8ο Ελληνογερμανικό Φόρουμ Τροφίμων: Koντά στο κλείσιμο συμφωνιών 17 ελληνικές και 5 γερμανικές επιχειρήσεις στη Θεσσαλονίκη

Την πύλη για τη σύναψη νέων συμφωνιών και συνεργασιών μεταξύ
των ελληνικών και των γερμανικών επιχειρήσεων επιχείρησε να ανοίξει το 8ο Ελληνογερμανικό Φόρουμ Τροφίμων, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, με σκοπό την προώθηση των ελληνικών νωπών, μεταποιημένων και τυποποιημένων φρούτων και λαχανικών στην απαιτητική μα ελκυστική γερμανική αγορά των 80 εκατομμυρίων ανθρώπων.

Το Φόρουμ, με θέμα «Αειφορία-Εξωστρέφεια “καλλιεργούν” ανάπτυξη για τα γεωργικά προϊόντα» συνδιοργανώθηκε από το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, την BASF ΕΛΛΑΣ ΑΒΕΕ και την Ελληνική Πρεσβεία της Ελλάδος στο Βερολίνο, ενώ χορηγοί επικοινωνίας ήταν η «ΥΧ» και το ypaithros.gr.

Κατά τη διάρκεια της πρώτης ημέρας του συνεδρίου, και μέσα από έναν δημιουργικό διάλογο με τους παρευρισκόμενους, εκπρόσωποι φορέων της αγοράς, της επιχειρηματικής κοινότητας και θεσμικών οργανισμών, έδωσαν το στίγμα των προϋποθέσεων, προδιαγραφών και προτύπων που απαιτούνται για την εξαγωγή των ελληνικών προϊόντων στη γερμανική αγορά, αλλά και των μεγάλων ευκαιριών που ανοίγονται για κερδοφορία και ανάπτυξη των επιχειρήσεων και της ελληνικής οικονομίας αντίστοιχα.

Οι νέοι και ελκυστικοί δρόμοι των συνεργασιών αποτυπώθηκαν στη δεύτερη ημέρα του φόρουμ και στο μεγάλο ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για B2B συναντήσεις μεταξύ Ελλήνων παραγωγών, αγροτικών συνεταιρισμών και μεταποιητών και γερμανικών εταιρειών εισαγωγής, διανομής και δικτύων χονδρικής και λιανικής πώλησης με ισχυρή παρουσία στη γερμανική αγορά.

Είχαν προγραμματιστεί περισσότερες από 60 συναντήσεις μεταξύ 6 γερμανικών και 18 ελληνικών εταιρειών, με ξεχωριστή την παρουσία Έλληνα επιχειρηματία λιανεμπορίου, ιδιοκτήτη σούπερ μάρκετ με πάνω από 1.800 κωδικούς ελληνικών προϊόντων.

Πεδίο αιχμής ο αγροδιατροφικός τομέας

Στο σκέλος των ομιλιών, ένα μεγάλο πάνελ καλεσμένων, με κύριο τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιώργο Γεωργαντά, επιβεβαίωσε για ακόμη μία φορά ότι ο πρωτογενής τομέας επέδειξε τη μεγαλύτερη ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα κατά την κρίση της πανδημίας του κορωνοϊού, ενώ οι αλλεπάλληλες κρίσεις (ενέργεια, πόλεμος στην Ουκρανία, κλίμα, επισιτιστική επάρκεια) ανέδειξαν και ενίσχυσαν την αξία του πρωτογενούς τομέα όχι μόνο στην καθημερινότητα των πολιτών, αλλά και στις πρωτοβουλίες των κρατών και της ΕΕ για περαιτέρω στήριξή του.

Την ίδια ώρα, επισημάνθηκαν οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται για τις εξαγωγές ελληνικών νωπών φρούτων και λαχανικών προς τη Γερμανία και τις εμπορικές σχέσεις των δύο χωρών που τα τελευταία χρόνια σημειώνουν αύξηση, όπως είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός.

