Γ.Γ. ΥΠΑΝΕΠ σε «ΥΧ»: «Πρόστιμα σε όσους πωλούν περσινό λάδι με φετινές τιμές»

Το θέμα των πρακτικών επιχειρήσεων που προχωρούν σε αυξήσεις τιμών λιανικής και άλλων αθέμιτων πρακτικών αναδείχθηκε από την «ΥΧ» την Τετάρτη 25 Ιανουαρίου στη συνέντευξη Tύπου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με θέμα την ακρίβεια.

Δεν έχουν περάσει, άλλωστε, παρά λίγες ημέρες από καταγγελίες κτηνοτροφικών φορέων για μεγέθυνση του χάσματος μεταξύ της τιμής παραγωγού στον στάβλο και στο ράφι.

Στην συνέντευξη Tύπου, ο υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης, συνεπικουρούμενος από τον γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρη Αναγνωστόπουλο, θέλησε να ενημερώσει τους καταναλωτές με επίσημα στοιχεία και όχι με πρόσφατα ρεπορτάζ που, όπως υποστήριξε, περιλαμβάνουν αποσπασματικές ή λανθασμένες πληροφορίες, οι οποίες μπορεί να ωθήσουν τους καταναλωτές σε αγορές πανικού, δίνοντας λανθασμένη εικόνα για την αγορά.

Μαζί με τον υπουργό και τον γενικό γραμματέα παρόντες ήταν ο διοικητής της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), Χαράλαμπος Μελισσινός, και ο υπεύθυνος της πλατφόρμας e-katanalotis, Γιάννης Δοξαράς.

Η… πονηρή λεπτομέρεια για το ελαιόλαδο

Στο υπουργείο έδωσε το «παρών» και ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος, Απόστολος Ραυτόπουλος, που παρέδωσε έρευνα για το καλάθι του νοικοκυριού. Ο ίδιος παρουσίασε ορισμένα στοιχεία σχετικά με προϊόντα του καλαθιού. Μεταξύ των παραδειγμάτων, αναφέρθηκε και σε προϊόν ελαιολάδου που, όπως είπε, αρχικά πωλείτο σε τετράλιτρη συσκευασία με τιμή λιανικής ανά κιλό 6,5 ευρώ, ενώ στη συνέχεια πωλείτο στην ίδια αλυσίδα λιανικής σε τρίλιτρη συσκευασία με τιμή όμως ανά κιλό στα 7,85 ευρώ.

Το ερώτημα της «ΥΧ» προκάλεσε και παρέμβαση του κ. Ραυτόπουλου, ο οποίος δήλωσε ότι «μία από τις μεγαλύτερες γαλακτοβιομηχανίες που διατηρεί το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά αυτήν τη στιγμή αγοράζει από τους κτηνοτρόφους σε τιμή μειωμένη κατά 6 λεπτά απ’ ό,τι το αγόραζε τον προηγούμενο μήνα»

Σε αυτό το σημείο παρενέβη ο υπουργός, ο οποίος επεσήμανε ότι η τιμή στο λάδι βρίσκεται στα ακριβότερα επίπεδα των τελευταίων δεκαετιών. Σε παρέμβασή της η «ΥΧ» ζήτησε να πληροφορηθεί αν οι εν λόγω αναφορές αφορούν ελαιόλαδο φετινής ή περσινής εσοδείας, καθώς αυτήν τη στιγμή είναι γνωστό ότι στα καταστήματα λιανικής υπάρχει ακόμα και πωλείται περσινό προϊόν. Ο υπουργός απάντησε ότι οι έρευνες του υπουργείου λαμβάνουν υπόψη και τα αποθέματα των επιχειρήσεων.

Σε αποκλειστικές δηλώσεις του στην «ΥΧ», ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, δήλωσε: «Σε ό,τι αφορά το ελαιόλαδο, εφόσον αποδεικνύεται ότι στις αλυσίδες σούπερ-μάρκετ ή στη βιομηχανία ενώ υπάρχουν παραστατικά αγορών σε χαμηλότερες τιμές (σ.σ. δηλαδή περσινής σοδειάς) και πουλάνε σε υψηλότερες τιμές αυτό το λάδι, προφανώς αυτό επηρεάζει την κερδοφορία τους και δεν δικαιολογείται γιατί παραβιάζεται ο κανόνας της αισχροκέρδειας που επισύρει ποινές».

