CEΜΑ: Μεγάλη μείωση των ταξινομήσεων τρακτέρ στην Ελλάδα το 2022

Οι ταξινομήσεις γεωργικών ελκυστήρων παρουσίασαν μείωση κατά 8,7% το 2022 συγκριτικά με το 2021, έτος που θεωρείται από τα καλύτερα των τελευταίων χρόνων για την αγορά των τρακτέρ. Παρ’ όλα αυτά, ο συνολικός αριθμός των ταξινομήσεων -εξαιρουμένου του 2021- είναι ο υψηλότερος που έχει καταγραφεί από το 2017.

Σε μηνιαία βάση, ο αριθμός των μηχανημάτων που ταξινομήθηκαν ήταν επίσης χαμηλότερος σε σύγκριση με το 2021. Ωστόσο, όλοι οι μήνες κατέγραψαν αριθμούς κοντά ή πιο πάνω από τον μέσο όρο της προηγούμενης τριετίας (2019-2021).

To 2022 συνολικά ταξινομήθηκαν 215.000 ελκυστήρες, σύμφωνα με πηγές των εθνικών αρχών των κρατών-μελών. Από τον ανωτέρω αριθμό, οι 59.300 ελκυστήρες ήταν ισχύος έως 50 ίππων. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τoυ CEMA, 165.200 εξ αυτών ήταν γεωργικοί ελκυστήρες (τρακτέρ).

Οι υπόλοιποι ήταν διάφορα είδη οχημάτων που μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν διάφορα τετράτροχα («γουρούνες»), τηλεσκοπικούς φορτωτές και άλλους τύπους μηχανημάτων.

Άνω του 50% η μείωση των ταξινομήσεων στην Ελλάδα

Μείωση των ταξινομήσεων σημειώθηκε στις επτά μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης (Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Πολωνία, Ισπανία, Αυστρία). Στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύει ο CEMA, υπήρξε μεγάλη μείωση στις ταξινομήσεις τρακτέρ, με 1.259 το 2022, έναντι 2.788 το 2021 (-54,8%). Όπως αναφέρει ο Σύνδεσμος, «ο αριθμός των ταξινομήσεων θα ήταν υψηλότερος, αν δεν υφίσταντο οι επιπτώσεις της πανδημίας και τα αποτελέσματα της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία στην εφοδιαστική αλυσίδα».

Στη συνέχεια, σημειώνεται ότι η ισχυρή ζήτηση από τους καταναλωτές δημιούργησε καθυστερήσεις στην εκτέλεση των παραγγελιών, οι οποίες στις αρχές του 2023 μπορεί και να καθυστερούσαν διπλάσιο χρόνο σε σύγκριση με πριν από την πανδημία. Όλα αυτά, μάλιστα, παρά το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια του έτους τα προβλήματα στη γραμμή παραγωγής εξομαλύνθηκαν σε σημαντικό βαθμό.

Περισσότερα τα μεγάλα τρακτέρ

Παρά το γεγονός ότι η νέα ΚΑΠ και η Πράσινη Συμφωνία θέτουν στο επίκεντρο μια αγροτική δραστηριότητα με μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και ενάντια στη λογική των μεγάλων τρακτέρ, η μεγαλύτερη πτώση στις ταξινομήσεις σημειώθηκε στα τρακτέρ κάτω των 130 ίππων (-15,2% σε σύγκριση με το 2021). Αντίθετα, πάνω από το εν λόγω όριο καταγράφηκε άνοδος της τάξης του 3,7%. Συνολικά, τα μεγάλα μηχανήματα αποτέλεσαν το 39% του συνόλου των ταξινομήσεων, σε σύγκριση με το 2021, όπου το ποσοστό αυτό ανερχόταν σε 35%.