«Η εμπορική σχέση μας με τη Γερμανία, σε ό,τι αφορά τα φρούτα και τα λαχανικά, έχει μεγάλο περιθώριο βελτίωσης, κυρίως γιατί τα προϊόντα μας διασφαλίζουν δύο σημαντικά στοιχεία: Τη διατροφική αξία και την υγιεινή διατροφή», τόνισε. Είναι ενδεικτικό ότι το 2021 οι εξαγωγές φρούτων, λαχανικών και παρασκευασμάτων τους προς τη Γερμανία ανήλθε σε 403,3 εκατ. ευρώ, έναντι εισαγωγών ύψους 57,5 εκατ. ευρώ. Το γεγονός ότι κεράσια, ακτινίδια, φράουλες, πορτοκάλια, βερίκοκα και καρπούζια βρίσκονται στην πρώτη γραμμή προτίμησης των Γερμανών καταναλωτών δείχνει, όπως διαπίστωσε ο κ. Γεωργαντάς, και την τάση που επικρατεί στην αγορά προς μια πιο υγιεινή διατροφή, τάση που έχει ενισχυθεί μετά την πανδημία.

Θετικό πρόσημο οι εξαγωγές προς τη Γερμανία

Την ανάγκη να ενισχυθεί η συμμετοχή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο ποσοστό των εξαγωγών της Ελλάδας, καθώς 30 μόλις επιχειρήσεις πραγματοποιούν το 70% των εξαγωγών παγκοσμίως, επισήμανε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), Γιώργος Κωνσταντόπουλος. Όπως είπε, το διμερές εμπόριο με την Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. «Αν αναλογιστεί κανείς ότι ο ετήσιος τζίρος των δύο χωρών είναι 1,8 δισ. ευρώ, με το 1 δισ. να αφορά εξαγωγές προς τη Γερμανία και μόλις τα 800 εκατ. ευρώ εισαγωγές στον χώρο των τροφίμων και ποτών, καταφέραμε να αντιστρέψουμε αυτό που υπήρχε τα προηγούμενα πέντε χρόνια».

Ταυτόχρονα, ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ υπογράμμισε ότι δεν επαρκεί για τους Γερμανούς επιχειρηματίες η ποιότητα και η τιμή των ελληνικών προϊόντων, αφού αυτά τα θεωρούν δεδομένα, αλλά επιβάλλεται να ληφθούν υπόψη παράμετροι που αφορούν τη βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη.

Ιδέες που θα γίνουν ευκαιρίες

Ο γενικός διευθυντής του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, Δρ. Αθανάσιος Κελέμης, όπως και ο πρόεδρος της Επιτροπής Β. Ελλάδας και γ΄ αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου, Στέφανος Τζιρίτης, μίλησαν για την εξωστρέφεια του αγροδιατροφικού κλάδου, αλλά και για τις ενέργειες που κάνει το Επιμελητήριο για να αναπτύξει νέες επιχειρηματικές και επενδυτικές προοπτικές προς τη Γερμανία.

«Είναι στο χέρι των Ελλήνων παραγωγών και τυποποιητών να εξασφαλίσουν την προσοχή των Γερμανών επιχειρηματιών και να έχουν τον πρώτο λόγο στο τραπέζι της μέσης γερμανικής οικογένειας» είπε ο Δρ. Κελέμης, ενώ ο κ. Τζιρίτης σημείωσε πως το φετινό φόρουμ αποτελεί ευκαιρία για να σπείρουν σκέψεις, ιδέες και προτάσεις, οι οποίες και θα επιτρέψουν τον θερισμό ευκαιριών ανάπτυξης.

Μεγάλη ζήτηση για προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας

Την πρόβλεψη ότι ξεκινά μια εποχή κατά την οποία αναμένεται μεγάλη ζήτηση για τρόφιμα υψηλής διατροφικής αξίας, μεγαλύτερης προσπάθειας για τη διασφάλιση της επισιτιστικής ασφάλειας, αλλά και αύξησης των εξαγωγικών αγροτικών προϊόντων και πρωτοβουλιών, εξέφρασε ο διευθύνων σύμβουλος της BASF Ελλάς ΑΒΕΕ και β΄ αντιπρόεδρος του Ελληνογερμανικού Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου, Βασίλης Γούναρης.

