Ευνοεί τις ελληνικές επιτραπέζιες ελιές η στροφή των Γερμανών στο gourmet

Αυξητικές τάσεις στις ελληνικές εξαγωγές επιτραπέζιων ελιών προς τη γερμανική αγορά καταγράφει σε πρόσφατη έκθεσή του το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στο Βερολίνο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει, η αξία των ελληνικών εξαγωγών και στις δύο κατηγορίες («φρέσκες ή κατεψυγμένες» και «διατηρημένες χωρίς ξίδι») από τα 35,79 εκατ. ευρώ του 2015 έφτασαν τα 46,18 εκατ. ευρώ το 2019. Το 2020 (έτος της πανδημίας) μειώθηκαν ελαφρά στα 45,24 εκατ. ευρώ, παραμένουν ωστόσο σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα. Αντίστοιχη πορεία διαγράφουν και οι εξαγόμενοι όγκοι, όπως φαίνεται στον Πίνακα 1.

Πηγή: Destatis – Επεξεργασία Γραφείο ΟΕΥ Βερολίνου

Πρώτοι με διαφορά οι Ισπανοί

Η Ελλάδα παραμένει μεταξύ των κορυφαίων προμηθευτών της Γερμανίας στις παραπάνω κατηγορίες, διατηρώντας διαχρονικά την πρωτιά στην κατηγορία «φρέσκες ή κατεψυγμένες», με την Ισπανία και την Ιταλία να ακολουθούν. Στις «παρασκευασμένες ή διατηρημένες», η Ελλάδα κατέχει τη δεύτερη θέση μεταξύ των κορυφαίων προμηθευτών μετά την Ισπανία, με την Τουρκία να ακολουθεί. Ενδεικτικά, για το 2020, οι γερμανικές εισαγωγές από Ελλάδα στην κατηγορία ανήλθαν σε 18.323,6 τόνους και η αξία τους έφτασε τα 43,5 εκατ. ευρώ.

Την ώρα που στις «φρέσκες/κατεψυγμένες» επιτραπέζιες ελιές παρατηρείται σταθερότητα, υπάρχει μια αύξηση στις γερμανικές εισαγωγές στην κατηγορία των «παρασκευασμένων ή διατηρημένων». «Η αυξανόμενη τάση στις γερμανικές διατροφικές συνήθειες για κατανάλωση τελικών gourmet προϊόντων με βάση την ελιά, τα οποία έχουν μακρύ ορίζοντα ζωής» ενδεχομένως ερμηνεύουν το παραπάνω στοιχείο, όπως εξηγεί το γραφείο ΟΕΥ.

Κερδίζουν έδαφος τα βιολογικά

Πρόκειται, άλλωστε, για προϊόντα, ειδικά τα βιολογικά, που καταλαμβάνουν σημαντικό χώρο στα ράφια των αλυσίδων λιανεμπορίου τροφίμων της Γερμανίας, οι οποίες συνηθίζουν να εισάγουν και να πωλούν με τη δική τους επωνυμία. Η πώληση με την επωνυμία της παραγωγού εταιρείας είναι πιο διαδεδομένη σε υπεραγορές και μεγαλύτερες αγορές, αντίθετα, ντελικατέσσεν και εκπτωτικά μάρκετ φαίνεται να επιλέγουν ιδιωτική ετικέτα.

Ακόμη, παρότι η γυάλινη συσκευασία εξακολουθεί να είναι η βασικότερη, η πλαστική επανασφραγιζόμενη και η κονσέρβα δείχνουν να κερδίζουν έδαφος.