Καταγγελία σε βάρος του υπουργείου Υποδομών για τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία

Κατά του «Big 4» τάσσονται οι μικροί εργολάβοι
09/12/2024
4' διάβασμα
katangelia-se-varos-tou-ypourgeiou-ypodomon-gia-ta-erga-apokatastasis-sti-thessalia-341169

Στα «χαρακώματα» μπαίνει ο τεχνικός κόσμος, καθώς με επιστολή τους οι εργολαβικές ενώσεις καταγγέλλουν το υπουργείο Υποδομών για αποκλεισμό από τα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας, κατά παράβαση ευρωπαϊκών οδηγιών και αρχών. Οι προσκλήσεις των εννέα συμβάσεων οδικών και σιδηροδρομικών έργων, συνολικού ύψους 1,35 δισ. ευρώ, «πετούν» εκτός τη συμμετοχή όλων των εργοληπτικών εταιρειών από 6ης τάξης και κάτω, δίνοντας το δικαίωμα μόλις σε τέσσερις μεγάλους ομίλους να συμμετέχουν.

Με κοινή επείγουσα επιστολή, οι τρεις εργοληπτικές οργανώσεις, που το τελευταίο διάστημα έχουν συνασπιστεί, ήτοι ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ και ΣΑΤΕ, εκπροσωπώντας όλο το φάσμα των εταιρειών, μικρότερων έως και πολύ μεγάλων, καταγγέλλουν με αυτόν τον τρόπο την απόφαση του υπουργείου, ξεκαθαρίζοντας παράλληλα τις προθέσεις τους. Όπως σημειώνουν, η υφιστάμενη κατάσταση «έχει οδηγήσει σε σημαντική στρέβλωση των ανταγωνιστικών συνθηκών στον εγχώριο κλάδο και δεν μας αφήνει άλλα περιθώρια από το να την ανατρέψουμε με κάθε τρόπο, προστατεύοντας τα συμφέροντα των εταιρειών μελών μας».

Παράλληλα, οι εργοληπτικές οργανώσεις υπενθυμίζουν μέσα στην επιστολή τους προς το υπουργείο Υποδομών ότι «οι τέσσερις εν λόγω εργοληπτικές επιχειρήσεις έχουν ήδη συγκεντρώσει υπερβολικά υψηλό ανεκτέλεστο συμβάσεων τεχνικών έργων, περίπου 18 δισ. ευρώ, και υφίσταται έντονος προβληματισμός για τη δυνατότητά τους να αντεπεξέλθουν σε αυτό, σε έγκαιρο χρόνο και τίμημα, αφού ο μέσος όρος του κύκλου εργασιών τους στα τρία τελευταία χρόνια κυμαίνεται στα 2,5 δισ. περίπου».

«Οι τέσσερις εν λόγω εργοληπτικές επιχειρήσεις έχουν ήδη συγκεντρώσει υπερβολικά υψηλό ανεκτέλεστο συμβάσεων τεχνικών έργων, περίπου 18 δισ. ευρώ, και υφίσταται έντονος προβληματισμός για τη δυνατότητά τους να αντεπεξέλθουν σε αυτό, σε έγκαιρο χρόνο και τίμημα», αναφέρουν οι εργολαβικές ενώσεις ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ και ΣΑΤΕ, που το τελευταίο διάστημα έχουν συνασπιστεί

Μάλιστα, δημιουργείται ο προβληματισμός πως οι τέσσερις αυτές εταιρείες δεν θα καταφέρουν να ανταποκριθούν στις συμβάσεις που έχουν ανατεθεί, τηρώντας τα χρονοδιαγράμματα, τη στιγμή που το υπουργείο «σχεδιάζει να μεγαλώσει ακόμη περισσότερο το ανεκτέλεστό τους και, μάλιστα, με μία κατ’ εξαίρεση διαδικασία».

Παράβαση των ευρωπαϊκών οδηγιών

Το «μοίρασμα», όμως, των συγκεκριμένων εργολαβιών προχωρά και σε παραβάσεις των ευρωπαϊκών οδηγιών, σύμφωνα με τις οργανώσεις. Συγκεκριμένα, σημειώνουν ότι «το συμβατικό αντικείμενο προέκυψε από τη συνένωση των προϋπολογισμών των επιμέρους έργων του εκάστου δήμου της Θεσσαλίας, κατά παράβαση των ευρωπαϊκών οδηγιών και της βασικής αρχής της αναλογικότητας, αποκλείοντας τη συμμετοχή όλων των εργοληπτικών εταιρειών από 6ης τάξης και κάτω, που θα σήμαινε αύξηση του ανταγωνισμού και ωφέλεια στον χρόνο εκτέλεσής τους».

Στην αντίπερα όχθη, το υπουργείο έχει εξηγήσει πως η επιλογή των τεσσάρων εταιρειών γίνεται λόγω των υψηλών τεχνικών απαιτήσεων των έργων αποκατάστασης, σε συνάρτηση με τον χρόνο εκτέλεσής τους, όπως και τους όρους ανθεκτικότητας που εγγυώνται.

«Για το υπουργείο υπάρχουν μόνο τέσσερις εταιρείες»

Οι ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ και ΣΑΤΕ κατηγορούν ευθέως το υπουργείο Υποδομών για τη «μη τήρηση –για ακόμη μία φορά– μιας στοιχειώδους κατανομής των δημόσιων έργων σε όλη την πυραμίδα των εργοληπτικών επιχειρήσεων». Σημειώνουν, δε, ότι εντοπίζουν ελάχιστα έργα προς δημοπράτηση, αδυναμία ανάληψης επιπλέον έργων λόγω ανεκτέλεστου ορίου, ενώ οι 7ης τάξης εταιρείες δεν έχουν, με αντισυνταγματικό τρόπο, περιορισμούς, αν και παρατηρείται κωλυσιεργία στην εφαρμογή του ΠΔ 71/2019 για την αναβάθμιση των πτυχίων των τεχνικών εταιρειών.

«Είναι πλέον φανερό –και φροντίζετε να το κάνετε σαφές σε όλους τους τόνους– ότι για το υπουργείο υπάρχουν μόνο τέσσερις εταιρείες που έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε όλα τα δημοπρατούμενα έργα στη χώρα, οι οποίες, λειτουργώντας και υπό ένα συνεργατικό περιβάλλον, έχουν εξασφαλίσει υπογεγραμμένες συμβάσεις ύψους 18 δισ. ευρώ, με πολύ ευνοϊκούς όρους, αποκτώντας σχεδόν όλο το μερίδιο της συνολικής αγοράς, με την ενθάρρυνση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου», καταλήγουν οι οργανώσεις, τη στιγμή που εκτιμάται ότι οι εννέα εργολαβίες θα συμβασιοποιηθούν στις 19 Μαρτίου 2025, σημαίνοντας την έναρξη των εργασιών.

ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΑΠΟ: