Κρύβει ευκαιρίες και για µικρούς οινοποιούς η γερµανική αγορά κρασιού

Αλμυρά τα listing fees στα σούπερ μάρκετ, κλειδί η επιλογή του σωστού εισαγωγέα

των Μαρίας Αντωνίου, Γιάννη Τσατσάκη

Τον βηματισμό τους ανακτούν σιγά σιγά, μετά το αναπόφευκτο σοκ που προκάλεσε η πανδημία, οι ελληνικές εξαγωγές οίνου στη Γερμανία, χώρα που αποτελεί τον Νο1 προορισμό για το ελληνικό κρασί σε επίπεδο ΕΕ.

Σύμφωνα με ανάλυση του Γραφείου ΟΕΥ του Γενικού Προξενείου στο Ντίσελντορφ, το οποίο επικαλείται στοιχεία της Γερμανικής Στατιστικής Υπηρεσίας, στο πρώτο έτος της υγειονομικής κρίσης η αξία των ελληνικών εξαγωγών μειώθηκε κατά 12,9%, ενώ το 2021 μειώθηκε περαιτέρω κατά 9,97%, φτάνοντας τα 21,53 εκατ. ευρώ, με τους όγκους να παρουσιάζουν αντίστοιχη μείωση. Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται στην παύση λειτουργίας των εστιατορίων για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που επεξεργάστηκε η ΚΕΟΣΟΕ, το 2021 καταγράφηκε αύξηση των εξαγωγών ελληνικού κρασιού στη Γερμανία κατά 6,19% φτάνοντας τα 28,26 εκατ. ευρώ, ενώ οριακή αύξηση 0,15% παρουσιάζεται και στις ποσότητες που διαμορφώθηκαν σε 12,18 εκατ. κιλά. Σε κάθε περίπτωση, τα νούμερα υπολείπονται αρκετά σε σύγκριση με το 2019, το οποίο αποτελεί και ασφαλέστερο μέτρο σύγκρισης για την πορεία των εξαγωγών, γεγονός που σημαίνει ότι η γερμανική αγορά για τους ελληνικούς οίνους δεν ανέκαμψε πλήρως το 2021.

Η πλέον φιλελεύθερη αγορά

Όπως αναφέρει το γραφείο ΟΕΥ, η Ελλάδα βρίσκεται στη 12η θέση των εξαγωγέων οίνου στη Γερμανία με ποσοστό 0,6%, ενώ οι Ιταλία, Γαλλία και Ισπανία καλύπτουν σχεδόν τα 4/5 των συνολικών εισαγωγών οίνου. Μετά τις ΗΠΑ, Γαλλία, και Ιταλία, η Γερμανία αποτελεί την τέταρτη μεγαλύτερη αγορά οίνου παγκοσμίως και, μάλιστα, θεωρείται από τους ειδικούς η πλέον… φιλελεύθερη, καθώς προσφέρει πολύ μεγάλη ποικιλία προϊόντων προερχόμενων όχι μόνο από τις γνωστές και καθιερωμένες οινοπαραγωγικές χώρες, αλλά και από πολύ μικρότερες και λιγότερο γνωστές.

Το λευκό κυριαρχεί

Η κατανάλωση οίνου στη χώρα είναι σχετικά σταθερή (+2,9% το 2020), ενώ τα τελευταία χρόνια το λευκό κρασί δείχνει να κερδίζει και πάλι έδαφος, κάτι που ενδεχομένως οφείλεται στη μεγάλη επιρροή της μεσογειακής κουζίνας, που περιέχει λιγότερα λιπαρά και συνδυάζεται καλύτερα με ελαφρύτερο κρασί. Είναι ενδεικτικό ότι διάσημοι Γερμανοί σεφ έχουν ενσωματώσει στις δημιουργίες τους ιδέες και υλικά της Μεσογείου (ελαιόλαδο, αρωματικά φυτά κ.λπ.).

Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αποτελούν το μεγαλύτερο κανάλι διανομής οίνου στη γερμανική αγορά, με την υποκατηγορία των discounters να κυριαρχεί. Από την άλλη, εξειδικευμένοι εισαγωγείς συμβάλλουν σημαντικά στην προώθηση ποιοτικότερων οίνων για πιο «ψαγμένο» κοινό, ενώ η έμφαση που δίνουν στις διαδικτυακές πωλήσεις ενισχύει τη σημασία των προϊόντων ΠΟΠ, συμβάλλοντας στον ποιοτικό διαχωρισμό του χαρτοφυλακίου τους από τα προϊόντα που διακινούνται στα σούπερ μάρκετ. Παράλληλα, οι απευθείας πωλήσεις από το σημείο παραγωγής είναι επίσης ένας διαδεδομένος τρόπος στη χώρα, με τα δίκτυα αυτά να διακινούν το 2020 το 11%.

Τα πρώτα κρίσιμα βήματα

Πέραν μιας σταθερής ποιότητας που διασφαλίζει τη διατήρηση της εμπιστοσύνης των Γερμανών καταναλωτών, η διαφοροποίηση του προϊόντος από τον ανταγωνισμό, αλλά και η εύρεση ενός καλού εισαγωγέα αποτελούν τα πρώτα και πιο σημαντικά βήματα για τους Έλληνες εξαγωγείς που επιθυμούν να διεισδύσουν στη συγκεκριμένη αγορά η οποία, επιπλέον, είναι «ανοιχτή» σε πειραματισμούς.

Λόγω των υψηλών listing fees (24%-28% της τιμής λιανικής ανά μονάδα προϊόντος) για την τοποθέτηση στα γερμανικά σούπερ μάρκετ, κρίνεται σκόπιμη η συνεργασία με κάποιον εισαγωγέα/χονδρέμπορο που λειτουργεί ήδη ως προμηθευτής, ειδικά στην περίπτωση που κάποιος δεν έχει ένα δυνατό brand name. Για όσους εξάγουν πολύ ποιοτικό προϊόν, η επιλογή προμηθευτών/χονδρεμπόρων που προμηθεύουν κάβες -όπου διακινείται ακριβότερο και πιο ποιοτικό κρασί σε σχέση με τα σούπερ μάρκετ- είναι σαφώς προτιμότερη.

Παράλληλα, η διεύρυνση των διαδικτυακών πωλήσεων, κάτι που ήδη γίνεται από αρκετούς εισαγωγείς, αναμένεται να συμβάλει ακόμα περισσότερο στην ευκολότερη πρόσβαση του μέσου καταναλωτή στο ελληνικό προϊόν. Το ίδιο και η συμμετοχή σε διαγωνισμούς, όπως ο Mundus Vini, αλλά και εκθέσεις, όπως η Prowein.

Τέλος, κρίνεται απαραίτητη η πιστοποίηση των ελληνικών εστιατορίων της Γερμανίας αλλά και του συνόλου των εστιατορίων, στους ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς, στα χνάρια της πρωτοπόρου Ιταλίας. Αυτό, εκ των πραγμάτων, οδηγεί σε αναβάθμιση της κάβας τους με ανώτερης ποιότητας, ΠΟΠ/ΠΓΕ επώνυμους ελληνικούς οίνους, μεταβάλλοντας την αρνητική εικόνα του ελληνικού οίνου σε αναζήτηση των συγκεκριμένων προϊόντων και για οικιακή κατανάλωση, συνοψίζει στα συμπεράσματά του το Γραφείο ΟΕΥ.