Κόβουν ταχύτητα οι ανατιμήσεις, σηκώνει κεφάλι η κατανάλωση

Με μοχλό ανάπτυξης τα τρόφιμα, αύξηση 2,8% στον τζίρο των σούπερ μάρκετ

Αποκλιμάκωση των ανατιμήσεων και ενίσχυση της κατανάλωσης αποτυπώνουν τα στοιχεία της Circana για την πορεία του οργανωμένου λιανεμπορίου στο πρώτο τρίμηνο του 2023, με τα χύμα προϊόντα και την ιδιωτική ετικέτα να συνεχίζουν να διευρύνουν τα μερίδιά τους.

Σύμφωνα με το τελευταίο report της γνωστής εταιρείας μετρήσεων, τα έσοδα των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν 2,8% στο πρώτο τέταρτο του έτους, φτάνοντας τα 2,8 δισ. ευρώ, με το 82,5% να προέρχεται από τα τρόφιμα, οι πωλήσεις των οποίων «έτρεξαν» με ρυθμό 3,3%. Τα προϊόντα σταθερού barcode αναπτύχθηκαν με 2,2%, φέρνοντας στα ταμεία των αλυσίδων 2,2 δισ. ευρώ, ωστόσο υπερδιπλάσιος ήταν ο ρυθμός ανάπτυξης των επί ζυγίω προϊόντων (χύμα), ο οποίος έφτασε το 4,8%, με τον τζίρο τους να ανέρχεται σε 640 εκατ. ευρώ.

Αξιοσημείωτο είναι ότι η ανάπτυξη 2,2% στα προϊόντα σταθερού barcode προήλθε κυρίως από την αύξηση των τεμαχιακών πωλήσεων, δηλαδή της κατανάλωσης κατά 1,7% και λιγότερο από τις ανατιμήσεις, οι οποίες δεν ξεπέρασαν το 0,5%. Τον Μάρτιο, μάλιστα, καταγράφηκε σημαντική αύξηση 6,2% στην αξία και 5,5% στους όγκους πωλήσεων, με τη μεταξύ τους ψαλίδα να περιορίζεται στο 0,7%. Την ίδια στιγμή, βέβαια, τα τρόφιμα ήταν η μοναδική από τις τρεις μεγάλες προϊοντικές κατηγορίες, όπου οι τιμές παρέμειναν σε ανοδική πορεία, έστω και κατεβάζοντας ταχύτητα σε σχέση με πέρυσι. Ειδικότερα, η μέση τιμή ανά μονάδα προϊόντος αυξήθηκε 1,1%, όταν στις κατηγορίες Προσωπικής Υγιεινής & Ομορφιάς, καθώς και Φροντίδας Σπιτιού καταγράφηκε μείωση 1,4% και 0,5% αντίστοιχα (πιθανότατα λόγω και των ρυθμιστικών μέτρων της κυβέρνησης).

Αποκλιμάκωση στις τιμές των γαλακτοκομικών

Παρ’ όλα αυτά, η κατανάλωση στο σύνολο των τροφίμων σταθερού barcode ήταν αυξημένη κατά 1,7%, με την εικόνα στις επιμέρους υποκατηγορίες να παρουσιάζει αρκετές διαφοροποιήσεις:

✱ Στα γαλακτοκομικά, καταγράφηκε η μεγαλύτερη αύξηση των τεμαχιακών πωλήσεων σε ποσοστό 6,9%, με τον τζίρο επίσης να ενισχύεται κατά 2,5%. Στην εν λόγω κατηγορία, σημειώθηκε η μεγαλύτερη αποκλιμάκωση των τιμών που έφτασε το 4,2%.

✱ Στα κατεψυγμένα, η κατανάλωση ήταν αυξημένη κατά 2,8% και ο τζίρος κατά 2,5%, με τη μέση τιμή να εμφανίζει οριακή μείωση 0,2%.

✱ Στα συσκευασμένα, ο τζίρος παρέμεινε ουσιαστικά αμετάβλητος, καθώς οι όγκοι πωλήσεων υποχώρησαν 0,5%, ωστόσο, ισόποση ήταν η αύξηση της μέσης τιμής.

✱ Στα μη αλκοολούχα ποτά, τα έσοδα σημείωσαν αύξηση 6,9%, ενώ ο όγκος πωλήσεων ενισχύθηκε 3,3%, με τις ανατιμήσεις να ανέρχονται σε 3,5%.

