Σε κρίσιμη καμπή «τιμοκατάλογος» και Σχέδια Βελτίωσης

Ζητείται φόρμουλα για επιτάχυνση διαδικασιών

Σε κρίσιμο σταυροδρόμι βρίσκονται αυτή την περίοδο τα Σχέδια Βελτίωσης, καθώς αυτό που μέχρι πρότινος φάνταζε ως ακόμα μία εκκρεμότητα φαίνεται ότι δημιούργησε ένα άλυτο εμπόδιο για το υπουργικό επιτελείο. Η ηγεσία του ΥΠΑΑΤ επεξεργάζεται με προσοχή το θέμα του προσδιορισμού εύλογου κόστους ελκυστήρων, ή όπως αποκαλείται από παράγοντες της αγοράς «τιμοκατάλογος» τρακτέρ.

Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε πριν από δύο εβδομάδες συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, ο υφυπουργός, Κ. Σκρέκας, ο γενικός γραμματέας Κοινοτικών Πόρων, Κ. Μπαγινέτας, και το προεδρείο του ΣΕΑΜ. Παρών ήταν και ο διευθυντής του γραφείου του κ. Βορίδη, Θεοδόσης Αθανασάς. Εκεί, για πολλοστή φορά, αναδείχθηκαν αφενός η κρισιμότητα του ζητήματος και αφετέρου η διάθεση βολιδοσκόπησης από πλευράς ΥΠΑΑΤ των προθέσεων όλων των εμπλεκομένων για μια συμβιβαστική λύση.

Ανάγκη επιτάχυνσης της διαδικασίας

Υπενθυμίζεται ότι με τροποποιητική απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης η καταληκτική ημερομηνία για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης στα Σχέδια απαλείφθηκε, χωρίς να αντικατασταθεί με νέα συγκεκριμένη προθεσμία. Επρόκειτο για σαφώς αρνητική τροπή για την πορεία των Σχεδίων, πορεία που ενδιαφέρει διακαώς τους υποψήφιους δικαιούχους αγρότες.

Πέραν αυτού, η παραδοσιακά άδεια από εξελίξεις εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου μεταθέτει τις εξελίξεις στην καλύτερη των περιπτώσεων στα τέλη του μήνα.

Επικρατέστερη μια μέση λύση

Η σύνθεση, πάντως, των προσώπων που συμμετείχαν στη συνάντηση του ΥΠΑΑΤ με το προεδρείο του ΣΕΑΜ καταδεικνύει την κρισιμότητα του ζητήματος του προσδιορισμού εύλογου κόστους και το μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει από τον υπουργό, Μ. Βορίδη, για το θέμα. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «ΥΧ», τις προσεχείς ημέρες θα υπάρξει και νέα συνάντηση ΥΠΑΑΤ – ΣΕΑΜ, πιθανώς και με τη συμμετοχή της Διαχειριστικής Αρχής που, ως γνωστόν, επεξεργάστηκε το σκεπτικό της μείωσης τιμών στα τρακτέρ.

Πάντως, το σενάριο που φαντάζει ως το πιο πιθανό περιλαμβάνει την εύρεση μια συμβιβαστικής λύσης, που ναι μεν θα διαφοροποιείται από την έννοια του τιμοκαταλόγου, παράλληλα όμως θα επιφέρει και μια διόρθωση στις ενδεικτικές τιμές των τρακτέρ, εναρμονισμένη με την έννοια του εύλογου κόστους.

Σε κάθε περίπτωση, όπως ανέφεραν στην «ΥΧ» κύκλοι μελετητών, εάν επανέλθει η λογική των τριών προσφορών στους φακέλους των υποψηφίων, ουσιαστικά θα μιλάμε για τη συνέχιση του ίδιου καθεστώτος που ουκ ολίγοι έχουν καυτηριάσει, όπως για παράδειγμα η ΠΟΓΕΔΥ, που είχε μιλήσει ανοιχτά και με δημόσια τοποθέτησή της για επιχειρηματικά συμφέροντα που λυμαίνονται τους αγρότες. Ερώτημα που, επίσης, παραμένει είναι εάν σε οποιαδήποτε νέα απόφαση θα συμπεριληφθούν παρελκόμενα και συλλεκτικές μηχανές.

Εν κατακλείδι, εκλογές, παλινωδίες και άλλα αίτια οδήγησαν στο να χαθεί πολύς χρόνος για τα Σχέδια Βελτίωσης. Η ανάγκη να κερδηθεί ο χαμένος χρόνος είναι δεδομένη, αρκεί να υπάρχει και η πολιτική βούληση.