Γ.Χ. Μαρινάκης – Δήμαρχος Ρεθύμνης, Πρόεδρος ΕΔΕΥΑ: «Στόχος η ανάπτυξη σύγχρονων υποδομών για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων»

07/01/2025
10'+ διάβασμα
g-ch-marinakis-dimarchos-rethymnis-proedros-edeva-stochos-i-anaptyxi-sygchronon-ypodomon-gia-ti-veltiosi-tis-poiotitas-zois-ton-katoikon-343199

Στα μεγάλα έργα που περιλαμβάνει ο προγραμματισμός της Δημοτικής Αρχής Ρεθύμνου για την επόμενη περίοδο, με κεντρικό στόχο την ανάπτυξη σύγχρονων υποδομών και την ανάδειξη της ιστορίας και του πολιτιστικού προϊόντος της περιοχής, αναφέρθηκε διεξοδικά ο δήμαρχος Ρεθύμνης, Γιώργης Μαρινάκης, στην συνέντευξη που παραχώρησε στην «ΥΧ».

Ο κ. Μαρινάκης μίλησε, μεταξύ άλλων, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι δήμοι με ανεπτυγμένο τουρισμό, ενώ ερωτηθείς για το ελαιόλαδο, το σημαντικό αυτό προϊόν της Κρήτης, υπογράμμισε ότι ο ΣΕΔΗΚ δίνει βαρύτητα στη δημιουργία υπεραξίας του προϊόντος, επισημαίνοντας, παράλληλα, την αναγκαιότητα της διασφάλισης της ποιότητας του ελαιολάδου.

Κύριε δήμαρχε, ποια είναι τα έργα που έχετε θέσει ως πρώτη προτεραιότητα κατά την τρέχουσα θητεία σας, τα οποία θα συμβάλουν στη βελτίωση της καθημερινότητας των δημοτών;

Σε κάθε περίοδο λαμβάνουμε μέριμνα, ώστε ο προγραμματισμός στόχων να περιλαμβάνει μεγάλα έργα υποδομών, χωρίς να παραβλέπουμε την αδήριτη ανάγκη παρέμβασης για την άμβλυνση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι πολίτες στην καθημερινότητά τους. Ειδικά στην ενδοχώρα του δήμου μας, που περιλαμβάνει 101 οικισμούς με διαχρονική απουσία του κράτους στην ανάπτυξη υποδομών, η καθημερινότητα αποτελεί ένα ιδιαίτερα απαιτητικό ζήτημα.

Προκειμένου να παρέμβουμε σε όλα τα επίπεδα, έχουμε συντάξει ένα σημαντικό πρόγραμμα μεγάλων έργων, με κεντρικό στόχο την ανάπτυξη σύγχρονων υποδομών, οι οποίες θα αναβαθμίσουν την λειτουργικότητα της πόλης και των οικισμών μας και θα διαμορφώσουν ένα διαφορετικό, καλύτερο τοπίο για το μέλλον του δήμου μας.

Η μελέτη και η κατασκευή της νότιας περιφερειακής οδού, που πρέπει να υλοποιηθεί παράλληλα με τον νέο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, αποτελεί κύρια προτεραιότητά μας. Θα ανακουφίσει οριζόντια το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης και, παράλληλα, θα λειτουργήσει ευεργετικά σε επίπεδο πολιτικής προστασίας, όπως επανειλημμένως έχω τονίσει και εξηγήσει.

Στο ίδιο πλαίσιο, και προκειμένου να δώσουμε διέξοδο στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η πόλη μας, είναι ο σχεδιασμός μας για την κατασκευή ενός υπόγειου χώρου στάθμευσης στη θέση του σημερινού πάρκινγκ της πλατείας Τεσσάρων Μαρτύρων με παράλληλη ανάπλαση του υπέργειου χώρου της. Πρόκειται, ίσως, για το πλέον καθοριστικό έργο αστικής αναζωογόνησης της πόλης, το οποίο θα αλλάξει δομικά την καθημερινότητα όσων ζουν, εργάζονται και επισκέπτονται το Ρέθυμνο. Πρόκειται για μια παρέμβαση που θα επιδράσει καταλυτικά στη διαχείριση του κυκλοφοριακού. Παράλληλα, θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο την ποιότητα ζωής των κατοίκων μέσα από χρήσεις κοινωνικής συμμετοχής, ψυχαγωγίας, ενημέρωσης και αθλητισμού.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνουμε στα έργα υποδομής που αναδεικνύουν την ιστορία και τον πολιτισμό του τόπου μας. Έτσι, προωθούμε δυναμικά τη μελέτη – κατασκευή του Κεντρικού Αρχαιολογικού Μουσείου της πόλης, αλλά και τα έργα προστασίας και ανάδειξης του φρουρίου Φορτέτσα, το οποίο αποτελεί σημαντικό ιστορικό τοπόσημο για το Ρέθυμνο.

