Σε καλό timing το μεγάλο ραντεβού των αποσταγμάτων
Η 8η Έκθεση Ελληνικών Αποσταγμάτων, που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 21 Ιανουαρίου στο Ωδείο Αθηνών, βρίσκει το ελληνικό απόσταγμα σε άνοδο, όσον αφορά τις εξαγωγές, αλλά και την εγχώρια κατανάλωση.
Στην έκθεση-γευστική δοκιμή θα παρουσιαστούν μόνο ελληνικά αποστάγματα και, όπως αναφέρουν οι διοργανωτές της, «είναι μια μοναδική ευκαιρία για κάποιον να δοκιμάσει, να ανακαλύψει και να εκτιμήσει τη διαφορετικότητα δεκάδων επώνυμων ελληνικών ποτών, όπως τσίπουρα, τσικουδιές, αποστάγματα σταφυλής και άλλων φρούτων, ούζα, καινοτόμα λικέρ που αναδεικνύουν τις παραδοσιακές πρώτες ύλες, αλλά και τζιν. Είναι μία ευκαιρία τα ποτά αυτά να διεκδικήσουν τη θέση που τους αξίζει στα καλύτερα εστιατόρια, στα μεζεδοπωλεία της Αθήνας και στα μπαρ ως αυθύπαρκτα προϊόντα αξίας».
Ο Ντίνος Στεργίδης, γενικός διευθυντής της εταιρείας οινικής επικοινωνίας Vinetum, που διοργανώνει την έκθεση, εξηγεί στην «ΥΧ» ότι πλέον στο εμφιαλωμένο ούζο, αλλά κυρίως στο εμφιαλωμένο τσίπουρο, υπάρχουν πολύ ενδιαφέρουσες παραλλαγές για να δοκιμάσουν οι καταναλωτές.
«Υπάρχουν premium ούζα μικρής παραγωγής –ειδικά από τους παραγωγούς της Λέσβου– με υψηλότερους βαθμούς σε αλκοόλ. Επίσης, υπάρχουν κάποια ούζα διπλής ή και τριπλής απόσταξης, τα οποία ωστόσο είναι πιο καυτερά στη γεύση, πιο δύσκολα ποτά».
Tάση το παλαιωμένο τσίπουρο
Όσον αφορά το τσίπουρο, η «τάση εξευγενισμού» του προϊόντος είναι μεγάλη και οφείλεται κυρίως στο ότι πρόκειται για ένα προϊόν που έχει τύχει αναγνώρισης τόσο στην ξένη αγορά όσο και στους τουρίστες που επισκέπτονται την Ελλάδα.
«Πλέον, τα στέμφυλα που χρησιμοποιούνται είναι καλά και σε καλή κατάσταση υγιεινής, ενώ η μεγάλη τάση είναι το παλαιωμένο τσίπουρο που ακολουθεί τη λογική του παλαιωμένου ουίσκι», προσθέτει. Μάλιστα, στην έκθεση, αναμένεται να παρουσιαστεί για πρώτη φορά ένα παλαιωμένο τσίπουρο δέκα ετών. Όσοι έχουν δοκιμάσει μόνο χύμα τσίπουρο, θα διαπιστώσουν ότι η γευστική διαφορά είναι τεράστια σε σχέση με τα εμφιαλωμένα ποτά.
Κερδίζουν έδαφος τα ηδύποτα
Θέση στην αγορά ελληνικών ποτών διεκδικούν πλέον και τα ηδύποτα ή λικέρ, τα οποία προέρχονται από ελληνικά βότανα, φρούτα ή άλλα φυτά. Τα λικέρ αυτά δεν καταναλώνονται όπως παλιά «μετά το φαγητό» ή «με το γλυκό ένα λικεράκι», αλλά σαν το βερμούτ ή, ακόμα περισσότερο, ως συστατικό κοκτέιλ.
Παράλληλα, τάση ανόδου τόσο στην ποσότητα όσο κυρίως στην ποιότητα εμφανίζουν και τα ελληνικά ποτά που γίνονται όπως τα ξένα, π.χ. το ελληνικό τζιν, το οποίο έχει βρει πλέον θέση στα μπαρ ως επώνυμο προϊόν.
