Α. Αποστολάκος-OKAA: «Μεταβαλλόμενες, αλλά όχι υψηλές για τη χρονική περίοδο οι τιμές στα νωπά»

Ζητούμενο να παραμείνουν σε ελεγχόμενα επίπεδα, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η ποιότητα και η ασφάλεια των προϊόντων

Συνέντευξη στην «ΥΧ» παραχώρησε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ), Απόστολος Αποστολάκος. Αναφερόμενος σε θέματα που απασχολούν τόσο τον παραγωγικό κόσμο όσο και τους καταναλωτές, ο κ. Αποστολάκος έκανε λόγο για συνεχείς, αλλά ελεγχόμενες διακυμάνσεις των τιμών στα τρόφιμα, κυρίως λόγω κλιματικής αλλαγής και έκτακτων ελλείψεων. Παράλληλα, διαβεβαίωσε ότι, μέσω του Οργανισμού, οι αγρότες και οι συνεταιρισμοί τους θα έχουν σφαιρική ενημέρωση και βελτιωμένο καθεστώς, τόσο όσον αφορά την πρόσβαση στις αγορές όσο και στη διαχείριση των προϊόντων τους. Τέλος, μίλησε και για τα σχέδια που υπάρχουν ενόψει της Διεθνούς Έκθεσης Φρέσκων Φρούτων και Λαχανικών Freskon, η οποία θα πραγματοποιηθεί στη ΔΕΘ-HELEXPO στις 11-13 Απριλίου.

Το ζήτημα των τιμών που πληρώνει ο καταναλωτής για τα νωπά προϊόντα βρίσκεται στο επίκεντρο. Αποτελείτε έναν από τους κρίκους αυτής της αλυσίδας, ενώ έχετε και μεγάλη προσωπική πείρα στα ζητήματα διακίνησης. Γιατί οι τιμές των προϊόντων αυτών παραμένουν υψηλές; Τι παρεμβάσεις μπορούν να γίνουν;

Αρχικά, οι τιμές των φρούτων, των λαχανικών, αλλά και των ψαριών είναι μεταβαλλόμενες ανά εβδομάδα και, ειδικά φέτος, δεν είναι υψηλές για την περίοδο. Μάλιστα, συγκριτικά με πέρσι, υπάρχουν και χαμηλότερες τιμές. Από την εμπειρία μου στον κλάδο των τροφίμων έχω καταλήξει στο ότι οι διαφοροποιήσεις στις τιμές των νωπών και φρέσκων προϊόντων, πλέον, καθορίζονται από πολλούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων της κλιματικής κρίσης και της μειωμένης προσφοράς λόγω καταστροφών των προϊόντων, που επηρεάζουν την παραγωγή, καθώς και την προσφορά στην αγορά.

Ως Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, καταγράφουμε τις τάσεις των τιμών στα φρούτα και τα λαχανικά και πιστεύουμε πως με τη διαφάνεια και τον ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων μπορεί να μειωθούν οι τιμές. Αν χρειαστεί, η πολιτεία θα κάνει κι άλλες παρεμβάσεις, όπως με τον τρόπο τιμολόγησης σε καθαρές τιμές, με την προώθηση της κυκλικής οικονομίας και της αειφορίας στον τομέα της γεωργίας και της αλιείας, και την ενίσχυση της διαφάνειας και του ανταγωνισμού στην αλυσίδα εφοδιασμού. Παράλληλα, συνεργαζόμαστε με τους εμπλεκόμενους φορείς ώστε να προτείνουμε εναλλακτικές μεθόδους που μπορούν να βοηθήσουν στη συγκράτηση των τιμών, χωρίς να τίθενται σε κίνδυνο η ποιότητα και η ασφάλεια των προϊόντων. 

Ποια τα σχέδιά σας που τρέχουν αυτή την περίοδο; Τι να περιμένουν ο αγρότης, ο συνεταιρισμός, ο καταναλωτής και η υγιής επιχείρηση από τον ΟΚΑΑ;

Στον ΟΚΑΑ ΑΕ, έχουμε σημαντικά σχέδια και πρωτοβουλίες που εξυπηρετούν όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στην τροφοδοσία της αγοράς από τον πρωτογενή τομέα.

