20.000 μέλη στη start-up που… διαβάζει τις γευστικές προτιμήσεις του χρήστη

«Τα κρασιά δοκιμάζονται από μια ομάδα ειδικών οινολόγων και sommeliers και απορρίπτουμε το 90% των κρασιών που δοκιμάζουμε, μέχρι να καταλήξουμε σε αυτά που προτείνουμε.»

Ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης του botilia, Άγγελος Δαµουλιάνος
Ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης του botilia, Άγγελος Δαµουλιάνος

H «ΥΧ» συνεχίζει τη σειρά παρουσιάσεων καινοτόμων start-ups, οι οποίες συστήθηκαν στο ευρύ κοινό στην πρόσφατη ΔΕΘ και συνδέονται με τον αγροτικό τομέα. Ο Άγγελος Δαμουλιάνος, ιδρυτής και ιδιοκτήτης του botilia.gr, εξηγεί στην «ΥΧ» τον τρόπο με τον οποίο η καινοτόμος εφαρμογή φέρνει το ποιοτικό κρασί ξανά στην καθημερινότητα του Έλληνα με έξυπνες προτάσεις που βασίζονται στα γευστικά κριτήρια του χρήστη.

Δαμουλιάνε, μπορείτε να μας πείτε λίγα για εσάς και το botilia.gr;

Έχω σπουδάσει πληροφορική στο πανεπιστήμιο Κρήτης και έχω κάνει μεταπτυχιακό στα χρηματοοικονομικά στο Πανεπιστήμιο Πειραιά. Το botilia είναι μια ηλεκτρονική πλατφόρμα (ουσιαστικά ένας διαδικτυακός τόπος) αγοράς κρασιού, που δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες της να ανακαλύψουν και να προμηθευτούν σε ιδιαίτερα προνομιακές τιμές τα καλύτερα κρασιά από Ελλάδα και εξωτερικό. Το βασικότερο κριτήριο λειτουργίας του botilia είναι η ποιότητα. Σκεφθείτε ότι όλα τα κρασιά δοκιμάζονται από μια ομάδα ειδικών οινολόγων και sommeliers και απορρίπτουμε το 90% των κρασιών που δοκιμάζουμε, μέχρι να καταλήξουμε σε αυτά που προτείνουμε. Χρησιμοποιώντας την υπηρεσία μας ο χρήστης γλυτώνει χρόνο και χρήμα που θα διέθετε στην προσπάθειά του να δοκιμάσει έστω και μικρό αριθμό κρασιών. Είναι σημαντικό ότι στα πέντε χρόνια λειτουργίας, αριθμούμε 20.000 μέλη χωρίς να έχουμε διαθέσει χρήματα για διαφήμιση.

Ποιοι είναι οι λόγοι που το botilia έχει φτάσει σε αυτά τα νούμερα;

Κάτι βασικό, όπως αναφέραμε και πριν, είναι η διασφάλιση της ποιότητας τους κρασιού. Από εκεί και πέρα, προχωρήσαμε ένα βήμα παραπέρα και αναπτύξαμε μια εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης που μαθαίνει τις προτιμήσεις του χρήστη και του προτείνει τα κατάλληλα κρασιά. Με βάση ένα ερωτηματολόγιο με απλές ερωτήσεις, όπως π.χ. «Πώς πίνεις τον καφέ σου;», δημιουργούμε ένα γευστικό προφίλ για τον χρήστη και του προτείνουμε κρασιά που ταιριάζουν στο προσωπικό του γούστο. Όσο αυτός βαθμολογεί τα κρασιά που δοκιμάζει, του προτείνονται κρασιά με αυξανόμενη ακρίβεια, που φτάνει το 95%.

botiliagr_teamΠώς προέκυψε η ιδέα δημιουργίας της πλατφόρμας;

