Κεντρική Μακεδονία: Με δύο σούπερ μάρκετ στηρίζει την τοπική κοινωνία και οικονομία ο Α’ Αγροτικός Συνεταιρισμός Χαλάστρας

Σε μια περιοχή που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την αγροτική παραγωγή, αφού είναι η μεγαλύτερη ορυζοπαραγωγός της Ελλάδος, ο Α’ Αγροτικός Συνεταιρισμός Χαλάστρας έχει καταφέρει εδώ και χρόνια να χτίσει μια σχέση εμπιστοσύνης και καλής συνεργασίας με την τοπική και ευρύτερη κοινωνία.

Αφορμή και αιτία αποτελούν τα δύο καταστήματα λιανικής πώλησης που διατηρεί, το πρώτο από το 1977 και το δεύτερο από το 1999, από τα οποία διατίθενται τόσο συνεταιριστικά προϊόντα όσο και μια σειρά άλλων καταναλωτικών αγαθών και ειδών πρώτης ανάγκης.

Βιωσιμότητα και ποιότητα

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Α’ Συνεταιρισμού, Χρήστο Γκαντζάρα, στα ράφια των καταστημάτων δεν υπάρχουν μόνο συνεταιριστικά αγαθά, αλλά και προϊόντα που θέλει να προμηθευτεί ο καταναλωτής. «Εμείς έχουμε ως αρχή να δουλεύουμε με συνεταιριστικά και ελληνικά προϊόντα, αλλά δεν γίνεται να έχουμε μόνο αυτά, καθώς τα έξοδα είναι μεγάλα και πρέπει να αντεπεξέλθουμε στον ανταγωνισμό», λέει χαρακτηριστικά. «Δεν έχουμε καθαρά τη φιλοσοφία του κέρδους, αλλά κοιτάμε κατάματα μεγάλες βιομηχανίες σε ό,τι αφορά τα κόστη. Θέλουμε να είμαστε βιώσιμοι και να δώσουμε την ευκαιρία στον καταναλωτή να απολαύσει ένα προϊόν ποιότητας».

Πριν από λίγες ημέρες, το ένα σούπερ μάρκετ του συνεταιρισμού άνοιξε εκ νέου τις πύλες του, αφότου ανακαινίστηκε και εκσυγχρονίστηκε καθολικά, αποδεικνύοντας ότι η καρδιά του αγροτικού συνεργατισμού και της παραγωγικής δραστηριότητας συνεχίζει να χτυπά δυνατά. Πλέον, είναι έτοιμο να συνεισφέρει ενεργά και με μεγαλύτερη ένταση στην τοπική οικονομία.

Σε αυτό, άλλωστε, συμβάλλει από μόνος του ο συνεταιρισμός, με «τη μεταποίηση του προϊόντος και την απασχόληση εργαζομένων, με περίπου 20 επιπλέον άτομα στο δυναμικό του», όπως επισημαίνει ο κ. Γκαντζάρας, προσθέτοντας ότι αυτό «είναι και ένα κίνητρο, ούτως ώστε οι καταναλωτές να εμπιστευτούν και να δείξουν μεγαλύτερη προσοχή στα συνεταιριστικά προϊόντα».

Και συμπληρώνει: «Ως συνεταιρισμός διαθέτουμε το ρύζι που βγάζουμε μέσω του δικτύου πωλήσεων και σε άλλα σούπερ μάρκετ. Όμως, ο τρόπος που θέλουν να λειτουργήσουν οι μεγάλες αλυσίδες δεν μας αφορά και δεν ταιριάζει στη φιλοσοφία του συνεταιρισμού. Προτιμούμε τα μικρότερα μαγαζιά, για να πάρουμε και την υπεραξία του προϊόντος μας».

Σε ό,τι αφορά το μυστικό της επιτυχίας και της πολύχρονης επιβίωσης των καταστημάτων λιανικής του συνεταιρισμού, ο κ. Γκαντζάρας επισημαίνει ότι αυτό δεν ήταν άλλο από τη σχέση εμπιστοσύνης που κατάφεραν να χτίσουν με τον κόσμο, κρατώντας τις τιμές σε χαμηλά επίπεδα, συγκριτικά πάντα με το ελεύθερο εμπόριο, σε άμεση συνάρτηση με την εμπιστοσύνη που δείχνει η κοινωνία στον ίδιο τον συνεταιρισμό.

Απαιτητικό εγχείρημα

Ανάλογα εγχειρήματα συνεταιριστικών σούπερ μάρκετ και παντοπωλείων είχαν γίνει και στο παρελθόν από εκατοντάδες άλλους αγροτικούς συνεταιρισμούς. Όμως, η ιδέα και φιλοσοφία της διακίνησης τοπικών και άλλων αγροτικών προϊόντων στα ράφια των συνεταιριστικών καταστημάτων δεν είχε την ίδια ευτυχή κατάληξη, καθώς κινήθηκε στο σύνηθες μοτίβο της ακμής και της παρακμής –για τους γνωστούς λόγους– του συνδικαλιστικού κινήματος.

Ως εκ τούτου, λίγα τέτοια καταστήματα επιβίωσαν και μόνο συνεταιρισμών, οι οποίοι δεν έκλεισαν εξαιτίας οικονομικής κακοδιαχείρισης. «Στο παρελθόν συμμετείχαμε κι εμείς σε ένα εγχείρημα με καθαρά συνεταιριστικά προϊόντα, που όμως δεν προχώρησε. Πάντως, με λυπεί το γεγονός ότι τέτοιου είδους ιδέες και ενέργειες δυστυχώς οδηγούνται σε πτωχεύσεις», καταλήγει ο κ. Γκαντζάρας.

Αναθέρμανση του ενδιαφέροντος

Σήμερα, το ενδιαφέρον για αυτό το είδος της αγροτικής οικονομίας, από πλευράς συνεταιρισμών, φαίνεται πως αναθερμαίνεται, αφού καταγράφεται μια σχετική στροφή των καταναλωτών προς φθηνότερα, αλλά και ποιοτικότερα προϊόντα.

Κάποια από τα λίγα παραδείγματα «αναγέννησης» της ιδέας των συνεταιριστικών σούπερ μάρκετ –με σχετικές διαφοροποιήσεις– αποτελούν το πολυκατάστημα του Κτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Αιγοπροβατοτροφίας περιοχής Αμυνταίου, Ε-Ποιμένων, με προϊόντα για κτηνοτρόφους και καταναλωτές, το τμήμα μίνι μάρκετ «Εν-Deli», που προμηθεύει τους καταναλωτές ποιοτικά και πιστοποιημένα προϊόντα, αλλά και τα καταστήματα λιανικής πώλησης του Αγροτικού Κοινωνικού Συνεταιρισμού Μεσοτόπου Λέσβου σε Αττική και Θεσσαλονίκη, με παραδοσιακά προϊόντα από όλο το Βορειοανατολικό Αιγαίο.