Το αρχαιολογικό μουσείο αποτελεί διαχρονικό αίτημα του Ρεθύμνου και θα συμβάλει καθοριστικά στην ανάπτυξη και στην προβολή της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου μας. Αποτελεί, δε, κομβικό στοιχείο της στρατηγικής μας για την ανάπτυξη του δυτικού μετώπου της πόλης, παράλληλα με το πρόγραμμα «Οι Γειτονιές μας», στο πλαίσιο της στρατηγικής βιώσιμης αστικής ανάπλασης.

Σε ό,τι αφορά την αποκατάσταση και την ανάδειξη του φρουρίου Φορτέτσα, αποτελεί πάγια και επιτακτική ανάγκη για την προβολή και την ανάδειξη του σημαντικότατου αυτού μνημείου του Ρεθύμνου, αλλά και τη δομική ενίσχυση του τουριστικού και πολιτιστικού μας προϊόντος.

Επίσης, μια εμβληματική παρέμβασή μας, η οποία λειτουργεί πιλοτικά για ολόκληρη τη χώρα και έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι η χρηματοδότηση και η υλοποίηση του πρώτου στην πατρίδα μας ολιστικού έργου ολοκληρωμένης διαχείρισης υδάτων και λυμάτων, που στο σύνολό του αγγίζει τα 95 εκατ. ευρώ. Ήδη, έχουν εγκεκριμένη πίστωση, ύψους 53 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται ουσιαστικά για ένα εθνικό εμβληματικό έργο, που ρυθμίζει καθοριστικά τις ανάγκες ύδρευσης και αποχέτευσης κάθε γωνιάς του δήμου μας, εκσυγχρονίζει σφαιρικά τις υποδομές, διαχειρίζεται με σύγχρονο και ορθολογικό τρόπο τα αστικά λύματα και τα όμβρια ύδατα, αντιμετωπίζει καθοριστικά τους κινδύνους πλημμύρας, ενώ βελτιώνει την ενεργειακή αποδοτικότητα όλων των συστημάτων, με τον παράλληλο ψηφιακό μετασχηματισμό τους.

Το Ρέθυμνο αποτελεί σημαντικό πόλο έλξης, κάθε χρόνο, για χιλιάδες επισκέπτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ποιοι είναι οι στόχοι σας για την περαιτέρω ανάδειξη του Δήμου Ρεθύμνου;

Το Ρέθυμνο σήμερα αποτελεί σημαντικό τουριστικό προορισμό, γεγονός που οφείλεται στις πολλές, διαφορετικές και ενδιαφέρουσες ευκαιρίες που προσφέρει στους επισκέπτες του. Δεν είναι μόνο οι αμμουδιές και οι παραλίες που προσελκύουν χιλιάδες τουρίστες κάθε χρόνο. Εδώ, ο επισκέπτης μας γνωρίζει την κρητική φύση, την κρητική διατροφή, τη γνήσια κρητική φιλοξενία και τον πολιτισμό του νησιού μας.

Αυτό αποδεικνύεται από τους χιλιάδες επαναλαμβανόμενους τουρίστες. Κάποιοι από αυτούς έρχονται δεκάδες φορές στο Ρέθυμνο και, μάλιστα, όχι μόνο μία φορά τον χρόνο, αλλά και δύο και τρεις φορές μέσα στο ίδιο έτος. Αυτό δείχνει πως το Ρέθυμνο έχει κερδίσει και τις καρδιές τους και αυτό θα πρέπει να το διαφυλάξουμε «ως κόρη οφθαλμού», αφού ο τουρισμός είναι, στην ουσία, φιλοξενία.

