Ψήφο εμπιστοσύνης στα super foods δίνουν οι Έλληνες καταναλωτές

Η τάση αυτή εκτιμάται ότι ευνοεί πολλά ελληνικά αγροτικά προϊόντα

Ψήφο εμπιστοσύνης στα super foods δίνουν οι Έλληνες καταναλωτές

Έδαφος κερδίζει και στην Ελλάδα, παρά την οικονομική κρίση, η αναζήτηση υπερ-τροφών, με τους Έλληνες να αναζητούν στα λεγόμενα super foods έναν πιο υγιεινό τρόπο διατροφής.

Ως υπερ-τρόφιμα χαρακτηρίζονται εκείνα που αφενός έχουν υψηλή διατροφική αξία λόγω θρεπτικών συστατικών, αφετέρου περιλαμβάνουν ουσίες, όπως τα αντιοξειδωτικά, τα φλαβονοειδή, οι πολυφαινόλες, που μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης κάποιων ασθενειών. Η τάση αυτή εκτιμάται ότι ευνοεί πολλά αγροτικά προϊόντα, που συνδυάζουν τα παραπάνω χαρακτηριστικά.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, μία μεγάλη μερίδα του πληθυσμού και συγκεκριμένα περίπου το τέσσερις στους δέκα Έλληνες (40%)  δηλώνουν ότι επιλέγουν τροφές με συγκεκριμένες ιδιότητες, όπως αντικαρκινικές, αντιοξειδωτικά, κατά της καρδιαγγειακής νόσου κ.α. Τα συγκεκριμένα άτομα δεν σημαίνει ότι πάσχουν από κάποια ασθένεια. Το αντίθετο μάλιστα προκύπτει από την ανάλυση των στοιχείων, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για άτομα που γενικά ενδιαφέρονται για την υγεία και τη διατροφή τους.

Η μελέτη, βασισμένη σε δείγμα 2.000 ατόμων σε όλη τη χώρα, αναλύει τις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων όπως διαμορφώνονται σήμερα, καταγράφοντας σημαντικά θέματα που σχετίζονται και με τις αγοραστικές/καταναλωτικές συνήθειες σε σχέση με την αγορά τροφίμων και ποτών. Σύμφωνα με τα ευρήματά της, η πλειοψηφία των Ελλήνων καταναλωτών θεωρεί ότι τα τελευταία χρόνια τα σουπερμάρκετ έχουν επηρεάσει θετικά τις διατροφικές συνήθειες τους.

Περί άγχους

Η δεύτερη τάση κυρίαρχη διατροφική τάση των Ελλήνων, που εντοπίζει η έρευνα (σσ μετά από τη στροφή προς τις υπερ-τροφές), έχει να κάνει με το άγχος. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το άγχος επηρεάζει τόσο το τι, αλλά και το πόσο τρώει κάποιος. Δεδομένης της ψυχολογικής πίεσης που ασκείται σήμερα στο ευρύ κοινό, λόγω της οικονομικής ύφεσης, είναι σαφές ότι η επίδραση της ψυχολογίας αποκτά μεγαλύτερη σημασία.

Συγκεκριμένα σχεδόν το 40% του κοινού δηλώνει ότι η ψυχολογία του επηρεάζει το τι θα φάει. Το 28% τρώει λιγότερο από το συνηθισμένο όταν αγχώνεται και το 26% περισσότερο. Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το τι τρώνε όταν αγχώνονται, καθώς από τη στατιστική ανάλυση προκύπτει ανάμεσα σε άλλες συνήθειες π.χ. σύνδεση της αρνητικής ψυχολογίας με το «τσιμπολόγημα» ανάμεσα στα γεύματα και την αυξημένη κατανάλωση σνακ, τροφίμων με ζάχαρη και λίπη.

Ο ρόλος της οικογένειας

Η οικογένεια στην Ελλάδα σχετίζεται ιδιαίτερα με τις βασικότερες διατροφικές τάσεις, καθώς, για παράδειγμα, η συντριπτική πλειοψηφία των γευμάτων πραγματοποιείται στο σπίτι, παρουσία μελών της οικογένειας. Χαρακτηριστικό είναι ότι πάνω από το 80% των γευμάτων ετοιμάζεται σήμερα στο σπίτι από την οικογένεια, ενώ η τάση την τελευταία 5ετία είναι αυξητική.

Η επίδραση της οικογένειας στη διατροφή ξεκινάει ήδη από τις αγορές στο κατάστημα. Σύμφωνα με την έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, για 2 στους 3 καταναλωτές οι αγορές στο Σουπερμάρκετ αποτελούν παραδοσιακά μία αγαπημένη οικογενειακή συνήθεια. Μάλιστα, την τετραετία 2013-2016 τα ποσοστά είναι εξίσου υψηλά, δείχνοντας τη διαχρονικότητα της τάσης αυτής.

 Ν. Φραγκούλη