Διεθνές Συνεδρίο Μήλου: Παγκόσμιες εξελίξεις στη μηλοκαλλιέργεια και νέες ποικιλίες στο επίκεντρο

Οι σύγχρονες τάσεις στην καλλιέργεια μήλου, οι νέες ανθεκτικές και πιο ελκυστικές για τους καταναλωτές ποικιλίες, τα συνεργατικά σχήματα όπως και οι στρατηγικές μάρκετινγκ και το στίγμα της εμπορίας τους στις διεθνείς αγορές βρέθηκαν στο επίκεντρο των συζητήσεων και των ομιλιών στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου για το μήλο που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη και στη Διεθνή Έκθεση Φρέσκων Φρούτων και Λαχανικών, Freskon.

Οι εργασίες του συνεδρίου άνοιξαν με την ενδιαφέρουσα ομιλία της διευθύντριας Μάρκετινγκ της Πολωνικής Ένωσης Φρούτων και Λαχανικών, Paulina Kopec, και καθώς η Πολωνία είναι από τις μεγαλύτερες χώρες σε παραγωγή μήλων στην Ευρώπη, έγινε διεξοδική αναφορά στις στρατηγικές του μάρκετινγκ και πώς αυτές μπορούν να αυξήσουν τις πωλήσεις στον τομέα του μήλου.

Η κα Kopec αναφέρθηκε, ακόμη, στα προβλήματα, αλλά και στις προκλήσεις που υφίσταται η παραγωγή μήλων από την κλιματική αλλαγή, τη νέα ΚΑΠ, όπως και στον αντίκτυπο που έχει ο πόλεμος στην Ουκρανία και η Covid-19, αφενός μεν στο θέμα της ενέργειας και στην εφοδιαστική αλυσίδα και αφετέρου στη στροφή που έχουν κάνει οι καταναλωτές προς πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές.

Τέλος, μίλησε και για τις πωλήσεις των πολωνικών μήλων εντός ΕΕ, που, όπως τόνισε, είναι πολύ υψηλές, με δυνατή παρουσία σε Ισπανία, Ρουμανία, στις χώρες της Βαλτικής, ενώ προσαρμόζονται στις σημαντικές αγορές της Μεγάλης Βρετανίας, καθώς λόγω Brexit ισχύουν νέοι φυτοϋγειονομικοί κανονισμοί.

Επικοινωνιακές προσεγγίσεις

Στις επικοινωνιακές προσεγγίσεις περιστράφηκε και η ομιλία του Ισπανού διευθυντή της εταιρείας Full Emotion, Rafa Povo. Έκανε λόγο για αναγκαιότητα ύπαρξης branding, λογότυπου, που θα σχετίζεται με την εικόνα του προϊόντος, προκειμένου να διαφοροποιείται από άλλες εταιρείες. «Σημαντικό είναι», είπε ο κ. Povo «το brand να είναι αναγνωρίσιμο, για να μπορεί να το θυμάται ο καταναλωτής και ταυτόχρονα να έχει καταρτιστεί η στρατηγική επικοινωνίας για τα μηνύματα που πρέπει να μεταδοθούν».

Αναφέρθηκε, ακόμη, στο ζήτημα της συσκευασίας, φιλικής προς το περιβάλλον, η οποία προστατεύει το φρούτο και την οποία είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν οι premium καταναλωτές. Τέλος, για το ηλεκτρονικό εμπόριο, τη νέα αυξανόμενη τάση που προέκυψε μετά την Covid-19, είπε ότι τα επώνυμα προϊόντα έχουν πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στη δύναμη των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, αλλά και στο ότι ένα brand για να έχει επιτυχία θα πρέπει να αφηγείται μια ενδιαφέρουσα και εμπνευσμένη ιστορία για τους καταναλωτές και κυρίως να έχει ποιότητα τόσο το προϊόν όσο και το ίδιο το διαφημιστικό μήνυμα.

Σε εξέλιξη έρευνες για νέες ποικιλίες

Ο Δρ. Walter Guerra, ερευνητής στο Ινστιτούτο Οπωρολογίας και Αμπελουργίας από το Νότιο Τυρόλο της Ιταλίας, υπογράμμισε, από την πλευρά του, ότι αν και υπάρχει χώρος για νέες ποικιλίες στα ράφια των καταστημάτων, ωστόσο κάποιες είναι απαρχαιωμένες και πρέπει να αντικατασταθούν με άλλες βελτιωμένες, ώστε οι καταναλωτές να έχουν μήλα με καλύτερη όψη, ωραίο χρώμα και γεύση.

Ο Δρ. Guerra πρόσθεσε ότι, αυτήν τη στιγμή, για την ανάπτυξη και την παραγωγή νέων ποικιλιών βρίσκονται σε εξέλιξη πάνω από 100 διαφορετικά προγράμματα, κινητικότητα που, όπως είπε χαρακτηριστικά, δεν ήταν ποτέ άλλοτε τόσο έντονη και ότι προγράμματα διασταυρώσεων γίνονται σε όλο τον κόσμο.