Παράλληλα, είπε ότι η πρόσφατη πανδημική κρίση άλλαξε τις ισορροπίες και ανέδειξε πτυχές του αγροτικού κλάδου που έχουν να κάνουν με την επισιτιστική ασφάλεια και τον εφοδιασμό. «Η προστασία και η διατροφή των ανθρώπων σε αβέβαιους καιρούς είναι ύψιστης σημασίας. Δεσμευόμαστε ως εταιρεία να ενισχύσουμε με κάθε μέσο όλους τους παραγωγούς, ώστε να διασφαλίσουν τη διαθεσιμότητα της τροφής μας», σημείωσε ο κ. Γούναρης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η BASF είναι έτοιμη έως το 2029 να προσφέρει περισσότερα από 30 καινοτόμα και σύγχρονα προϊόντα, με πρακτικές και συνδυαστικές λύσεις από τον σπόρο έως τη συγκομιδή, που θα στοχεύουν στη βελτίωση της καθημερινότητας των παραγωγών, στην προστασία του περιβάλλοντος και στις αειφόρες πρακτικές.

Βιώσιμες πρακτικές στη γεωργία και στην παραγωγή τροφίμων

Κατά την πρώτη θεματική ενότητα του φόρουμ, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασαν οι ομιλίες των εκπροσώπων του τραπεζικού κλάδου, των φορέων επιθεώρησης και πιστοποίησης των προϊόντων, αλλά και των καινοτομιών στον χώρο της γεωργίας ακριβείας. Ειδικότερα, ο διευθυντής της Αγροτικής Τραπεζικής/Κέντρο Ανάπτυξης Εργασιών του Ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς, Αλέξης Πολυτάκης, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στη συνεργασία της Τράπεζας με τη Neuropublic, την καινοτόμο εταιρεία πληροφορικών και τεχνολογικών συστημάτων, ειδικευμένης στον τομέα της ευφυούς γεωργίας και του αγροτικού ψηφιακού μετασχηματισμού, μέσα από τις εφαρμογές του gaiasense. «Έχουμε επιλέξει ως τράπεζα οι βιώσιμες πρακτικές με τις σύγχρονες τεχνολογίες να αποτελέσουν στοιχεία που θα επιβραβεύουν τον χρήστη τους μέσα από συγκεκριμένα credits και χρηματοδοτήσεις.

Εκτός των χρηματοδοτικών αιτημάτων, στο πεδίο των πρωτοβουλιών, κορωνίδα είναι η στρατηγική συμμετοχή μας στο επιχειρηματικό σχήμα με την πρωτοπόρα εταιρεία Neuropublic, με σκοπό να προχωρήσουμε στην περαιτέρω ανάπτυξη αυτών των τεχνολογιών, ώστε να τύχουν ευρείας εφαρμογής και κλίμακας», τόνισε ο κ. Πολυτάκης. Ταυτόχρονα, ανακοίνωσε ότι η Τράπεζα Πειραιώς προχώρησε στη δωρεάν εξάμηνη συνδρομή 5.000 συνδρομητών του προγράμματος smart farming του gaiasense1 της Neuropublic, με σκοπό να δουν οι συναλλασσόμενοι με την Τράπεζα Πειραιώς τα οφέλη στην πράξη.

Από την πλευρά του, ο Ιωάννης Μπαρράκος, Lead Auditor / Product Manager in Food Sustainability της TUV HELLAS μίλησε, μεταξύ άλλων, για τη σημασία των πιστοποιήσεων που αποτελούν το διαβατήριο για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις. «Ειδικά το γνωστό σε όλους αυστηρό πρότυπο IFS Food, καλύπτει τις απαιτήσεις των Γερμανών και Γάλλων retailers ως προς την ασφάλεια και την ποιότητα των τροφίμων, αλλά και ως προς τις δικές τους ιδιωτικές προδιαγραφές. Παράλληλα, υπάρχουν και ειδικές πιστοποιήσεις, με μεγαλύτερες απαιτήσεις που έχουν να κάνουν με το fairtrade, την αειφορία και τη βιωσιμότητα», τόνισε
ο κ. Μπαρράκος.

Ο Αριστόδημος Ζαμίδης, διευθύνων σύμβουλος της Tractor GPS, αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα της αγροτεχνολογίας, αλλά και της ενσωμάτωσης των αυτόνομων οχημάτων (robots, drones) στην αγροτική παραγωγή, καθώς αυτά θα επιλύσουν πολλά προβλήματα, όπως της έλλειψης εργατικών χεριών.

