Στα Δολιανά, η χονδροελιά εντυπωσιάζει και ταξιδεύει μέχρι τη Νέα Υόρκη

georgia-kostas-doliana-agrotes
Η Γεωργία Ζέρβα και ο Κώστας Μπουτσιάνης απο τα Κάτω Δολιανά Αρκαδίας

Τα κάτω Δολιανά Αρκαδίας έχουν τις ιδανικές συνθήκες για την παραγωγή μιας ελιάς που χαρακτηρίζεται για το μέγεθος και τη γεύση της. Η περιοχή παράγει μια ξεχωριστή ποικιλία, τη χονδροελιά, την οποία η Γεωργία Ζέρβα και ο σύζυγός της, Κώστας Μπουτσιάνης, έχουν καταφέρει να διαδώσουν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό τόσο για τα ποιοτικά της χαρακτηριστικά, όσο και για το ασυνήθιστο μέγεθός της. «Ασχολούμαστε με την καλλιέργεια της χονδροελιάς από το 2003 και την τυποποίηση της με το όνομα “Το Δολιανίτικο” από το 2006. Αξιοποιήσαμε τα κτήματα που είχαν οι γονείς μας, με σκοπό να μάθει και η υπόλοιπη Ελλάδα αυτή την ποικιλία ελιάς, η οποία δεν ήταν αρκετά διαδεδομένη. Γνωρίζαμε ότι με τη σωστή προώθηση, η χονδροελιά μπορούσε να βρει τον κατάλληλο αγοραστή, καθώς είναι ένα ιδιαίτερο και ξεχωριστό προϊόν», αναφέρει στην «ΥΧ» η Γεωργία, η οποία συνεχίζει λέγοντας πως «αυτού του είδους η ελιά δεν παράγεται σε μεγάλες ποσότητες πουθενά αλλού στην Ελλάδα, καθώς χρειάζεται συγκεκριμένες συνθήκες για να ευδοκιμήσει».

Τυποποίηση

Η Γεωργία και ο Κώστας είναι από τους αγρότες που ήθελαν να καθορίσουν οι ίδιοι την πορεία και την κατεύθυνση του προϊόντος τους. Αυτός ήταν και ο λόγος που ξεκίνησαν την τυποποίηση. «Ξεκινήσαμε γιατί θέλαμε να δώσουμε προστιθέμενη αξία στο προϊόν μας, αλλά και να πουλήσουμε απευθείας τα προϊόντα μας στον καταναλωτή», τονίζει η Γεωργία. «Δεν θέλαμε να καθόμαστε στο χωριό μας και να περιμένουμε τι τιμή θα βάλει ο καθένας για να πάρει τις ελιές. Αν θες να βάλεις εσύ τιμή στο προϊόν σου, αν θες να το πουλήσεις εσύ όσο θέλεις, πρέπει να κάνεις τυποποίηση, να βγεις στον δρόμο, να τροφοδοτείς τα μαγαζιά που έχεις επιλέξει. Αν και όλη αυτή η διαδικασία έχει πολλή δουλειά, ξέρεις ότι κάνεις αυτό ακριβώς που αξίζει στο προϊόν σου», συνεχίζει.

Βραβείο Γαστρονόμου

Η επιβράβευση για τη σκληρή δουλειά, μα πάνω από όλα για την αγάπη που δείχνουν στο προϊόν τους, ήρθε για τους δύο καλλιεργητές τον Σεπτέμβριο του 2017, όταν και βραβεύτηκαν στην τυφλή γευσιγνωσία του Γαστρονόμου. Η χονδροελιά κατέκτησε την πρώτη θέση ανάμεσα σε επτά διαφορετικές ποικιλίες από όλη την Ελλάδα. «Με πήραν από τον Γαστρονόμο τηλέφωνο και μου είπαν πως θέλουν κάποια δείγματα. Εγώ τα έστειλα γιατί νόμιζα ότι θέλουν να τα βάλουν στο περιοδικό τους, εκείνοι τα δοκίμασαν και καταφέραμε έτσι να πάρουμε το πρώτο βραβείο», αναφέρει φανερά χαρούμενη η Γεωργία.

«Μια δοκιμή θα σας πείσει»

xondroelia-doliana
«Η χονδροελιά μπορούσε να βρει τον κατάλληλο αγοραστή, καθώς είναι ένα ιδιαίτερο και ξεχωριστό προϊόν»

Η συμμετοχή σε εκθέσεις και η επιτόπια δοκιμη είναι ο καλύτερος τρόπος για να μάθει ο κόσμος τη γεύση της χονδροελιάς.

«Συμμετείχαμε σε πολλές εκθέσεις, στην Αθήνα κυρίως, και είδαμε ότι τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά, τόσο εκείνη τη στιγμή όσο και αργότερα, καθώς ήταν πολλοί εκείνοι που θυμόντουσαν την ελιά ακόμα και μετά από χρόνια. Το πιο σημαντικό από όλα είναι να δοκιμάσει ο πελάτης την ελιά και να του παρουσιάσεις σωστά όλα τα χαρακτηριστικά που διαθέτει».

Η επιχείρηση «Το Δολιανίτικο» διαθέτει τρεις διαφορετικούς κωδικούς, την κλασική γεύση με βότανα του βουνού και του κήπου, τη χονδροελιά με γλυκό τσίλι και τη χονδροελιά με γλυκιά πάπρικα. Η Γεωργία τονίζει πως τις ελιές τους μπορεί να τις βρει κανείς σε συγκεκριμένα καταστήματα ντελικατέσεν στην Αθήνα, ενώ τροφοδοτούν εστιατόρια όπως αυτό του ξενοδοχείου της Μεγάλης Βρετανίας.

Εξαγωγές

Η δραστηριότητα του Κώστα και της Γεωργίας ωστόσο δεν σταματά στα παραπάνω. Έχουν καταφέρει μέχρι σήμερα να εξάγουν το 70% της παραγωγής τους σε Γερμανία, Ιταλία, Ρωσία, Ρουμανία και ΗΠΑ. Το ζευγάρι τονίζει πως η εξαγωγική τους δραστηριότητα οφείλεται στην ποιότητα που διαθέτει το προϊόν, την οποία ο κόσμος έχει γνωρίσει μέσω των εκθέσεων. Επίσης, ακόμα ένα χαρακτηριστικό είναι πως οι ελιές ξεπικρίζουν φυσικά μέσα σε βαρέλια με νερό και αλάτι για οκτώ μήνες, όταν οι βιομηχανικού τύπου πράσινες ελιές ξεπικρίζουν σε διάλυμα καυστικής σόδας, σε μόλις δώδεκα ώρες.

Στα επόμενα σχέδια της επιχείρησης ανήκει η διεύρυνση των κωδικών των προϊόντων, καθώς και η αύξηση των ποσοτήτων που εξάγονται.