Greenland: Ένας πρωτότυπος και αλληλέγγυος τρόπος εξαγωγής της ελιάς Καλαμών

Η επιστροφή στο χωριό και η επαγγελματική ασχολία με τη γη και τον αγροτικό τομέα ήταν για πολλούς νέους την περίοδο της κρίσης μία εναλλακτική στο οικονομικό και επαγγελματικό αδιέξοδο της εποχής.

Ανάμεσα σε αυτούς και τέσσερα αδέρφια, που το 2013 πήραν την απόφαση να γυρίσουν στα πάτρια εδάφη τους, τη Μεσσηνία, και να ασχοληθούν με την παραγωγή και την επεξεργασία της ελιάς. Τα βήματα που ακολούθησαν τούς κατατάσσουν στις επιτυχημένες προσπάθειες ανθρώπων που κατάφεραν να ξεκινήσουν και να παραμείνουν στον αγροτικό τομέα και όχι ανάμεσα σε εκείνους που πήραν το επιχειρηματικό ρίσκο χωρίς τον κατάλληλο σχεδιασμό και απέτυχαν.

Ο λόγος για τα αδέρφια Ξηρόγιαννη, τη Μαριάννα, τον Γιάννη, τον Παύλο και την Ιουλία, οι οποίοι μεγάλωσαν στην περιοχή της Στέρνας στη Μεσσηνία και μέχρι τα 18 τους χρόνια γνώρισαν την καλλιέργεια της ελιάς δουλεύοντας είτε στα χωράφια της οικογένειάς τους είτε σε άλλων στην περιοχή. Πριν από εφτά χρόνια έκαναν την αρχή για τη δημιουργία της Greenland, μιας οικογενειακής επιχείρησης που παράγει, επεξεργάζεται, τυποποιεί και διανέμει ελιές και ελαιόλαδο και η οποία σήμερα αξιοποιεί τα οφέλη της συνεργασίας.

Επίσης, έχει βρει διαφορετικά κανάλια διανομής των προϊόντων στο εξωτερικό, ενώ έχει κερδίσει βραβεία ποιότητας. «Πήραμε την απόφαση το 2013 όταν ακόμα βρισκόμασταν όλοι σε διαφορετικές περιοχές, καθώς η Μαριάννα ήταν στην Πάτρα, ο Γιάννης τελείωνε τις σπουδές του στην Αθήνα, ο Παύλος είχε παραμείνει στο χωριό και δούλευε τα χωράφια, ενώ εγώ είχα έναν χρόνο που είχα επιστρέψει από Λονδίνο», αναφέρει η Ιουλία στην «ΥΧ», ως εκπρόσωπος της επιχείρησης. Η ίδια τονίζει ότι αν και όλοι είχαν δουλειές, υπήρχε ανασφάλεια για το επαγγελματικό τους μέλλον, οδηγώντας τους στην απόφαση να τα αφήσουν όλα πίσω και να ασχοληθούν με το κομμάτι της παραγωγής, της τυποποίησης και της πώλησης των προϊόντων τους.

«Έχοντας ως βάση τη γη που ήδη δούλευε ο αδερφός μας, τα μηχανήματα που χρειαζόμασταν, αλλά και ένα συνεταιριστικό ελαιοτριβείο που υπήρχε στην περιοχή για την τυποποίηση των προϊόντων μας, επιστρέψαμε στο χωριό και στην παραγωγή της ελιάς Καλαμών», εξηγεί η Ιουλία.

Συνεργασία

Η σχέση τους, όμως, εκτός από αδελφική είναι και συνεργατική, καθώς «ο κάθε ένας είχε και κάτι που χρειαζόμασταν για να ξεκινήσει αυτή επιχείρηση», εξηγεί η Ιουλία, η οποία συνεχίζει λέγοντας ότι «η μορφή της επιχείρησης είναι ΚΟΙΝΣΕΠ και όλη η διαδικασία είναι από την πρώτη στιγμή συνεταιριστική».

Όταν ως παραγωγοί χρειάστηκαν μεγαλύτερη ποσότητα από αυτή που είχαν, διεύρυναν την ομάδα τους, καλωσορίζοντας ακόμα τρεις παραγωγούς της περιοχής, καθώς και μία τεχνολόγο τροφίμων η οποία έχει τις γνώσεις για την όλη διαδικασία και καθοδηγεί την ομάδα των παραγωγών.