Το e-εγχειρίδιο εξαγωγών

Η δεύτερη θεματική ενότητα ήταν αφιερωμένη σε μεγάλο μέρος της στη δημιουργία του e-εγχειρίδιου εξαγωγών της Επιτροπής Αγροτικής Οικονομίας του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου. Όπως ανέφεραν ορισμένοι από τους συντελεστές του εγχειριδίου, όπως ο Δημήτρης Κατάκαλος, Health & Nutrition Connectivity & Products της Trade Facilitation Services, Sales Manager της SGS Greece, και ο Αλέξανδρος Γιαννούσιος, CEO της Veltia Labs for Life, πρόκειται για ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο, ένας οδικός χάρτης εξαγωγών, που δημιουργήθηκε λόγω των αυξανόμενων απαιτήσεων της γερμανικής αγοράς τροφίμων.

Εστιάζει στις ποιοτικές προδιαγραφές που πρέπει να έχει ένα αγροτικό προϊόν, στις απαιτήσεις για την ασφάλεια των τροφίμων και το ηλεκτρονικό εμπόριο και στους τρόπους πληρωμής, όπως και πολλά άλλα χρηστικά στοιχεία και πληροφορίες. Το e-εγχειρίδιο είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου.

Ο γενικός διευθυντής Στρατηγικής Ανάπτυξης Εξωτερικού Εμπορίου Enterprise Greece, Ιωάννης Ρέτσας, ανέλυσε, από την πλευρά του, τον ρόλο του φορέα και πώς ο Οργανισμός ενθαρρύνει και υποβοηθά την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων μέσω της εθνικής συμμετοχής σε διεθνείς εκθέσεις, επιχειρηματικές αποστολές, αλλά και πλήθος ψηφιακών δράσεων ενημέρωσης, εκπαίδευσης και συμβουλευτικής.

Ο Σταύρος Τσουρουκίδης, εκπρόσωπος του κλαδικού εντύπου Lebensmittel Zeitung, αναφέρθηκε στη διαδικασία και στις προϋποθέσεις εισόδου και παραμονής των Ελλήνων παραγωγών τροφίμων και ποτών στα ράφια του γερμανικού λιανεμπορίου, στη νέα εικόνα της αγοράς όπως διαμορφώνεται μετά την πανδημία και την ουκρανική κρίση, καθώς και στην εξέλιξη που καταγράφει ο κύκλος εργασιών και τα σημεία του λιανεμπορίου για τις έξι μεγαλύτερες αλυσίδες του κλάδου.

Αγροτικοί συνεταιρισμοί και εξωστρέφεια

Στην τρίτη θεματική ενότητα του φόρουμ, που είχε να κάνει με τη συνεισφορά των συνεταιρισμών στην εξωστρέφεια του κλάδου, ο δήμαρχος Νάουσας, Νικόλαος Καρανικόλας, αναφέρθηκε στις δράσεις και ενέργειες του δήμου για τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα και των πολυπληθών συνεταιρισμών της περιοχής του, επισημαίνοντας ότι αξιοποιήθηκαν όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία για τις υποδομές σε συστήματα άρδευσης, έργων αγροτικής οδοποιίας, επιμόρφωσης αγροτών και συμμετοχής σε διεθνείς εκθέσεις.

Ενδιαφέρουσα ήταν η τοποθέτηση του προέδρου της Κοινοπραξίας Συνεταιρισμών Ομάδων Παραγωγών Ν. Ημαθίας και αντιπροέδρου της Εθνικής Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΘΕΑΣ), Χρήστου Γιαννακάκη, ο οποίος αναφέρθηκε στην ιστορική πορεία των συνεταιρισμών στην Ελλάδα και στο πώς στιγματίστηκε η αξιοπιστία τους. Όπως είπε χαρακτηριστικά, ενώ το 2000 υπήρχαν καταγεγραμμένοι 6.500 ΑΣ, με την επίσημη απογραφή το 2011 -με την εφαρμογή του Μητρώου Συνεταιρισμών- τελικά ήταν λιγότεροι από 1.000 οι πραγματικοί, υπαρκτοί και σε λειτουργία.

