Σε διαδίκτυο και delivery αναζητούν διέξοδο τα οινοποιεία

Τα εναλλακτικά κανάλια διάθεσης καλύπτουν μέρος μόνο της χασούρας από την εστίαση

Mεγάλες απώλειες τζίρου οι οποίες, ειδικά για τις μικρότερες επιχειρήσεις του κλάδου που δεν έχουν τοποθετήσεις στο ράφι του οργανωμένου λιανεμπορίου, αγγίζουν το 40% σε σχέση με πέρυσι καταγράφουν τα οινοποιεία λόγω του κλεισίματος των καταστημάτων εστίασης και των wine bars. Την ίδια στιγμή, βέβαια, οι πωλήσεις σε σούπερ μάρκετ και διαδικτυακά καταστήματα έχουν εκτοξευτεί, ειδικά τις τελευταίες ημέρες, ενώ και στις κάβες οι παραγγελίες για καλάθια έχουν ανέβει αρκετά.

Μάλιστα, τα σούπερ μάρκετ στην προσπάθειά τους να προσελκύσουν αγοραστές προχωρούν το τελευταίο διάστημα σε αρκετές προσφορές στα κρασιά. Πολλά εστιατόρια, επίσης, που προτείνουν delivery μενού για τα τραπέζια των εορτών προσφέρουν τη δυνατότητα να προμηθεύσουν τους καταναλωτές με το κρασί της επιλογής τους.

Γρήγορα τα αντανακλαστικά των Ευρωπαίων

Κωνσταντίνος Λαζαράκης

Ωστόσο, η εικόνα απέχει αρκετά από την αντίστοιχη του εξωτερικού και ειδικά των χωρών της Βόρειας Ευρώπης, όπου ο κορωνοϊός έφερε σημαντική αύξηση της οινοποσίας στο σπίτι και ρεκόρ πωλήσεων από τα εξειδικευμένα e-shops. Όπως σχολιάζουν άνθρωποι του κλάδου, φαίνεται ότι στο εξωτερικό όλοι προσαρμόστηκαν και βρήκαν πολύ πιο γρήγορα λύσεις στη νέα κατάσταση. «Στη Βόρεια Ευρώπη, οι πωλήσεις κρασιών πηγαίνουν καλύτερα και από πριν, γιατί όλοι κάθονται σπίτι και πίνουν κρασί. Μάλιστα, αφού δεν ξοδεύουν αλλού, αγοράζουν και πιο ακριβά κρασιά», λέει στην «ΥΧ» ο master of wine, Κωνσταντίνος Λαζαράκης. «Οι Έλληνες πίνουν κρασί κυρίως στο εστιατόριο. Πιο εύκολα θα ανοίξουν ένα καλό κρασί σε ένα επαγγελματικό δείπνο από ό,τι στο γιορτινό τραπέζι με την πεθερά τους, ειδικά φέτος που θα είναι μόνο με την πεθερά τους», συμπληρώνει. 

Το ράφι έχει… γιορτή

Η κίνηση στα σούπερ μάρκετ έχει ανέβει πολύ, ωστόσο, αφορά κυρίως τα κρασιά χαμηλής και μεσαίας τιμής. «Οι εταιρείες που έχουν πρόσβαση στο ράφι καταφέρνουν να πετύχουν κάποιες πωλήσεις», σημειώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Οινοποιών (ΣΕΟ), Γιώργος Σκούρας. Το φαινόμενο αυτό είναι πιο έντονο στο εξωτερικό: «Το ράφι έχει γιορτή, μας έλεγαν πρόσφατα από την Αγγλία. Όμως, είναι γεγονός ότι πολλοί μικροί παραγωγοί δεν έχουν καμία τοποθέτηση στα σούπερ μάρκετ, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις τους να έχουν πέσει κατά 30%-40%», προσθέτει ο ίδιος.

Άγγελος Ιατρίδης

«Τα κανάλια είναι συγκεκριμένα», λέει από την πλευρά του ο Άγγελος Ιατρίδης, ιδιοκτήτης του Κτήματος Άλφα. «Εμείς είμαστε εκτεθειμένοι σε ποσοστό 80% στην εστίαση, οπότε το πλήγμα είναι μεγάλο. Επίσης, στο σούπερ μάρκετ οι θέσεις περιορίζονται, γιατί ο χώρος που πιάνουν τα πιο χρήσιμα προϊόντα επεκτείνεται. Ο κόσμος δεν θέλει να είναι για πολύ χρόνο μέσα στα σούπερ μάρκετ, όλα γίνονται πιο γρήγορα», εξηγεί.

Παραδέχεται ότι η κίνηση στα ηλεκτρονικά μαγαζιά έχει αυξηθεί πολύ, ωστόσο, όπως σημειώνει, «υπάρχει μεγάλη δυσκολία και καθυστερήσεις στις παραδόσεις». Η πανδημία έδειξε ότι τα e-shops στο εξωτερικό ήταν καλύτερα προετοιμασμένα. «Ο εισαγωγέας με τον οποίο συνεργαζόμαστε μας κάνει τις παραγγελίες και, στη συνέχεια, εκείνος διοχετεύει τα κρασιά στα e-shop. Αυτό το κανάλι ήταν μέχρι πρόσφατα ένα μικρό ποσοστό των πωλήσεων, όμως σιγά-σιγά γίνεται σημαντικό. Απλά οι ξένοι καταναλωτές ακόμα δεν θα αναζητήσουν εύκολα ένα ελληνικό κρασί σε e-shop», καταλήγει ο κ. Ιατρίδης.