Δημήτρης Γιαννάκος: Πόρτα-πόρτα το βιολογικό αβγό

Γιατί να μην μπορούν να φάνε όλοι βιολογικά αβγά; Αυτή ήταν η απορία που παρακίνησε τον 29χρονο Δημήτρη Γιαννάκο να στραφεί στη βιολογική αβγοπαραγωγή στα Χάνια Βασιλακίου στη Σπάρτη, πριν από δύο χρόνια. Προερχόμενος από πτηνοτροφική οικογένεια με 20ετή εμπειρία, κατανάλωνε χρόνια αβγά που έχουν παραχθεί βιολογικά.

«Έλειψα αρκετά χρόνια στο εξωτερικό και πρόπερσι που επέστρεψα αποφάσισα να πάρω στα χέρια μου την πτηνοτροφική μονάδα της οικογένειάς μου. Εδώ στο σπίτι είχαμε οικόσιτες κάποιες κότες για να τρώμε αβγά. Όταν, όμως, πήγαινα έξω καταλάβαινα ότι η ποιότητα του αβγού είναι πολύ κατώτερη. Αυτό με έβαλε σε σκέψεις, ήθελα να μπορώ να φάω την ίδια ποιότητα αβγού και έξω, αλλά και να την προσφέρω σε άλλους. Έτσι, πήρα τις πρώτες κότες αβγοπαραγωγής και άρχισα δειλά-δειλά να φέρνω στην επιφάνεια το βιολογικό αβγό», αναφέρει στην «ΥΧ» ο Δημήτρης.

Ο ίδιος, θέλοντας να παρέχει βιολογικά αβγά υψηλής ποιότητας, σε προσιτή όμως τιμή, έχει ξεκινήσει τις απευθείας παραδόσεις σε καταναλωτές στην Αττική.

 

Τα χαρακτηριστικά των βιολογικών αβγών

Σήμερα, ο 29χρονος διαθέτει 3.000 κότες αβγοπαραγωγής, οι οποίες εκτρέφονται βιολογικά και κυκλοφορούν ελεύθερες. Στόχος του, εκτός των άλλων, είναι να ενημερώσει τους καταναλωτές για τις διαφορετικές εκτροφές και τη σημασία της βιολογικής.

«Πολύς κόσμος δεν ξέρει ακόμα τι σημαίνει βιολογικό, κάτι το οποίο εγώ το είχα ως δεδομένο. Προσπαθώ να εξηγήσω τι είναι το ελευθέρας βοσκής, τι είναι το βιολογικό, τι είναι του αχυρώνα. Ο κόσμος δεν έχει καταλάβει ακόμα τις διαφορές και είναι εγκληματικό, γιατί υπάρχει μεγάλη κερδοσκοπία από κάποιους που προωθούν κάτι κατώτερο», εξηγεί ο Δημήτρης. Ο ίδιος τονίζει ότι ο καλύτερος τρόπος για να καταλάβεις αν ένα αβγό είναι βιολογικό, είναι να το δοκιμάσεις.

Διαφορετικές εκτροφές

Μέσω φυλλαδίων, αλλά και προσωπικής ενημέρωσης, ο Δημήτρης δίνει πληροφορίες στους καταναλωτές για τις διαφορετικές εκτροφές. Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι «τα συμβατικά αβγά έχουν περισσότερο κορεσμένο λίπος και χοληστερόλη και λιγότερη βιταμίνη A και E, καθώς και λιγότερο β-καροτένιο και Ω3. Επίσης, έχουν πολύ λιγότερη λουτεΐνη και ζεαξανθίνη, που είναι άκρως πολύτιμες για την υγεία των ματιών μας, σε σχέση με τα βιολογικά και τα ελευθέρας βοσκής.

Το κακό είναι ότι για τα ελευθέρας βοσκής είναι λίγο ελαστικές οι ερμηνείες και κάποιοι θεωρούν ελευθέρας βοσκής τα κοτόπουλα που στοιβάζονται σε τεράστιους αχυρώνες και είναι μεν εκτός κλουβιών, αλλά δεν βλέπουν ποτέ τον ήλιο και δεν έχουν πρόσβαση στην ύπαιθρο ή, αν έχουν, είναι εντελώς ανεπαρκής. Τα κοτόπουλα ελευθέρας βοσκής πρέπει να έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση προς την ύπαιθρο για πολλές ώρες τη μέρα και έναν συγκεκριμένο ελάχιστο χώρο για να κινηθούν, να σκαλίσουν και να φάνε έντομα και πρασινάδα.

Παίρνουν και συμπληρωματικές τροφές, αλλά με προδιαγραφές. Aπλά οι τροφές αυτές δεν προέρχονται από βιολογικές πηγές. Από βιολογικές πηγές προέρχονται οι τροφές των βιολογικών κοτόπουλων, που παράγουν βιολογικά αβγά. Εδώ δεν πρέπει να υπάρχει ίχνος από ορμόνες, αντιβιοτικά, εντομοκτόνα ή συνθετικά λιπάσματα». Οι κότες του βιολογικού πτηνοτροφείου Γιαννάκος βγαίνουν έξω ελεύθερα, καταναλώνοντας βιολογικές ζωοτροφές. Επίσης, «επειδή είμαστε κοντά στο δάσος Βασιλικής, η χλωρίδα και η πανίδα είναι διαφορετική στην περιοχή, με αποτέλεσμα να βοηθάει πολύ στην ανάπτυξή τους», εξηγεί ο Δημήτρης.

Ευρηματικότητα λόγω κορωνοϊού

Ο 29χρονος πτηνοτρόφος, όταν ξεκίνησε τη δραστηριότητά του, διέθετε τα αβγά του κατά 80% σε μαγαζιά και τα υπόλοιπα σε καταναλωτές στη Σπάρτη. «Όταν ήρθε η πανδημία του κορωνοϊού και έκλεισαν όλα τα μαγαζιά, είχα την ιδέα να προωθήσω τη δουλειά μου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Από την πρώτη εβδομάδα κοινοποιήσεων η ανταπόκριση ήταν μεγάλη.

Οι πρώτοι που παρήγγειλαν τα αβγά ενθουσιάστηκαν, με αποτέλεσμα να πάει από στόμα σε στόμα. Έτσι, κάθε εβδομάδα από Πέμπτη έως Σάββατο, κάνω απευθείας παραδόσεις σε καταναλωτές στην Αττική, οι οποίοι μπορούν να με βρουν διαμέσου των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και του τηλεφώνου. Προσπαθώ να εξαλείψω τον μεσάζοντα, έτσι ώστε η τιμή για τον καταναλωτή να είναι μειωμένη και να έχει απευθείας αβγό από τη φάρμα στο πιάτο του».

Επόμενα σχέδια

Με τη ζήτηση στην Αττική να είναι αυξημένη, ο Δημήτρης έχει στόχο τους επόμενους μήνες να αυξήσει την παραγωγή του, αλλά και τις παραδόσεις στην Αττική.
«Τα επόμενα σχέδιά μου είναι σε 4-5 μήνες να ξεκινήσω το καινούργιο κοπάδι που πήρα. Τότε θα χρειαστεί να πάρω κάποιο προσωπικό στην Αθήνα, κάποιους οδηγούς και μία αποθήκη για να αποθηκεύουμε για μία μέρα τα αβγά, ώστε να προλαβαίνουμε να τα διανέμουμε στα σπίτια καθημερινά. Να μπορεί ο καταναλωτής να κλείνει το ραντεβού του και να παίρνει όσο πιο φρέσκο αβγό γίνεται», καταλήγει ο Δημήτρης.