 2,2% στα προϊόντα αυτά, φθάνοντας τα 4,98 δισ. ευρώ.

Πρώτο προϊόν σε γερμανικές εισαγωγές είναι το κακάο και τα ημιέτοιμα παρασκευάσματα σοκολάτας, με αξία που έφτασε το 1,55 δισ. ευρώ. Ακολουθούν οι σοκολάτες με 1,37 δισ. ευρώ, τα αρτοσκευάσματα με 664,2 εκατ. ευρώ κ.λπ.

Οι κυριότερες χώρες που προμηθεύουν τη Γερμανία με ζαχαρώδη είναι το Βέλγιο, η Ελβετία, η Πολώνια, η Αυστρία και η Ιταλία.

Γαλανόλευκες εξαγωγές

Η χώρα μας, το 2015, πραγματοποίησε εξαγωγές ζαχαρωδών προϊόντων προς τη Γερμανία που ανήλθαν μόλις σε 61,3 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος των ελληνικών εξαγωγών αφορούσε προϊόντα αρτοποιίας, μπισκοτοποιίας κ.λπ., ενώ πολύ χαμηλές ήταν οι εξαγωγές μας στην κατηγορία του κακάο και στα παρασκευάσματα αυτού. Με βάση τα στοιχεία αυτά, αντιλαμβάνεται κανείς ότι η αγορά των ζαχαρωδών στη Γερμανία είναι μια μεγάλη και ιδιαίτερα ελκυστική αγορά για ανάπτυξη περαιτέρω εμπορικών σχέσεων.