Με τη διαδικασία του «de minimis» η προκαταβολή άμεσων ενισχύσεων

✱ Λύση τον Αύγουστο ή κανονικά τον Οκτώβριο απαντά το ΥΠΑΑΤ
✱ Ποιοι παράγοντες θα καθορίσουν την τελική απόφαση

Έντονη κινητικότητα καταγράφεται αυτές τις ημέρες στην πλατεία Βάθη, καθώς εξετάζεται η δυνατότητα χορήγησης προκαταβολής της Βασικής Ενίσχυσης στους δικαιούχους παραγωγούς μέσα στο καλοκαίρι.

Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, η ηγεσία του ΥΠΑΑΤ δεν έχει αποκλείσει μέχρι στιγμής το ενδεχόμενο της λεγόμενης ταμειακής διευκόλυνσης, προκειμένου να χορηγήσει ένα έναντι της προκαταβολής των άμεσων ενισχύσεων τον Αύγουστο, με βάση το φετινό ΟΣΔΕ, μια και ολοκληρώθηκε επιτυχώς πριν από λίγες ημέρες.

Τη λύση του γόρδιου δεσμού, όμως, έχει ουσιαστικά δώσει η ίδια η Κομισιόν, μετά τη χαλάρωση των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις λόγω της πανδημίας, μέσω του προσωρινού πλαισίου. Όπως αποκαλύπτει στην «ΥΧ» ανώτατο στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, φαίνεται πως τα κράτη-μέλη που θα προχωρήσουν στη χορήγηση έναντι προκαταβολής πριν από τα μέσα Οκτωβρίου «δεν χρειάζεται να το αναφέρουν από πριν στην Επιτροπή, καθώς ο μηχανισμός που θα εφαρμόσουν αποτελεί μέρος των κρατικών ενισχύσεων στήριξης βάσει της τροποποιημένης απόφασης για τα de minimis». Εξάλλου, για το νομικό αυτό παράθυρο είχε αναφερθεί πρώτη, ήδη από τον Απρίλιο, η «ΥΧ», σε συζήτηση που είχε με στέλεχος της Επιτροπής.

Και αυτό το νομικό παράθυρο φαίνεται πως θέλει να αξιοποιήσει και το ελληνικό υπουργείο, προκειμένου να εφαρμόσει τον μηχανισμό πληρωμών με τέτοιον τρόπο ώστε να μην κινδυνεύσει με δημοσιονομικές επιπτώσεις στο μέλλον, όταν δηλαδή έρθει η ώρα του απολογισμού.

Τα εμπόδια ωστόσο αποδεικνύονται περισσότερα από όσα φαίνεται να επεξεργάζεται μέχρι αυτή την ώρα το ΥΠΑΑΤ, με τους πιο ρεαλιστές να βλέπουν εξαιρετικά δύσκολη τη χορήγηση του έναντι της προκαταβολής πριν από τον Σεπτέμβριο.

Ένα πάντως είναι βέβαιο, ότι οι δικαιούχοι παραγωγοί δεν πρόκειται να λάβουν ποσοστό των ενισχύσεών τους τις προσεχείς ημέρες, όπως υπόσχονται κάποιοι. Όπως ακριβώς δεν έλαβαν τίποτα ούτε τον Μάιο, ούτε και τον Ιούνιο, παρά την παραφιλολογία που είχε αναπτυχθεί τους τελευταίους μήνες.

Ωστόσο, το σενάριο να χορηγηθεί νωρίτερα ένα ποσοστό της προκαταβολής του Οκτωβρίου υπάρχει στο τραπέζι. Μάλιστα, όπως πληροφορούμαστε, το αργότερο έως τις 10 Ιουλίου, αναμένεται να ληφθεί και η τελική απόφαση, εάν δηλαδή η Ελλάδα θα προχωρήσει σε αυτή την ενέργεια.

Οι παράγοντες που θα κρίνουν την απόφαση

Η απόφαση, λοιπόν, εξαρτάται από δύο παράγοντες: από το μέγεθος της οικονομικής επιβάρυνσης που θα επωμιστεί το ελληνικό Δημόσιο σε περίπτωση συμφωνίας με την τράπεζα και από την επίλυση ή μη των νομικών ζητημάτων. Όσον αφορά δε το νομικό κομμάτι, μαθαίνουμε ότι ο ίδιος ο υπουργός, Μ. Βορίδης, θα το εξετάσει. Το υπουργείο, για παράδειγμα, θα πρέπει να έχει ξεκαθαρίσει εάν τα χρήματα αυτά θα προστατεύονται από το ακατάσχετο, εάν θα χορηγηθούν σε όλους τους δικαιούχους, σε τι ποσοστό επί της προκαταβολής θα πραγματοποιηθεί η πληρωμή και αν φυσικά το προσωρινό πλαίσιο των κρατικών ενισχύσεων θωρακίζει νομικά τον μηχανισμό που θα επιλέξει να εφαρμόσει η ελληνική πλευρά.

Στόχος είναι, εάν τα δεδομένα έχουν θετικό πρόσημο, ένα ποσό να πληρωθεί στους δικαιούχους παραγωγούς τον Αύγουστο. Στην αντίθετη περίπτωση, ολόκληρη η προκαταβολή (70%) θα χορηγηθεί από τα μέσα Οκτωβρίου και μετά, όπως προβλέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Είναι εφικτή μία πρώτη πληρωμή τον Αύγουστο, όπως σχεδιάζει το ΥΠΑΑΤ; Δύσκολο, απαντούν στην «ΥΧ» τεχνοκράτες, που εξηγούν ότι για να αξιοποιηθεί το ΟΣΔΕ 2020 απαιτείται επιπλέον χρόνος, οπότε και τοποθετούν χρονικά αυτό το ενδεχόμενο προς τις αρχές με μέσα Σεπτεμβρίου.

Πάντως, όπως από τις 10 Απριλίου πρώτη η «ΥΧ» είχε αποκαλύψει σε εκτενές ρεπορτάζ της, δεν είναι λίγα τα κράτη-μέλη που προσανατολίζονται προς την ίδια κατεύθυνση, με την Ολλανδία να προΐσταται της προσπάθειας. Όπως, μάλιστα, είχε ξεκαθαρίσει ανώτατος αξιωματούχος των Βρυξελλών στην «ΥΧ», «οποιαδήποτε ενέργεια προηγηθεί της 16ης Οκτωβρίου θα αποτελεί κατά κάποιον τρόπο ένα κρατικό δάνειο προς τους δικαιούχους», μια δυνατότητα που δίνεται μόνο μέσω της διαδικασίας της λεγόμενης ταμειακής διευκόλυνσης.

Η διαδικασία, υπενθυμίζουμε, βασίζεται στο «γαλλικό μοντέλο» κατά το έτος 2015, και στις αποφάσεις της Επιτροπής σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις, διευκολύνσεις και ενισχύσεις ρευστότητας έως το ποσό των 100.000 ευρώ.