Οι ανατιμήσεις ταλανίζουν την αλευροβιομηχανία

Η σκιά των ανατιμήσεων της ενέργειας, παράλληλα με την άνοδο στις τιμές των σιτηρών, πέφτει πάνω στους αρτοποιούς, που αγωνίζονται να κρατήσουν τις επιχειρήσεις τους, και φυσικά τους αλευροβιομήχανους, που είναι οι προμηθευτές τους. Κι ενώ στα προεόρτια των Χριστουγέννων θα περιμέναμε να έχουν ζεστά ταμεία, το οικονομικό κλίμα στον κλάδο παραπέμπει στις καιρικές συνθήκες.

«Οι αρτοποιοί προχώρησαν σε μια ανατίμηση την οποία ενθαρρύναμε, γιατί η τιμή του ψωμιού είναι πραγματικά χαμηλή», αναφέρει o εκπρόσωπος της Αλευροβιομηχανίας Σιμιγδαλοποιΐας Κομοτηνής ΑΒΕΕ, Ιορδάνης Παπαδόπουλος, εστιάζοντας στη σημασία να κρατήσει το ψωμί τη θέση του στο οικογενειακό τραπέζι, «όπως είχε κάποτε στην παραδοσιακή μεσογειακή κουζίνα προσφέροντας πρωτεΐνη για τον οργανισμό σε καλή τιμή».

Ο ίδιος αντιμετώπισε διαρκείς ανατιμήσεις από τους προμηθευτές της αλευροβιομηχανίας και ενημέρωσε τους πελάτες του που ανέμεναν τις σχετικές αυξήσεις, παρότι είχε υποσχεθεί πως θα διατηρούσε τις τιμές σταθερές. Τονίζει ότι οι αυξήσεις αφορούν στην κυριολεξία τα πάντα, από την πρώτη ύλη μέχρι τα υλικά συσκευασίας, κάνοντας λόγο για «κανιβαλισμό στην αγορά».

«Σ’ αυτή την αλυσίδα υπήρξαν κρίκοι των οποίων οι ανατιμήσεις που επέβαλαν στον επόμενο από αυτούς κρίκο, δεν δικαιολογούνταν από τις ανατιμήσεις που δέχθηκαν από τον προηγούμενό τους», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Ήρθαν τα Χριστούγεννα

Ως προς την αναμενόμενη ζήτηση λόγω των γιορτών παρατηρεί ότι ο καταναλωτής της επαρχίας επιλέγει κατά βάση το αρτοποιείο για τις χριστουγεννιάτικες αγορές, για μελομακάρονα, τσουρέκια, βασιλόπιτες «γιατί είναι πολύ καλύτερης ποιότητας. Οι αρτοποιοί βάζουν μεράκι για να προσελκύσουν και να ευχαριστήσουν τους καταναλωτές οι οποίοι σε μεγάλο βαθμό στα αστικά κέντρα αγοράζουν ψωμί και αρτοσκευάσματα από τα σούπερ μάρκετ».

Παρατηρεί ότι στη Θεσσαλονίκη, για παράδειγμα, δεν υπάρχει φούρνος σε κάθε γειτονιά, όπως συνέβαινε παλιά. Αντίθετα, στις μικρές πόλεις, οι σχέσεις με τον φούρναρη ή τον μπακάλη παραμένουν προσωπικές. Βέβαια, υπάρχει προβληματισμός από αρκετούς αρτοποιούς ως προς το οικονομικό αποτέλεσμα σε σχέση με τις ώρες και τις συνθήκες εργασίας, σε σημείο που δεν γνωρίζουν αν θα κρατήσουν ανοιχτούς τους φούρνους, ακόμη και αν πρόκειται για επιχειρήσεις δεκαετιών.

Ερχόμενος στον κλάδο του, ο κ. Παπαδόπουλος αναφέρει ότι όλοι οι μύλοι, την τελευταία δεκαετία, διαπιστώνουν μια μεγάλη υποχώρηση της κατανάλωσης σε σχέση με το παρελθόν. Παρ’ όλα αυτά, ο Δεκέμβρης παραμένει ένας δυνατός μήνας.

«Παρουσιάζει καλύτερη κίνηση σε σχέση με τους φθινοπωρινούς μήνες, αλλά δεν έχει καμία σχέση με αυτό που θα έπρεπε να ισχύει για τη συγκεκριμένη περίοδο».