Προϊόντα

Τα προϊόντα που παράγουν με την επωνυμία Greenland, όπως εξηγεί η Ιουλία, «είναι ελαιόλαδο και ελιές Καλαμών σε διάφορες συσκευασίες, κάποιες σαλάτες που έχουν ως βάση την ελιά Καλαμών σε ροδέλα και προσθέτουμε διάφορα τοπικά μπαχάρια ή λιαστή ντομάτα ή πιπεριά, ενώ τέλος έχουμε και την πάστα ελιάς».

Αλληλέγγυες εξαγωγές

Η πρωτοτυπία της ομάδας σχετίζεται και με τον τρόπο προώθησης των προϊόντων τους, ο οποίος διαφέρει από τον παραδοσιακό τρόπο διανομής τόσο στην εγχώρια αγορά, όσο και στις αγορές του εξωτερικού. Συγκεκριμένα, η Ιουλία αναφέρει ότι «ξεκινήσαμε να ψάχνουμε τη συμβατική αγορά, τα συμβατικά κανάλια διανομής για την προώθηση των προϊόντων μας. Σκεφτήκαμε τότε ότι πολλοί φίλοι μας είχαν φύγει στο εξωτερικό, οπότε επικοινωνήσαμε μαζί τους, στείλαμε δείγματα, τα οποία έτυχαν θερμότατης υποδοχής, οπότε ξεκινήσαμε να κάνουμε εξαγωγές με αυτόν τον τρόπο.

Στη συνέχεια, μας προσέγγισε το Dock, ένας συνεταιρισμός καταναλωτών στην Αθήνα. Αυτοί είχαν μία ιδέα, η οποία λέγεται «αλληλέγγυες εξαγωγές», μέσω των οποίων συνδέουν τον παραγωγό με τον τελικό καταναλωτή στο εξωτερικό και ένα κομμάτι από το κέρδος όλης αυτής της διαδικασίας επιστρέφει πίσω σε ένα ταμείο στην Ελλάδα για να υποστηρίξει κάποιες δομές που έχουν ανάγκη. Υπάρχει ένα site με το όνομα «καρποί αλληλεγγύης», μέσω του οποίου ο τελικός καταναλωτής μπορεί να παραγγείλει διαδικτυακά ένα προϊόν, σε χαμηλότερη τιμή σε σχέση με αυτήν που θα έβρισκε στο ράφι ενός καταστήματος».

Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία βρίσκεται σε εφαρμογή τα τελευταία πέντε χρόνια και, όπως αναφέρει η Ιουλία, τα αποτελέσματα είναι πολύ θετικά. «Για τον παραγωγό, η διαδικασία αυτή αξίζει, γιατί συνήθως στα συμβατικά κανάλια το μεγαλύτερο ποσοστό το διαχειρίζονται μεσάζοντες. Στην προκειμένη περίπτωση δεν υπάρχει μεσάζοντας, υπάρχει μόνο ένα γραφείο που παίρνει ένα μικρό ποσοστό για τα λειτουργικά έξοδα».

Εκτός από το συγκεκριμένο δίκτυο, η ομάδα διανέμει τα προϊόντα της σε ένα σημείο στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη, ενώ κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να παραγγείλει και τηλεφωνικά. Εξαίρεση του κανόνα είναι ο τόπος τους, η περιοχή της Καλαμάτας, στην οποία πουλάνε τα προϊόντα τους σε συμβατικά μαγαζιά και σούπερ μάρκετ, καθώς όπως εξηγεί η Ιουλία ο κόσμος τα αναζητεί.

Βραβεία ποιότητας

Το ελαιόλαδο της ομάδας έχει κερδίσει βραβεία ποιότητας όπως ένα χρυσό στο Τόκιο, δύο ασημένια στο Λος Άντζελες, ενώ για τις ελιές και την πάστα έχουν κερδίσει Great Taste σε διαγωνισμούς γευσιγνωσίας του Λονδίνου και ένα ασημένιο βραβείο σε διαγωνισμό στην Ιταλία.

Επόμενα σχέδια

Στα επόμενα σχέδια της ομάδας είναι να ολοκληρώσουν τη διαδικασία για τη βιολογική πιστοποίηση, να τελειώσουν ένα μικρό τυποποιητήριο ελιάς, ώστε να διαθέτουν το δικό τους και να πιστοποιηθούν ως Fair Trade εταιρεία μια εταιρεία δηλαδή που έχει ως βάση το δίκαιο και αλληλέγγυο εμπόριο.