Ιδιαίτερη κατηγορία στην έκθεση αποτελούν τα ελληνικά αποστάγματα σταφυλής, ένα ποτό που διαφέρει από το τσίπουρο, δεδομένου ότι μπορεί να παρασκευαστεί από φρούτο και όχι μόνο από στέμφυλα.
Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στο Φουαγιέ Τεχνών του Ωδείου Αθηνών (Ρηγίλλης & Βασ. Γεωργίου Β΄ 17-19, Αθήνα 106 75) από τη 1.00 το μεσημέρι έως και τις 8.00 το βράδυ. Στο πλαίσιο της Έκθεσης, ο Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων Αλκοολούχων ποτών (ΣΕΑΟΠ) θα πραγματοποιήσει παράλληλες εκδηλώσεις, που αναβαθμίζουν την εικόνα του ελληνικού αποστάγματος και δημιουργούν υπεραξία για τα εμπορικά σήματα των μελών, και θα λειτουργήσει τον χώρο του μπαρ, στον οποίο τέσσερις bartenders από γνωστά μπαρ της Αθήνας θα δημιουργούν επιτόπου κοκτέιλ με ποτά και αποστάγματα ελληνικής προέλευσης (ούζο, τσίπουρο, λικέρ και άλλα ποτά), προκειμένου να αναδειχθεί η δυναμική των ελληνικών αποσταγμάτων ως συστατικό για κοκτέιλ.
Σε ανοδικό κανάλι οι εξαγωγές
Οι εξαγωγές των ελληνικών αλκοολούχων ποτών σημείωσαν αύξηση το πρώτο εξάμηνο του 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΑΟΠ. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές ελληνικών αλκοολούχων ποτών σημείωσαν συνολική αύξηση (εντός ΕΕ-27 και σε τρίτες χώρες) σε αξία σε ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2023, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, η οποία ποσοστιαία μεταφράζεται σε +10,53% (+4,7 εκατ. ευρώ σε απόλυτες τιμές).
Σε αντίθεση με τη συνολική αξία, οι εξαγωγές των ελληνικών αλκοολούχων ποτών σε ποσότητα kg συνεχίζουν την πτώση, καταγράφοντας συνολική μείωση -3,05% (-0,6 εκατ. κιλά σε απόλυτες τιμές). Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι τα προϊόντα που εξάγονται έχουν καταφέρει να έχουν μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία και, άρα, να πωλούνται πιο ακριβά. Χαρακτηριστικά , η μέση τιμή του λίτρου το 2023 αυξήθηκε +14% (19,6% σε τρίτες χώρες και 13,2 % εντός της ΕΕ-27), σε σύγκριση με το 2022. Ως προς τους εξαγωγικούς προορισμούς, τα κράτη-μέλη της ΕΕ-27 αποτελούν σταθερά τους σημαντικότερους προορισμούς των ελληνικών αποσταγμάτων. Το πρώτο εξάμηνο του 2023, τα κράτη-μέλη της ΕΕ-27 απορρόφησαν το 80% της ποσότητας, δηλαδή 14,5 εκατ. κιλά και το 78% της αξίας, δηλαδή 39,1 εκατ. ευρώ. Πρώτο με διαφορά στις εξαγωγές παραμένει το ούζο, το οποίο παρόλο που έχει να ανταγωνιστεί αντίστοιχα ποτά από χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Γαλλία κ.λπ., έχει καθιερωθεί διεθνώς λόγω της υψηλής ποιότητάς του.
Την τελευταία πενταετία, εμφανίζει αύξηση 50% της αξίας και 12,24% της ποσότητας. Το ούζο διατηρεί σταθερά την πρώτη θέση στις εξαγωγές των ελληνικών αλκοολούχων ποτών, καταλαμβάνοντας το πρώτο εξάμηνο του 2023 το 62% της αξίας και το 69% της ποσότητας του συνόλου των εξαγωγών αποσταγμάτων.