Ανθοκομία: Ελπίδα για τον κλάδο τα παιδιά των παραγωγών

Χωρίς μεγάλες διακυμάνσεις σε σύγκριση με την περσινή περίοδο κύλησε η χρονιά που πέρασε για την ελληνική ανθοκομία. Μπορεί τα διαχρονικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος να αποτελούν τροχοπέδη στην εξέλιξή του, εντούτοις όμως υπάρχουν σημαντικές δυνατότητες για την ανάκτηση αγορών, αλλά πολύ περισσότερο και διείσδυση σε νέες.

Το μεγαλύτερο ποσοστό της εξαγωγικής δραστηριότητας εντοπίζεται στις χώρες των Βαλκανίων, υπάρχουν όμως και προοπτικές για την ευρύτερη ευρωπαϊκή αγορά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση της γαρδένιας όπου τα τελευταία χρόνια έχει σημειώσει σημαντικά βήματα.

Όπως τονίζει ο Σταύρος Τσαλούχος, πρόεδρος του Συνεταιρισμού Ανθοπαραγωγών Θεσσαλίας, Βόρειας Ελλάδας και Θράκης, υπάρχει μία δυναμική στον χώρο που εντοπίζεται σε ορισμένα φυτά, με τα οποία υπάρχει διείσδυση στις αγορές του εξωτερικού.

«Πέρα από τη γαρδένια, η οποία αποτελεί ένα παραδοσιακό φυτό για την περιοχή του Πηλίου, έχουμε κάνει άνοιγμα και με άλλα φυτά όπως είναι το citrus calamodin. Δεν περιοριζόμαστε μόνο στις γειτονικές χώρες, αλλά βλέπουμε και τις αγορές της Ευρώπης με σημείο αναφοράς την Ολλανδία».

Στο ερώτημα της εφημερίδας για το πώς βλέπει το μέλλον της ανθοκομίας στη χώρα, είτε αφορά τα δρεπτά άνθη είτε τα γλαστρικά είδη, ο κ. Τσαλούχος τόνισε: «Θα πρέπει να επενδύσουμε σε νέες τεχνολογίες, ώστε το προϊόν μας να είναι ανταγωνιστικό στις αγορές που θα το βάλουμε. Οι επιχειρήσεις μας είναι περισσότερο εντάσεως κεφαλαίου και όχι εργασίας, άρα θα πρέπει να προσαρμοστούμε με τα νέα δεδομένα».

Σύγχρονο δημοπρατήριο για τα δρεπτά άνθη

Για εκσυγχρονισμό της αγοράς των δρεπτών ανθέων κάνει λόγο και ο Θάνος Κελμάγιερ. Υποστηρίζει ότι το σύνολο των συναδέλφων του δεν έχουν αξιοποιήσει τη σύγχρονη τεχνολογία μέσα από νέα συλλογικά σχήματα, ώστε να αναδείξουν τα προϊόντα που παράγουν όχι μόνο στην εγχώρια αγορά, αλλά και στο εξωτερικό.

«Συνεχίζουμε με τη λογική της εσωστρέφειας και δεν βλέπουμε την πραγματικότητα έτσι όπως αυτή διαγράφεται μέσα από τις αγορές. Αν δεν δημιουργήσουμε μία σύγχρονη αγορά για χονδρική πώληση τουλάχιστον σε επίπεδο Βαλκανίων, δεν βλέπω να έχει μέλλον η ανθοκομία και ειδικότερα τα δρεπτά άνθη. Ένα σύγχρονο δημοπρατήριο σε στρατηγικό σημείο της χώρας θα μπορούσε να δώσει λύση στα προϊόντα που παράγουμε. Δεν γίνεται το γαρύφαλλο και το τριαντάφυλλο να εμπορεύονται με διαδικασίες οι οποίες πλέον θεωρούνται παρωχημένες».

Πώς κινήθηκε η αγορά τα Χριστούγεννα

Μπορεί τα άνθη να ταυτίζονται σε μεγάλο ποσοστό με τη γιορτινή περίοδο και ειδικά τον χειμώνα, όπου απουσιάζει η ανθοφορία στη φύση, όμως φέτος η αγορά δεν κινήθηκε στο βαθμό που θα ήθελαν οι παραγωγοί.

Για μία μείωση των πωλήσεων σε σύγκριση με την περσινή περίοδο κάνει λόγο ο Αλέξης Μεταξάς, πρόεδρος του ανθοκομικού συνεταιρισμού Αττικής. «Είχαμε μία μείωση πάνω από 20% στις πωλήσεις ανθοκομικών προϊόντων. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία τα ζαχαροπλαστεία πήραν μερίδιο από την ανθοκομία».

Χαρακτηριστική περίπτωση για τον κ. Μεταξά αποτελεί το αλεξανδρινό, το οποίο θεωρείται και ένα από τα βασικά προϊόντα που διακινούνται τις γιορτές. «Οι τιμές μας δεν διαφοροποιήθηκαν από την περσινή περίοδο και πουλήσαμε για φυτά με μπάλα 0,5 λίτρα 1,80 ανά τεμάχιο και για ένα λίτρο στα 4 ευρώ. Το θετικό για το συγκεκριμένο προϊόν ήταν η εξαγωγή μοσχευμάτων πολλαπλασιαστικού υλικού σε άλλες χώρες, καλύπτοντας μέρος του εισοδήματος μας από αυτή τη δραστηριότητα».

Το ζητούμενο είναι μια νέα στρατηγική

Στο ερώτημα τι πρέπει να γίνει ώστε να ενισχυθεί η ελληνική ανθοκομία στις αγορές του εξωτερικού, ο κ. Μεταξάς ήταν σαφέστατος: «Το γεγονός ότι νέα άτομα μπαίνουν στο επάγγελμα και πολλά παιδιά των ανθοκόμων συνεχίζουν τη δραστηριότητά τους είναι ένα ελπιδοφόρο μήνυμα. Μεγάλο ποσοστό από αυτούς έχουν τελειώσει σχετικές σχολές με το αντικείμενο και έχουν προχωρήσει σε εξειδικευμένες τεχνικές παραγωγής ανθοκομικών προϊόντων, με σημαντικά αποτελέσματα για τους ίδιους. Ακόμα και μέσα στην κρίση πολλοί από μας έχουμε κάνει άλματα και στηρίζουμε δυναμικά τον κλάδο μας. Αυτό που θέλουμε από την Πολιτεία είναι να καλύψει νομικά κενά τα οποία αποτελούν τροχοπέδη στη δραστηριότητά μας και να συμβάλλει με χρηματοδοτικά εργαλεία όπως και στην ενίσχυση των υποδομών».

Δίνοντας ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο κ. Μεταξάς είπε ότι «όσο και να σας φαίνεται παράξενο, το κυκλάμινο, ένα φυτό της χώρας μας, δεν έχει κατοχυρωθεί ως ελληνικό προϊόν». Δραττόμενοι της ευκαιρίας, ρωτήσαμε τον κ. Μεταξά γιατί μέχρι και σήμερα μέσα από την πλούσια ελληνική βιοποικιλότητα δεν έχουν απομονωθεί εκείνα τα φυτά τα οποία δημιουργούν σημαντικό ενδιαφέρον στην ανθοκομία και παράλληλα αποτελούν δική μας ιδιοκτησία.

«Δεν έχουμε εξειδικευμένα στελέχη στους μηχανισμούς της πολιτείας, ούτε και πολιτικές οι οποίες να δίνουν άμεσες λύσεις στα προβλήματά μας και να χαράσσουν στρατηγικές για το επόμενο διάστημα».