«Σήμερα, με τα στοιχεία που έχουμε στο Μητρώο είναι καταγεγραμμένοι 1.165 Συνεταιρισμοί, εκ των οποίων μόνο ένα μικρό ποσοστό έχει έναν αξιοπρεπή κύκλο εργασιών και παρέμβασης στην αγορά και οι υπόλοιποι είναι της τάξης των 50.000-100.000 ευρώ, ουσιαστικά ασήμαντοι σε ό,τι αφορά την εμπορική δύναμη και παρέμβαση», είπε χαρακτηριστικά.

Τέλος, ο κ. Γιαννακάκης μίλησε και για την προσπάθεια ανάκαμψης των ΑΣ και τη μεγάλη αναγκαιότητα του ευ-συνεταιρίζεσθαι που θα καταπολεμήσει, όπως είπε, τον κατακερματισμό του κλήρου και της παραγωγής.

Ο Manuel Rauch, γενικός διευθυντής του Συνεταιρισμού Οπωροπαραγωγών Frankische Schweiz eG του Pretzfeld, υπεισήλθε, από την πλευρά του, στις πτυχές ίδρυσης ενός συνεταιρισμού, στα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα από τη λειτουργία του, καθώς και στη συνεργασία με την επαρχία του Forchheim και τη δομή των μελών-αγροτών στην οπωροκαλλιέργεια.

Στάθηκε επίσης στην παράδοση των συνεταιρισμών στη Γερμανία και παρουσίασε ως best practice το παράδειγμα της συνένωσης των παραγωγών στην περιοχή του Forchheim με κύριο προϊόν το κεράσι. Τέλος, επισήμανε τα πλεονεκτήματα από την παραγωγή μεγάλων ποσοτήτων, την πιστοποίηση των προϊόντων και τις ευκολίες που προσφέρει η εισαγωγή νέων τεχνολογιών στη διαλογή των καρπών.

Ποιοι συμμετείχαν στις 42 Β2Β συναντήσεις

Νέες ευκαιρίες σύναψης εμπορικών συμφωνιών για την προώθηση νωπών αγροτικών προϊόντων στη γερμανική αγορά αναζήτησαν 17 ελληνικές παραγωγικές επιχειρήσεις και αγροτικοί συνεταιρισμοί, συμμετέχοντας σε 42 Β2Β συναντήσεις με πέντε γερμανικές εταιρείες.

Από την πλευρά της Γερμανίας, στις συναντήσεις έλαβαν μέρος η Alpha Handels GmbH, εταιρεία διακίνησης νωπών αγαθών στη λιανική και χονδρική, η ALTUN LEBENSMITTEL, που δραστηριοποιείται στη χονδρική πώληση νωπών προϊόντων, η Gebr. Olgun Fruchtgroßhandel, στον τομέα της χονδρικής και υπερχονδρικής, η Port International European Sourcing GmbH, διακινήτρια εταιρεία και η GM Griechische Top Markt GmbH, η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο της οργανωμένης λιανικής και χονδρικής.

Με τις ανωτέρω γερμανικές επιχειρήσεις διερεύνησαν πιθανές συνεργασίες οι εξής ελληνικές εταιρείες και αγροτικοί συνεταιρισμοί:

✱ ΑΣ Δίου-Ολύμπου

✱ ΑΣ ΑΚΤΙΝ. Ηπείρου

✱ AΣ Άρτεμις

✱ ΑΣ Επισκοπής

✱ ΑΣ Καλυβίων

✱ ΑΣ Κίσσαβος

✱ ΑΣΕΠΟΠ Τυρνάβου

✱ AVOEL

✱ DEL MONTE Hellas S.A.

✱ Green Blue Savours

✱ Hellenic Land – Saitis SA

✱ Κήποι Καρδίτσας

✱ Κοινοπραξία Συνεταιρισμών Ομάδων Παραγωγών Ν. Ημαθίας

✱ KROP SA

✱ Ομάδα Παραγωγών ΑΣΚ – Κεράσια ΒΟΡΑΣ

✱ Tasty Fruit

✱ VIOKIP SA