Μέσα στο πλαίσιο συνεχούς προβολής και ανάπτυξης του τουριστικού μας προορισμού, θέλουμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά και ζητήματα που άπτονται της συνεχούς αύξησης των επισκεπτών μας. Διότι βλέπουμε ότι αναπτύσσονται τουριστικά περιοχές, χωρίς να υπολογίζεται η φέρουσα ικανότητα αυτών των τόπων, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα, όπως είναι το κυκλοφοριακό, να αναδεικνύονται θέματα λειψυδρίας, διαχείρισης απορριμμάτων και, φυσικά, διόγκωσης του κόστους ζωής των ντόπιων πολιτών, που δεν έχουν σχέση με το τουριστικό γίγνεσθαι, με αποτέλεσμα αυτοί οι άνθρωποι να πιέζονται και να δυσφορούν.

Για αυτό θα πρέπει και η πολιτεία και η αυτοδιοίκηση να δώσουν βάση στον ντόπιο πολίτη, που συντηρείται με έναν μισθό και δεν απολαμβάνει τον πλούτο που προκαλεί ο τουρισμός. Και αυτός είναι ο λόγος που διεκδικούμε να διαχειρίζονται οι δήμοι το λεγόμενο τέλος ανθεκτικότητας. Πρόκειται για τον τοπικό φόρο, που σε όλο τον κόσμο αποτελεί έσοδο της αυτοδιοίκησης, για να μπορεί να αμβλύνει τις επιπτώσεις σε έναν τόπο από τον τουριστικό φόρτο στους πολίτες του. Σε εμάς, στην Ελλάδα, τον φόρο αυτόν τον εισπράττει το κράτος. Για αυτό υπάρχουν αντιδράσεις και προτάσεις από την ΚΕΔΕ, αλλά και από τουριστικούς δήμους. Μέχρι στιγμής, δεν έχει τύχει καμιάς ανταπόκρισης το συγκεκριμένο αίτημα, για το οποίο θα συνεχίσουμε να προβάλλουμε τις απαιτήσεις μας.

Ως πρώην πρόεδρος και νυν αντιπρόεδρος της ΠΕ Ρεθύμνου του Συνδέσμου Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης (ΣΕΔΗΚ), μπορείτε να μας δώσετε την εικόνα για το πώς πήγε φέτος η αγορά ελαιολάδου στην περιοχή σας και ποιες είναι οι προοπτικές;

Το ελαιόλαδο αποτελεί πλέον χρηματιστηριακό προϊόν, του οποίου η τιμή εξαρτάται από πάρα πολλούς παράγοντες, όπως οι κλιματικές μεταβολές και από το πώς διαμορφώνονται οι συνθήκες παραγωγής στην ευρύτερη Μεσόγειο. Για παράδειγμα, όταν έχει πρόβλημα η παραγωγή της Ισπανίας, ακριβαίνει το κρητικό λάδι και, βεβαίως, αντίστροφα.

Εμείς δίνουμε βαρύτητα στη δημιουργία υπεραξίας του προϊόντος και είναι σημαντικό που αυτό επιτυγχάνεται τα τελευταία χρόνια με την τυποποίηση και τη διάθεσή του στη διεθνή αγορά. Από τον Σύνδεσμο Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης, έχουν κατατεθεί στον δημόσιο διάλογο, αλλά και θεσμικά πολλές και σημαντικές προτάσεις για τη διασφάλιση της τιμής του ελαιολάδου. Μεταξύ αυτών, είναι η δημοπράτηση του προϊόντος, ώστε ο κάθε παραγωγός να μη γίνεται θύμα εκείνων που τον εκμεταλλεύονται και είναι πάρα πολλοί δυστυχώς.

Στο πλαίσιο συνεχούς ανάδειξης του μοναδικού αυτού προϊόντος, απευθύνω έκκληση να ασχοληθούμε πλέον με την ουσία του θέματος, που είναι η διασφάλιση της ποιότητας του ελαιολάδου, που σημαίνει προστασία των οργανοληπτικών του ιδιοτήτων. Διότι, δεν αρκεί μόνο να ελέγχουμε την οξύτητά του. Ό,τι κάνουμε λάθος στα επίπεδα καλλιέργειας και παραγωγής, δηλαδή από το χωράφι έως και την παραλαβή και τη μεταφορά του ελαιολάδου έως και την τυποποίησή του, επιβαρύνει το τελικό προϊόν και το καθιστά μη εμπορεύσιμο και, ενδεχομένως, μη βρώσιμο.