Ξεκίνησε από μια προσωπική ανάγκη, όταν, πριν από αρκετά χρόνια, ήμασταν μια παρέα φίλων του κρασιού που κάναμε ταξίδια σε Ελλάδα και εξωτερικό και δοκιμάζαμε κρασιά που όμως δεν μπορούσαμε να βρούμε εδώ. Αναγκαζόμασταν, λοιπόν, και μαζευόμασταν και παραγγέλναμε κάποιο κρασί που μας άρεσε. Προφανώς, αν ήμουν μόνος μου, δοκίμαζα ένα κρασί και μου άρεσε, δεν θα μπορούσα να παραγγείλω πάνω από ένα κιβώτιο. Επίσης, δεν θα άξιζε για τον παραγωγό να στείλει μια τέτοια μικρή ποσότητα κρασιού. Όσο, λοιπόν, συγκεντρωνόμασταν και κάναμε κάπως μεγαλύτερες παραγγελίες, η παρέα μεγάλωνε και κάπως έτσι γεννήθηκε το botilia.

Ποιες ήταν οι δυσκολίες στο ξεκίνημα; Ήταν εύκολο να συνεργαστείτε με οινοποιούς;

Όταν ξεκινήσαμε, ήταν πολύ δύσκολο να εξηγήσουμε το τι κάνουμε και να τους πείσουμε ότι αξίζει να συνεργαστούν μαζί μας. Αντιμετωπίσαμε μεγάλη δυσπιστία, αλλά ακόμα και οινοποιεία που ήταν επιφυλακτικά στο ξεκίνημά μας, ήρθαν μόνα τους σ’ εμάς μετά από λίγους μήνες. Να πω εδώ ότι δεν ειδικευόμαστε στην ανακάλυψη νέων, λιγότερο γνωστών οινοποιείων, αλλά σίγουρα εδώ θα βρεις κρασιά που δεν υπάρχουν στο σούπερ μάρκετ. Εξαιρετικά οινοποιεία, εμπνευσμένων παραγωγών, που δεν έχουν όμως το brand name που θα υποστηρίξει την πώληση των κρασιών τους.

Γιατί ως χώρα υπολειπόμαστε στις εξαγωγές οίνων, παρά τη δεδομένη ποιότητά μας;

Κατ’ αρχάς, γιατί η παραγωγή μας είναι μικρή. Από εκεί και πέρα, η εξωστρέφεια του ελληνικού κρασιού τώρα αρχίζει και γνωρίζει άνοδο. Αυτή η περίοδος είναι πραγματικά ευνοϊκή για το ελληνικό κρασί. Υπάρχει μεγάλη αποδοχή κυρίως στους πιο «ψαγμένους» κύκλους. Το να έρθει κάποιος λάτρης του κρασιού στην Ελλάδα να δοκιμάσει κρασί και να δει το υψηλό επίπεδο του ελληνικού κρασιού, αποτελεί μια ευχάριστη έκπληξη γι’ αυτόν. Οι άνθρωποι που ξέρουν από κρασί και δεν είχαν έρθει σε επαφή με το κρασί μας ενθουσιάζονται. Αυτό το εισπράττουμε συνεχώς και στις εκδηλώσεις γευσιγνωσίας που διοργανώνουμε.

Θα θέλαμε ένα σχόλιο για την παρουσία σας στη ΔΕΘ…

Η δυσκολία της έκθεσης ήταν ότι το κοινό της ήταν ιδιαίτερα ετερόκλητο. Όμως, το ενδιαφέρον, κατά τη γνώμη μου, από την έκθεση ήταν οι συνέργειες που προέκυψαν από τις start-ups που βρέθηκαν εκεί. Μας δόθηκε η ευκαιρία να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας, ώστε να προκύψουν νέες ιδέες και συνεργασίες.

Τι ακολουθεί για το botilia μελλοντικά;

Σε αυτήν τη φάση, προετοιμάζουμε την επέκταση της παρουσίας του botilia σε άλλες χώρες. Θα ξεκινήσουμε από την Κύπρο και, στη συνέχεια, στοχεύουμε να επεκταθούμε σε Αγγλία και Γερμανία. Το 80% τουλάχιστον των κρασιών μας είναι ελληνικά και σκοπεύουμε να διατηρήσουμε ένα μεγάλο μέρος του portfolio μας με ελληνικά κρασιά. Από εκεί και πέρα, θα εμπλουτίζεται από προϊόντα των χωρών στις οποίες θα επεκτεινόμαστε.