ΥΠΑΝ: «Πρόστιμα για αισχροκέρδεια στο γάλα»

Στη συνέντευξη Τύπου, από πλευράς ΥΠΑΝ, τονίστηκε ότι έχουν επιβληθεί πρόστιμα για αισχροκέρδεια, συνολικού ύψους 3 εκατ. ευρώ, σε 150 επιχειρήσεις από τον Σεπτέμβριο του 2021 μέχρι σήμερα, ως αποτέλεσμα 4.000 ελέγχων. Σε συνέχεια των καταγγελιών κτηνοτροφικών φορέων, όπως ο ΣΕΚ και η Ένωση Φυλής Χολστάιν, για αλλεπάλληλες αυξήσεις της τιμής λιανικής στο γάλα, τη στιγμή που από τον Δεκέμβριο υπάρχουν μειώσεις στην τιμή παραγωγού, η «ΥΧ» έθεσε το θέμα και ζήτησε από τη ΔΙΜΕΑ να πληροφορηθεί αν έχουν επιβληθεί πρόστιμα σε επιχειρήσεις νωπού αγελαδινού γάλακτος.

Ο διοικητής της υπηρεσίας, Χ. Μελισσινός, επιβεβαίωσε ότι έχουν εντοπιστεί και έχουν επιβληθεί ποινές σε εταιρείες, τονίζοντας ότι στις έρευνες που διεξάγονται από την υπηρεσία περιλαμβάνονται απαραιτήτως και κωδικοί νωπού γάλακτος. Στη συνέχεια, πρόσθεσε: «Έχουμε σε εξέλιξη έρευνα, η οποία αναμένεται να περατωθεί μέχρι τα μέσα του επόμενου μήνα –είναι μεγάλος ο όγκος– για να έχουμε νεότερα, αν προκύπτει κάτι σε αυτό». Ο ίδιος, εξηγώντας νωρίτερα πώς επιβάλλονται τα πρόστιμα για αισχροκέρδεια, δήλωσε ότι σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο τετραπλασιάζεται.

Το ερώτημα της «ΥΧ» προκάλεσε και παρέμβαση του κ. Ραυτόπουλου, ο οποίος δήλωσε ότι «μία από τις μεγαλύτερες γαλακτοβιομηχανίες που διατηρεί το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά αυτήν τη στιγμή αγοράζει από τους κτηνοτρόφους σε τιμή μειωμένη κατά 6 λεπτά απ’ ό,τι το αγόραζε τον προηγούμενο μήνα. Η τιμή του γάλακτος της συγκεκριμένης εταιρείας όχι μόνο δεν έχει πέσει, αλλά έχει ανέβει».

Α. Γεωργιάδης: «Το καλάθι του νοικοκυριού προκαλεί ανταγωνισμό»

Απαντώντας σε ερωτήματα και παρατηρήσεις δημοσιογράφων ότι υπάρχουν πρακτικές αλυσίδων λιανικής που αλλάζουν κάθε εβδομάδα τη συσκευασία και, άρα, την ποσότητα της φέτας που πωλούν στο καλάθι του νοικοκυριού, ο ίδιος απάντησε: «Γι’ αυτό ενημερώνουμε τον κόσμο μέσω του e-katanalotis για την τιμή/κιλό. Εμείς δεν είπαμε ποτέ ότι κάθε εβδομάδα ο καταναλωτής θα έχει στη διάθεσή του το ίδιο προϊόν, την ίδια φέτα. Εμείς είπαμε ότι επειδή, κ. συμπολίτα μου, έχεις οικονομικό πρόβλημα και δεν “βγαίνεις”, προσπαθώ να σου δώσω τη δυνατότητα να πάρεις φέτα σε χαμηλή τιμή. Τώρα, αν εσύ προτιμάς από τη φέτα Α, μία φέτα Β και σου κάνει μεγάλη διαφορά, αυτό δεν έχει να κάνει με το καλάθι. Επιτρέπουμε στις αλυσίδες να αλλάζουν προϊόντα ανά εβδομάδα, πρώτον, για να εξασφαλίζεται η επάρκεια των προϊόντων και, δεύτερον, για να βάλουμε τις εταιρείες σε ανταγωνισμό ανά βδομάδα. Και αυτό λειτούργησε».

Σύμφωνα με τον υπουργό και τον γενικό γραμματέα, «το υπουργείο εξετάζει τον χρόνο και τον τρόπο που θα επέμβει, ώστε να αλλάξει ο τρόπος σήμανσης της ανά κιλό τιμής που αναγράφεται στα καρτελάκια των προϊόντων του σούπερ-μάρκετ, κάτι που πιθανόν να δρομολογηθεί και κατά τη συζήτηση που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη εβδομάδα στη Βουλή για το νομοσχέδιο του καταναλωτή», όπως επισημάνθηκε.