Δημοσθένης και Μαρία Ντελή: Με τη μέθοδο Ορλεάνης προσθέτουν αξία σε μη εμπορεύσιμα προϊόντα

Δίνουν ζωή σε τρόφιμα που, σε διαφορετική περίπτωση, μπορεί και να κατέληγαν στα σκουπίδια, μετατρέποντάς τα σε προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας.

Ο λόγος για τη Μαρία και τον Δημοσθένη Ντελή, δύο αδέρφια από τον Αετόλοφο Αγιάς, ανατολικά της Λάρισας, που έχουν ως κύρια καλλιέργεια το μήλο, με βάση το οποίο δημιουργούν ένα αφιλτράριστο βιολογικό μηλόξιδο, αλλά και ένα παλαιωμένο βιολογικό αφιλτράριστο βαλσαμικό μηλόξιδο με την επωνυμία «Χρυσή Μηλιά». Προϊόντα που, λόγω της μεθόδου παραγωγής τους, αποκτούν πολύτιμα χαρακτηριστικά για την υγεία.

Τα δύο αδέρφια έχουν μπει δυναμικά στο επάγγελμα βοηθώντας τον πατέρα τους, Αλέξανδρο, να επεκτείνει και να εξελίξει την κληρονομιά της προηγούμενης γενιάς. «Η ιστορία της οικογενειακής αγροτικής επιχείρησης ξεκίνησε τη δεκαετία του ’50 από τον παππού μας, Δημοσθένη, ο οποίος ασχολήθηκε συστηματικά με την καλλιέργεια της μηλιάς. Σήμερα συνεχίζουμε με τον πατέρα μας την καλλιέργεια της μηλιάς, ενώ έχουμε επεκταθεί και σε καλλιέργειες όπως τα αχλάδια, τα κεράσια, τα κάστανα και τα καρύδια», εξηγεί στην «ΥΧ» η Μαρία. Η ίδια πήρε την απόφαση να ασχοληθεί επαγγελματικά με την αγροτική επιχείρηση το 2009, με στόχο να βοηθήσει όσο περισσότερο μπορεί στην εξέλιξή της.

 

Βιολογική καλλιέργεια και μεταποίηση

Το 2009 ήταν η χρονιά που η οικογένεια Ντελή αποφάσισε να περάσει στη βιολογική καλλιέργεια. Όπως εξηγεί η Μαρία, «στραφήκαμε αποκλειστικά στη βιολογική δενδροκαλλιέργεια, καθώς είδαμε ότι οι προτιμήσεις των καταναλωτών αλλάζουν και στρέφονται προς ένα πιο υγιεινό μοντέλο διατροφής. Με βάση τα βιολογικά προϊόντα, το 2015 άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για την επιχείρησή μας, με τη δημιουργία σύγχρονων εγκαταστάσεων μεταποίησης για την αξιοποίηση των δικών μας πρώτων υλών. Περάσαμε έτσι στη μεταποίηση δημιουργώντας δύο προϊόντα».

Αφορμή για τη δημιουργία των δύο μεταποιημένων προϊόντων της οικογένειας ήταν η βιολογική καλλιέργεια. Συγκεκριμένα, «εξαιτίας της βιολογικής καλλιέργειας, ένα πολύ μεγάλο ποσοστό της παραγωγής χάνεται επειδή δεν έχουμε πολλούς τρόπους αντιμετώπισης διάφορων ασθενειών.

Επιλέξαμε, λοιπόν, από τα μήλα που καλλιεργούμε και δεν είναι εμπορεύσιμα, προκειμένου να μην πάνε εντελώς χαμένα, να φτιάξουμε σε πρώτη φάση το αφιλτράριστο μηλόξιδο. Το αφιλτράρτιστο μηλόξιδο που αξιοποιείται με τη μέθοδο της Ορλεάνης και αποτελεί προϊόν της φυσικής ζύμωσης του μηλίτη, διαδικασία η οποία συντελεί στη διατήρηση των πολύτιμων φιλικών ενζύμων, των ιχνοστοιχείων, της πηκτίνης, των βιταμινών και των μετάλλων που περιέχει, καθιστώντας το ως ένα προϊόν με υψηλή θρεπτική αξία», τονίζει η Μαρία. Το συγκεκριμένο προϊόν κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2017 στην Food Expo, κερδίζοντας τις εντυπώσεις. Ως συνέχεια του βιολογικού μηλόξιδου, ήρθε από την οικογένεια το βιολογικό βαλσαμικό μηλόξιδο. «Το δεύτερο προϊόν ήταν ουσιαστικά συνέχεια του πρώτου. Αφού καταλάβαμε ότι το πρώτο προϊόν έχει ένα ιδιαίτερο άρωμα αλλά και γεύση, δοκιμάσαμε να φτιάξουμε και το βαλσαμικό μηλόξιδο, το οποίο αναμειγνύεται με πετιμέζι μήλου παλαιώνοντάς το σε δρύινα βαρέλια, χωρίς χρήση χρωστικών ή άλλων προσθέτων», εξηγεί η Μαρία.

Όπως και το πρώτο προϊόν, έτσι και το δεύτερο έκανε το ντεμπούτο του στην Food Expo, έναν χρόνο αργότερα, το 2018. «Επιλέξαμε να παρουσιάσουμε τα προϊόντα σε μία έκθεση που έχει αρκετό κόσμο για να δούμε ποιες θα είναι οι εντυπώσεις. Και τα δύο προϊόντα ο κόσμος τα αγκάλιασε από την πρώτη στιγμή», τονίζει η ίδια.

Προώθηση προϊόντων

Τα τυποποιημένα προϊόντα της οικογένειας προωθούνται στην αγορά τόσο μέσω καταστημάτων ντελικατέσσεν όσο και μέσω βιολογικών αγορών στην Αττική, αλλά και σε κάποια κρεοπωλεία. Επίσης, «το μεγαλύτερο ποσοστό των άλλων προϊόντων μας κατευθύνεται στις βιολογικές αγορές και ένα μικρό ποσοστό πωλείται σε χονδρική. Επιπλέον, έχουμε κάνει εξαγωγές στον Καναδά και σίγουρα μας ενδιαφέρει να κάνουμε κι άλλες», εξηγεί η Μαρία.

Επόμενα σχέδια

Στα επόμενα σχέδια της οικογένειας, όπως αναφέρει η Μαρία, είναι «αφενός η επέκταση των εγκαταστάσεών μας, προκειμένου να αυξήσουμε την παραγωγική μας δυνατότητα, και αφετέρου να αποκτήσουμε τη δυνατότητα διεύρυνσης της γκάμας των μεταποιημένων προϊόντων μας, η οποία υπάρχει ως σκέψη. Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι προχωράμε ένα βήμα τη φορά, σταθερά, με μεγάλα όνειρα να δημιουργήσουμε νέα προϊόντα πάντα σύμφωνα με τις δικές μας αξίες και κρατώντας αναλλοίωτο τον χαρακτήρα μας».