Αυτά είναι τα θέματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Και, επιτέλους, πρέπει να επιστρέψει ο γεωπόνος στο χωράφι. Όχι μόνο για τον παραγωγό ελαιολάδου, αλλά γενικότερα στον πρωτογενή τομέα, απουσιάζει ο επιστήμονας που θα καθοδηγήσει σωστά τους αγρότες μας, ώστε τα προϊόντα που θα παράγουν να έχουν ποιότητα, άρα να έχουν αξία και ο κόπος του να πιάνει τόπο.

Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι δήμοι; Ως πρόεδρος της Ένωσης Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης – Αποχέτευσης (ΕΔΕΥΑ), πώς κρίνετε τις επικείμενες συγχωνεύσεις των ΔΕΥΑ που προωθεί η κυβέρνηση;

Στην τρέχουσα χρονική συγκυρία, το θέμα των συγχωνεύσεων των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης – Αποχέτευσης αποτελεί μείζον ζήτημα για την αυτοδιοίκηση. Είμαι απογοητευμένος από την αντιμετώπιση του θέματος από το συγκεκριμένο υπουργείο που επιχειρεί να κάνει συγχωνεύσεις χωρίς κανένα επιχειρησιακό σχέδιο, χωρίς ακτινογράφηση της πραγματικότητας.

Το ότι καταρτίζονται νομοσχέδια, τα οποία τίθενται υπόψη μας και μετά αποσύρονται, δεν δείχνει ότι η διαβούλευση αποφέρει κάποια αποτελέσματα, αλλά ότι προσπαθούν με τρόπο εμμονικό να αλλάξουν τα σημεία που είναι εξόφθαλμα αντισυνταγματικά, παράνομα και αντιλειτουργικά, προκειμένου να τα επικαλύψουν με άλλες επιμέρους ρυθμίσεις.

Το ευχάριστο είναι πως σε αυτόν τον διάλογο έχουν παρέμβει και άλλα αρμόδια υπουργεία, τα οποία, κατά τη γνώμη μου, αυτά θα έπρεπε να είναι οι πρωταγωνιστές της συγκεκριμένης μεταρρύθμισης.

Έτσι, εκτιμώ πως παρότι η τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή είναι σε λάθος κατεύθυνση, θα ακολουθήσει στο επόμενο διάστημα μια ουσιαστική συζήτηση και θα αξιοποιηθούν οι θεσμικές προτάσεις της ΕΔΕΥΑ. Όπως ελπίζω να αξιοποιηθεί η πολύ καλή δουλειά που έχει κάνει η Ανεξάρτητη Αρχή που επιτοπίως είδε το ζήτημα ποιο είναι και έτσι να απαντήσουμε στα πραγματικά προβλήματα που αφορούν τις ΔΕΥΑ και, κυρίως, στη διασφάλιση της σωστής διαχείρισης του φυσικού πόρου, του νερού.

Γιατί, μέχρι τώρα, κλείνουμε τα μάτια μας στην πραγματικότητα, καθώς το μεγάλο πρόβλημα είναι στην άρδευση, για την οποία ξοδεύεται το 85% του φυσικού συνολικού πόρου και ασχολούμαστε με το 12%, που είναι το πόσιμο νερό. Όχι ότι δεν πρέπει να ασχοληθούμε με αυτό, αλλά, αν θέλουμε να λύσουμε το πρόβλημα της λειψυδρίας, οφείλουμε και εδώ να έχουμε ολιστική αντιμετώπιση των πραγμάτων.

Φοβούμαι πως η απόπειρα νομοθέτησης τους τελευταίους 14 μήνες δεν αφορά το πώς θα γίνουν οι ΔΕΥΑ λειτουργικότερες, αλλά πώς θα ενισχύσουμε την ΕΥΔΑΠ και, κατά δεύτερο ρόλο, την ΕΥΑΘ με έναν τρόπο που έχει πάρα πολλά θέματα συνταγματικής, νομικής, κοινωνικής και λειτουργικής τάξης.

Το ζήτημα της συγχώνευσης των ΔΕΥΑ είναι το καίριο και κρίσιμο που έχουμε να αντιμετωπίσουμε τη νέα χρονιά και, από την πλευρά μας, θα αγωνιστούμε να διασφαλίσουμε τα συμφέροντα και τα δίκαια της αυτοδιοίκησης και των πολιτών.