Οι αγρότες μπορούν να αναμένουν βελτιωμένη πρόσβαση στις αγορές μέσω του ΟΚΑΑ, ενημέρωση για τις χονδρικές τιμές των προϊόντων τους, τις τάσεις της αγοράς και τις ευκαιρίες για εξαγωγές. Οι συνεταιρισμοί θα έχουν αυξημένη υποστήριξη και βοήθεια για τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης των προϊόντων τους. Από την άλλη, οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες για τις λιανικές τιμές των προϊόντων στην Αγορά του Καταναλωτή στον Ρέντη. Όσον αφορά τις επιχειρήσεις, μπορούν να αναμένουν τεχνοκρατική υποστήριξη στην ανάπτυξη, την προώθηση και την εξαγωγή των προϊόντων τους. Συνοψίζοντας, ο ΟΚΑΑ επιδιώκει τα τελευταία χρόνια να παρέχει μέσω των εγκαταστάσεών του ποικιλία προϊόντων, επάρκεια, ποιότητα στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας και εν τέλει υψηλό ανταγωνισμό που συγκρατεί τις τιμές.

Τι σχεδιάζετε για τη Freskon 2024;

Ο ΟΚΑΑ ΑΕ θα βρεθεί στη Freskon 2024 με το μήνυμα «Είμαστε πάντα δίπλα στους επαγγελματίες», γιατί αυτό είναι που πάντα επιδιώκουμε ως Οργανισμός. Ωστόσο, αυτήν τη φορά, θα αναδείξουμε και το νεοσύστατο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Healthy Habits by OKAA SA», γιατί ο Οργανισμός στέκεται δίπλα στην κοινωνία και τις ανάγκες εκπαίδευσής της. Με την τεχνογνωσία που έχουμε και την εμπειρία του συνεργάτη μας, εκπαιδεύουμε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε θέματα σπατάλης τροφίμων (food waste), σεβασμού της τροφής, αλλά και στον τρόπο λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αυτό, ως μοντέλο διατροφής, θα αυξήσει, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, τις πωλήσεις των φρέσκων προϊόντων που διακινούνται στις εγκαταστάσεις μας.

«Τα τελευταία χρόνια, ο ΟΚΑΑ επιδιώκει να παρέχει μέσω των εγκαταστάσεών του ποικιλία προϊόντων, επάρκεια, ποιότητα στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας και εν τέλει υψηλό ανταγωνισμό που συγκρατεί τις τιμές», επεσήμανε ο κ. Αποστολάκος

 

Με τη συμμετοχή σας σε διάφορες διεθνείς εκθέσεις κ.λπ. συμβάλλετε στην εξωστρέφεια της χώρας. Ποια συμπεράσματα βγαίνουν από τις συμμετοχές αυτές;

Ως χώρα δεν έχουμε καλά αποτελέσματα στη συγκροτημένη, εθνική, ενωτική προβολή των προϊόντων του πρωτογενούς τομέα. Δεν έχουμε εθνικό μάρκετινγκ και εθνικό branding για τον πρωτογενή μας τομέα. Συμμετέχουμε κατακερματισμένοι στις εκθέσεις, χωρίς ενιαίο, συμφωνημένο Εθνικό Στόχο. Θα μπορούσαμε, με προσπάθεια και σκληρή δουλειά, να μετασχηματιστούμε σε «παράδεισο της αειφορίας», λόγω της καθαρής σε ενέργεια χώρας, με υψηλής βιολογικής αξίας φρέσκα και νωπά προϊόντα. Εμείς, στον ΟΚΑΑ, έχουμε εμπειρία, διάθεση και μεράκι να προσπαθήσουμε για αυτό.

Η συμμετοχή μας σε διεθνείς εκθέσεις και εκδηλώσεις συμβάλλει σημαντικά στην εξωστρέφεια της χώρας και στην προβολή των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών σε διεθνές επίπεδο. Τα τελευταία χρόνια, ο ΟΚΑΑ συμμετέχει μεθοδικά στις μεγαλύτερες εκθέσεις φρούτων, λαχανικών και αλιευμάτων της Ευρώπης, όπως η Fruit Logistica στο Βερολίνο, η Fruit Attraction στη Μαδρίτη, αλλά και η Seafood Expo, η μεγαλύτερη έκθεση για την αλιεία. Έχουμε καταφέρει, με την παρουσία μας στις εκθέσεις αυτές, να αναδείξουμε την ελληνική παραγωγή και την ποιότητα της ελληνικής γεωργίας και αλιείας.

Η παρουσία μας στις διεθνείς εκθέσεις αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία για την επικοινωνία και τη δικτύωση με άλλες ευρωπαϊκές κεντρικές αγορές, εταίρους, επαγγελματίες και εμπορικούς ακολούθους από διάφορες χώρες. Επιπρόσθετα, παρέχει μια εξαιρετική ευκαιρία για την ανταλλαγή γνώσεων, τεχνολογικών εξελίξεων και βέλτιστων πρακτικών με άλλους παράγοντες της αγοράς.