✱ Στα αλκοολούχα ποτά, ο τζίρος ήταν αυξημένος κατά 7,3%, καθώς οι τεμαχιακές πωλήσεις σημείωσαν άνοδο 6,5% και η μέση τιμή αυξήθηκε κατά 0,8%.

✱ Στα σνακ, οι πωλήσεις αυξήθηκαν 4% σε αξία και 0,2% σε όγκο, με τις ανατιμήσεις να φτάνουν το 3,8%.

✱ Στα υλικά μαγειρικής, η αξία πωλήσεων ήταν αυξημένη κατά 1,3%, καθώς η μέση τιμή ενισχύθηκε 3,4%, αλλά η κατανάλωση υποχώρησε 2%.

Αυξάνονται οι προσφορές

Ο πληθωρισμός είχε ως συνέπεια ένας μεγάλος αριθμός καταναλωτών να αντικαταστήσει πέρυσι στο καλάθι του τα επώνυμα με προϊόντα private label και η τάση αυτή φαίνεται ότι συνεχίζεται το 2024, παρά το γεγονός ότι ο ρυθμός των ανατιμήσεων, όπως προαναφέρθηκε, έχει ανακοπεί.

Έτσι, το πρώτο φετινό τρίμηνο έκλεισε με ρυθμό ανάπτυξης 4,2% για την ιδιωτική ετικέτα –σχεδόν υπερτριπλάσιο από το +1,5% των branded προϊόντων– με αποτέλεσμα το μερίδιό της στον συνολικό τζίρο να ανέρχεται πλέον στο 27,1%. Μάλιστα, τα private label προϊόντα έχουν αυξήσει τη διείσδυσή τους και στην κατηγορία των τροφίμων, αντιπροσωπεύοντας πλέον το 27,5% της αξίας πωλήσεων έναντι 26,5% το ίδιο τρίμηνο του 2023.

Όλα αυτά τη στιγμή που η προωθητική ένταση στο σύνολο της αγοράς παρουσιάζεται αυξημένη κατά 2,5%, με τη μικρότερη διαφοροποίηση ωστόσο (1,9%) να εντοπίζεται στα τρόφιμα, όπου το 27,1% των πωλήσεων πραγματοποιήθηκε υπό καθεστώς κάποιας προωθητικής ενέργειας ή προσφοράς.

Με κεκτημένη ταχύτητα τα χύμα

Το μερίδιό τους συνεχίζουν να αυξάνουν τα τρόφιμα που πωλούνται επί ζυγίω, με το κρέας να εμφανίζει εδώ τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης, 14,1%, ακολουθούμενο από το κοτόπουλο και τα λαχανικά, όπου οι πωλήσεις αυξήθηκαν 9,8% και 8,9% αντίστοιχα. Ανοδικά κινήθηκαν επίσης και οι σαλάτες, με τις πωλήσεις τους να ενισχύονται 2%.

Στον αντίποδα, πτωτικά σε ποσοστό 3% κινήθηκαν οι πωλήσεις γαλακτοκομικών, γεγονός που οφείλεται στην αποκλιμάκωση των τιμών τους, ενώ απώλειες 4,9% καταγράφηκαν και στις κρύες κοπές. Εξάλλου, οριακή μείωση 0,3% σημειώθηκε στις πωλήσεις των ψαριών.

Μερίδιο ιδιωτικής ετικέτας ανά κατηγορία (%)

Κερδισμένες οι μεγάλες σάλες και τα καταστήματα της γειτονιάς

Αναφορικά με τους τύπους καταστημάτων, τα… δύο άκρα, ήτοι τα μικρά καταστήματα της γειτονιάς (έως 400 τ.μ.) και οι μεγάλες σάλες των hypermarkets (άνω των 2.500 τ.μ.) παρουσιάζουν τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, αυξάνοντας στο τρίμηνο τις πωλήσεις τους κατά 5,3% και 3,9% αντίστοιχα.

Αμφότερα, ωστόσο, έχουν μερίδια της τάξης του 12% στο σύνολο του τζίρου, με τις αίθουσες 1.000-2.500 τ.μ. να διατηρούν τα πρωτεία, εισφέροντας το 43% (αύξηση 1,3% στο τρίμηνο), ακολουθούμενες από τα καταστήματα 400-1.000 τ.μ., που αντιπροσωπεύουν το 33,1% των εσόδων (αύξηση 1,8%).