Η Γαλλία αυστηροποιεί το πλαίσιο σήμανσης στο μέλι

Νομοθετική πράξη που ενισχύει τη διαφάνεια πληροφοριών αναφορικά με τα προϊόντα αγροδιατροφής υιοθέτησε η Γαλλία, βρισκόμενη για ακόμη μία φορά μεταξύ των «μπροστάρηδων», σε ό,τι αφορά την επισήμανση των τροφίμων.

Σύμφωνα με τoν νέο νόμο, προϊόντα όπως το μέλι, ο βασιλικός πολτός και το κακάο θα πρέπει από την 1η Ιανουαρίου 2021 να φέρουν ακριβή επισήμανση της χώρας προέλευσης, βάσει μάλιστα των ποσοστών που «συμμετέχουν» στο τελικό προϊόν. Αξίζει να σημειωθεί ότι αντίστοιχη νομοθεσία υιοθέτησε πρόσφατα για το μέλι και η Ισπανία, την ώρα που οι όποιες αντίστοιχες αλλαγές σε επίπεδο ΕΕ δεν αναμένονται πριν από το τέλος του 2022, βάσει του χρονοδιαγράμματος της στρατηγικής «Από το Αγρόκτημα στο Πιάτο».

Επιπλέον, η νέα γαλλική νομοθεσία απαγορεύει τη χρήση όρων όπως «τυρί» και «μπέργκερ» στην περιγραφή και στην προώθηση προϊόντων φυτικής προέλευσης που «μιμούνται» τα αντίστοιχα ζωικά. Μελλοντικό διάταγμα αναμένεται να καθορίσει επιπλέον λεπτομέρειες, σε ό,τι αφορά τους παραπάνω περιορισμούς, αλλά και τις κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.

Άλλες διατάξεις καλύπτουν προϊόντα, όπως τα τυριά αγροκτήματος, την μπύρα και το κρασί και έχουν να κάνουν με τη γνωστοποίηση πληροφοριών, όπως π.χ. αν η ωρίμανση του τυριού έγινε εκτός της εκμετάλλευσης. Εξάλλου, βάσει προηγούμενης διάταξης, εστιατόρια και μπαρ είναι υποχρεωμένα να αναφέρουν στο μενού τους οποιεσδήποτε γεωγραφικές ενδείξεις, καθώς και την προέλευση της μπύρας. Αντίστοιχοι κανόνες θα ισχύουν και για τις αγορές μέσω διαδικτύου.

Επανεθνικοποίηση των κανόνων;

Όπως επισημαίνει το έγκυρο IEG, δεν είναι η πρώτη φορά που η Γαλλία και άλλα ευρωπαϊκά κράτη θεσπίζουν κανόνες για τη σήμανση των τροφίμων που υπερβαίνουν το κοινοτικό δίκαιο, ανοίγοντας ξανά την κουβέντα για την «επανεθνικοποίηση των κανόνων» και τα πιθανά εμπόδια που αυτό μπορεί να δημιουργήσει στην κοινή αγορά.

Σύμφωνα με πρόσφατη κοινοποίηση της Κομισιόν, η νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία που «ενισχύει όλες τις ισχύουσες διατάξεις για τη διαφάνεια και την ενημέρωση των καταναλωτών βρίσκεται σε αναστολή έως τις 7 Σεπτεμβρίου, ώστε κράτη-μέλη και Βρυξέλλες να έχουν τον απαραίτητο χρόνο για τη μελέτη και τον σχολιασμό του.