Εργαλείο ελέγχου από τον WHO για τις διαφημίσεις ανθυγιεινών τροφίμων

Βήματα υπέρ των καταναλωτών, και συγκεκριμένα των μικρών σε ηλικία καταναλωτών της Ευρώπης, πραγματοποιεί ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO).

Εργαλείο ελέγχου από τον WHO για τις διαφημίσεις

Οι ενέργειες στοχεύουν στη μείωση της κατανάλωσης ανθυγιεινών τροφίμων και στην προώθηση αγροτικών προϊόντων που συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός υγιεινού προτύπου διατροφής.

Για τον σκοπό αυτόν, θέτει σε εφαρμογή ένα πρωτόκολλο ελέγχου των διαφημίσεων που παρουσιάζουν ανθυγιεινά τρόφιμα (junk food) στα παιδιά μέσω τηλεόρασης και διαδικτύου. Η κίνηση αυτή αποτελεί συνέχεια της εκστρατείας των καταναλωτικών οργανώσεων κατά των διαφημίσεων στα παιδιά που είχε πραγματοποιηθεί πριν από λίγο καιρό. Το πρωτόκολλο ελέγχου, η χρήση του οποίου είναι ευθύνη κάθε κράτους-μέλους, παρέχει ένα σύστημα καταγραφής των ανεπιθύμητων διαφημίσεων.

Καταναλωτικές οργανώσεις, όπως η Consumers International, αναφέρουν πως η αντιμετώπιση της κρίσης στην παιδική παχυσαρκία απαιτεί έναν αριθμό δράσεων, ώστε να βελτιωθεί η διατροφή των παιδιών και να προωθηθούν πρότυπα σωστής κατανάλωσης και άσκησης. Όπως επισημαίνουν, πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή σχετικά με το ποιες τροφές και τι ποτά τα παιδιά ενθαρρύνονται να καταναλώνουν. Τονίζουν, λοιπόν, πως ο περιορισμός της εμπορίας των τροφίμων υψηλής περιεκτικότητας σε κορεσμένα λίπη, τρανς λιπαρά, πρόσθετα σάκχαρα, ή αλάτι είναι θεμελιώδους σημασίας για οποιαδήποτε μακροπρόθεσμη λύση.

Εκστρατείες

Οι ερευνητές προτείνουν για τις διαφημίσεις μέσω τηλεόρασης να καταγραφούν τα πέντε πιο δημοφιλή κανάλια κάθε χώρας που παρακολουθούνται από παιδιά ηλικίας κάτω των 16 ετών, για τέσσερις μέρες την εβδομάδα, εκ των οποίων οι δύο θα είναι το σαββατοκύριακο. Τις ημέρες αυτές, η καταγραφή θα γίνεται από τις έξι το πρωί μέχρι τις δέκα το βράδυ και θα καταγράφονται οι διαφημίσεις ή οι τοποθετήσεις διαφημιστικών μηνυμάτων.

Για το διαδίκτυο, οι ερευνητές προτείνουν στα κράτη-μέλη να παρακολουθούν τα δεδομένα του διαδικτύου από εταιρείες ερευνών και να καταγράψουν τις διαφημίσεις στις πιο δημοφιλείς ιστοσελίδες.

Τα δεδομένα που θα συγκεντρωθούν από αυτές τις πρακτικές θα κωδικοποιηθούν, σύμφωνα με μία πληθώρα διαφορετικών κατηγοριών που θα συνυπολογίζουν τη διάρκεια και τη φύση της διαφήμισης. Έπειτα, όλα αυτά θα αναλυθούν με βάση τα ημερήσια ποσοστά πρόσληψης ζάχαρης, αλατιού και λιπαρών, όπως έχουν καταγραφεί από τον WHO.

Αντιδράσεις

Υπάρχουν, όμως, και κάποιοι που αντιδρούν, αναφέροντας πως οι γονείς είναι υπεύθυνοι για τη σωστή διατροφή των παιδιών τους και δεν πρέπει να ληφθούν μέτρα κατά των διαφημίσεων τέτοιων προϊόντων, καθώς υπάρχει η ελεύθερη έκφραση των μέσων.