Είπε, χαρακτηριστικά, ότι γίνονται π.χ. δοκιμές, για την παραγωγή ενός προϊόντος που θα είναι παρόμοιο με την ποικιλία Pink Lady, ή μήλα με πορτοκαλί σάρκα, ή με πλούσια θρεπτικά συστατικά και πως στο «παιχνίδι» των ποικιλιών, εκτός των φυτωρίων, μπαίνουν ακόμη και οι ίδιοι οι παραγωγοί, ή οι συνεταιρισμοί που θέλουν να λανσάρουν νέες ποικιλίες στην αγορά.

Αναφορικά με τα Clubs, ο Ιταλός ερευνητής υπογράμμισε ότι βρίσκονται στη διεθνή αγορά 68 logo. Σύμφωνα με τον ίδιο, το γεγονός αυτό καταδεικνύει την τάση για στροφή προς ποικιλίες κλειστών σχημάτων με δικαιώματα, ωστόσο, σημείωσε ότι το πόσα από αυτά τα club θα διατηρηθούν στο μέλλον είναι καθαρά θέμα επιλογών του καταναλωτή.

Τον λόγο στη συνέχεια έλαβε ο διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της ιταλικής εταιρείας C.I.V. (Κοινοπραξία τριών φυτωρίων), Marco Bertolazzi, τονίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι η επιλογή των κλώνων γίνεται στο χωράφι από ζωηρόχρωμα κλαδιά στις αρχές Αυγούστου, ώστε το μόσχευμα να έχει υψηλότερο ποσοστό ομοιογενών σε μέγεθος, σχήμα και χρώμα φρούτων.

Αυτή η επαναλαμβανόμενη διαδικασία έχει καλά αποτελέσματα για τα Gala και εγγυάται την ύψιστη ποιότητα του προϊόντος. Από την πλευρά του, ο διευθυντής Πωλήσεων της ΒΙΤΡΟ ΕΛΛΑΣ ΑΕ, Άρης Κωνσταντινίδης, αναφέρθηκε στο θέμα των royalties, στις ιδιαιτερότητες και στα χαρακτηριστικά των ποικιλιών και πως πρέπει να γίνει αλλαγή νοοτροπίας των καταναλωτών, αναζητώντας πλέον το επώνυμο προϊόν.

Το σύστημα Guyoy και η οικονομικότητα της καλλιέργειας

Αναφορικά με τους οπωρώνες του μέλλοντος, κυρίαρχο θα είναι τα επόμενα χρόνια το κατακόρυφο ή οριζόντιο δυσδιάστατο σύστημα διαμόρφωσης Guyoy, σύμφωνα με τα όσα υποστήριξε ο Alberto Dorigoni, γεωπόνος, πρώην ερευνητής στο F.E. Mach της Ιταλίας. Στα πλεονεκτήματά του κατακόρυφου συστήματος, όπως επισήμανε ο κ. Dorigoni, είναι ότι βοηθά τα καρποφόρα κλαδιά να αναπτυχθούν ευκολότερα σε σχέση με το οριζόντιο σύστημα, η σοδειά κατανέμεται ομοιόμορφα, είναι εύκολη η αραίωση των ανθέων, τα φρούτα είναι ορατά και ο παραγωγός μπορεί να αφαιρέσει τα ελαττωματικά με ευκολία, η συγκομιδή γίνεται άνετα, ενώ υπάρχει και αρκετός χώρος για να γίνει μηχανική συγκομιδή.

Από την πλευρά του, ο ιδιοκτήτης των φυτωρίων Emphyton, Γεώργιος Πουλτσίδης, παρουσίασε ενδιαφέροντα οικονομικά στοιχεία για την καλλιέργεια του μήλου, τονίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι η απόσβεση για τον καλλιεργητή ενός κτήματος 10 στρεμμάτων ξεκινά από τον όγδοο χρόνο και η κερδοφορία ανά στρέμμα ξεκινά από τον όγδοο χρόνο και έπειτα.

Ανέφερε, ακόμη, ότι τα τελευταία χρόνια έγινε ανανέωση των παλαιών μηλεώνων με νέα και πιο παραγωγικά συστήματα. Τέλος, ο γενικός διευθυντής του ΑΣ Ζαγοράς Πηλίου, Διονύσιος Βαλασσάς, στον ρόλο του συνεταιριστικού κινήματος στη διακίνηση του μήλου, τονίζοντας πως από στοιχεία μόνο το 40% διακινείται μέσω των συνεταιριστικών οργανώσεων, ενώ είπε ότι η κατανάλωση του φρούτου στη χώρα μας έχει μειωθεί και αυτό θα πρέπει να προβληματίσει όλους τους εμπλεκόμενους.

Με την αναφορά του, ακόμη, σε σταθμούς ορόσημα για τον συνεταιρισμό και την κατάκτηση του μήλου Ζαγορίν του leader στην αγορά της χώρας μας, ο κ. Βαλασσάς μίλησε και για το σήμερα, τονίζοντας ότι υπάρχει δυναμική επέκτασης, αφού ήδη έχουν ενσωματωθεί άλλα δύο μηλοπαραγωγικά χωριά στον συνεταιρισμό και με προοπτική να ενταχθεί όλη η περιοχή, αλλά και προοπτική ένταξης στον τομέα της μεταποίησης.