Το καλάθι «τρώει» το παζάρι

Η μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, αλλά και η διαφήμιση για τις μεγάλες αλυσίδες δημιουργούν θέμα επιβίωσης για τους παραγωγούς των λαϊκών αγορών.

Μειωμένα ήταν τα ψώνια στο παζάρι της Κομοτηνής και το προηγούμενο Σάββατο παρότι είχε κόσμο, διαπιστώνουν οι παραγωγοί που αγωνίζονται να προσελκύσουν τους καταναλωτές. Ξαναγυρίσαμε σε εποχές που φωνάζουν τις τιμές – προσφορές στο παζάρι, στο κλείσιμο της ημέρας, για να μη μείνει απούλητο το μεγαλύτερο μέρος των προϊόντων. Το market ή food pass έρχεται να ενισχύσει κυρίως τις μεγάλες αλυσίδες, καθώς προϋποθέτει την ύπαρξη POS, άρα λειτουργεί αρνητικά για τις λαϊκές.

Μειωμένη κατά 50% συγκριτικά με πέρυσι είναι η κίνηση, αναφέρει ο Γιώργος Κουτρουλός, πρόεδρος του Συλλόγου Παραγωγών Λαϊκών Αγορών Ν. Ροδόπης. Αποδίδει το γεγονός στο ότι όλοι πάνε στα σούπερ μάρκετ, γιατί έχουν το καλάθι που προωθεί η κυβέρνηση.

«Το καλάθι μάς έκανε μεγάλη ζημιά», λέει. Αν και οι καταναλωτές γνωρίζουν ότι οι τιμές στη λαϊκή είναι χαμηλότερες, παρασύρονται συχνά από τις διαφημίσεις. «Ήδη, ο Άδωνις ανακοινώνει ότι θα κάνει κάρτες για τον κόσμο. Προωθούν μόνο τις μεγάλες αλυσίδες. Αυτό είναι το μέλημα της κυβέρνησης», σχολιάζει απογοητευμένος.

Οι παραδοσιακοί πελάτες που έφταναν πρωί Σαββάτου για να επιλέξουν προϊόντα φρέσκα, κυρίως ντόπια και καλής ποιότητας, μειώθηκαν στο μισό, ξεκινώντας από τα μέτρα του κορονοϊού. «Η δουλειά έπεσε στο μισό. Χάσαμε τους παραδοσιακούς πελάτες».

Οι παραγωγοί σκέφτονται στα εαρινά κηπευτικά να διαφημίσουν τα προϊόντα και ενδεχομένως να κάνουν ειδικές προσφορές για λαχανικά και φρούτα εποχής.

Οι καταναλωτές δεν γνωρίζουν ποια είναι αυτά, επομένως σκέφτονται να αναλάβουν την ενημέρωσή τους. Επίσης, χρειάζεται διάκριση ανάμεσα στο εμπορικό και στο παραγωγικό σκέλος.

Ο Γκιουτζέ Μεχμέτ Μπατίν καλλιεργεί κηπευτικά εντός και εκτός θερμοκηπίου στην Αρίσβη Ροδόπης και πουλάει στις λαϊκές στη Ροδόπη και στον Έβρο. Για τον ίδιο, η κατάσταση είναι απελπιστική σε σύγκριση με πέρυσι και απλά περιμένουν την παραμονή Χριστουγέννων. Ενισχύει διαρκώς την παλέτα των κηπευτικών, αλλά καταλαβαίνει τις οικονομικές δυσκολίες των αγοραστών.

Μεταφέρει με πικρία ότι πολλοί ψωνίζουν από το μάρκετ, παρότι είναι ακριβότερο και δεν είναι εξίσου φρέσκα. «Στη λαϊκή, πουλάμε ντόπια προϊόντα που βγαίνουν την προηγούμενη μέρα από το χωράφι».