Το AFarCloud μετατρέπει τα τρακτέρ σε… αγρότες

της Ελένης Ριζάκη

Μία πλατφόρμα, που συμβάλλει στη μετατροπή των τρακτέρ σε έξυπνα ημι-αυτόνομα οχήματα, αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του μεγάλου ευρωπαϊκού έργου Aggregate Farming in the Cloud (AFarCloud). Στόχος του έργου είναι μια πιο κερδοφόρα, βιώσιμη και πράσινη γεωργία, αλλά και η αντιμετώπιση της έλλειψης εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού στις αγροτικές περιοχές.

Το AFarCloud παρέχει μία πλατφόρμα με στόχο να βελτιωθούν η αποτελεσματικότητα, η παραγωγικότητα, η ποιότητα τροφίμων, αλλά και να μειωθεί το κόστος για το εργατικό δυναμικό στον αγροτικό τομέα.

Στην επίτευξη όλων των παραπάνω συμβάλλει το γεγονός πως το έργο στοχεύει στην καλύτερη πρόσβαση των χρηστών στην αγροτική ρομποτική και στη γεωργία ακριβείας, επιτρέποντας στα αγροτικά οχήματα να λειτουργούν σε ένα δίκτυο συνεργασίας. Το έργο έχει ολοκληρωθεί με ενθαρρυντικά αποτελέσματα, μεταφέροντας πλέον την προσοχή της κοινής γνώμης στη διαμόρφωση του αναγκαίου νομικού πλαισίου.

 

Οι συμμετέχοντες

O προϋπολογισμός του έργου ανήλθε σε περίπου 27 εκατ. ευρώ με συγχρηματοδότηση 8 εκατ. από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο έργο συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, επιχειρήσεις τεχνολογίας, εθνικά ινστιτούτα έρευνας και τεχνολογίας και πανεπιστήμια από την Ισπανία, την Αυστρία, την Ιταλία, τη Γερμανία, την Πορτογαλία, το Βέλγιο, τη Νορβηγία, τη Σουηδία, τη Φινλανδία, την Πολωνία, τη Λετονία και την Ελλάδα, με εκπρόσωπο το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.

Δοκιμές του έργου έχουν πραγματοποιηθεί σε Φινλανδία, Ισπανία, Σουηδία, Ιταλία, Λετονία και Τσεχία.

Πώς λειτουργεί το έργο

Στην πλατφόρμα του AFarCloud θα είναι ενσωματωμένο ένα λογισμικό διαχείρισης της εκμετάλλευσης που θα υποστηρίζει την παρακολούθηση και τη λήψη αποφάσεων, βάσει μεγάλων δεδομένων και τεχνικών εξόρυξης δεδομένων σε πραγματικό χρόνο. Ειδικότερα, οι παραγωγοί μπορούν να δημιουργούν στο λάπτοπ τους μία «αποστολή» για τα τρακτέρ τους, χαρτογραφώντας τις ημερήσιες δραστηριότητες μέσω του συστήματος.

Έτσι, μπορούν να αποφασίζουν αν θέλουν να συγκομίσουν, να ποτίσουν, να αντιμετωπίσουν καλλιεργητικές ασθένειες ή να καταπολεμήσουν εχθρούς-παράσιτα. Επιπλέον, θα μπορούν να εξοικονομούν λιπάσματα, αποφεύγοντας τις περιττές εφαρμογές σε τμήματα του χωραφιού.

Όταν σχεδιαστεί η εργασία του τρακτέρ από τον παραγωγό, τότε η πλατφόρμα τη μεταφέρει σε ψηφιακή μορφή στο τρακτέρ και αυτό την πραγματοποιεί στο κτήμα, αυτόνομα με GPS. Από την πλευρά τους, οι παραγωγοί θα μπορούν να παρακολουθούν την πρόοδο της εργασίας μέσω λογισμικού και χωρίς τη φυσική τους παρέμβαση. Για την υλοποίηση των παραπάνω, βασική προϋπόθεση είναι τα τρακτέρ να είναι εφοδιασμένα με το πρωτόκολλο επικοινωνίας ISOBUS.

Παρά τα ενθαρρυντικά αποτελέσματα του έργου που τυπικά ολοκληρώθηκε πέρσι τον Νοέμβριο, σύμφωνα με τον Αυστριακό Martijn Rooker που εμπλέκεται σε αυτό, υπάρχει κάτι πολύ βασικό που ακόμα λείπει: «Τεχνικά μιλώντας, είναι απολύτως εφικτό για ένα μηχάνημα να λειτουργεί εντελώς αυτόνομα, ωστόσο το νομικό πλαίσιο ακόμα δεν έχει διαμορφωθεί. Ο αγρότης του μέλλοντος θα πρέπει να παρακολουθεί τις τεχνολογικές εξελίξεις και μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι ήδη αρκετοί παραγωγοί είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες», καταλήγει.