Melite: Η μελισσοκομική επιχείρηση που αλλάζει πρόσωπο 3 γενιές μετά

Νίκη Γιαννιώτη με τον πατέρα της εν ώρα εργασίας
Η Νίκη Γιαννιώτη με τον πατέρα της εν ώρα εργασίας

Ενα τρανταχτό παράδειγμα εκσυγχρονισμού που έφερε βιωσιμότητα, κέρδος και προστιθέμενη αξία σε ένα προϊόν, αποτελεί η μελισσοκομική επιχείρηση με το όνομα «Melite». Κατάφερε να αποκτήσει ταυτότητα και να παραμείνει βιώσιμη, διοχετεύοντας το μέλι της μέσα από ένα μεγάλο δίκτυο καταστημάτων, αλλά και ένα e-shop. Η Νίκη, από τον Νομό Ευρυτανίας, ανήκει στην τρίτη γενιά μελισσοκόμων της οικογένειας Γιαννιώτη. Πήρε την απόφαση να ασχοληθεί με τη μελισσοκομία όταν κατάλαβε πως η μελισσοκομική πορεία της οικογένειας πρόκειται να σταματήσει. «Ο πατέρας μου, μέχρι πριν από λίγα χρόνια, πουλούσε το μέλι με παραδοσιακό τρόπο, στις λαϊκές αγορές ή από πόρτα σε πόρτα. Ξέροντας, όμως, πως κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να συνεχιστεί για πολύ, πήρα την απόφαση, καθώς ευνοούσαν και οι συνθήκες, να φτιάξω το δικό μας τυποποιητήριο, δίνοντας ταυτότητα και πιστοποίηση στο προϊόν, ανοίγοντας το δίκτυο πωλήσεων και δημιουργώντας το e-shop. Σήμερα, διαθέτουμε 500 με 600 μελίσσια. Η παραγωγική μονάδα βρίσκεται στα Άγραφα και το τυποποιητήριο στο σημείο του Κλαυσί, λίγο έξω από το Καρπενήσι».

Τυποποίηση

Η Νίκη ήθελε να συνεχίσει την παράδοση, αλλά με σύγχρονο τρόπο, για να μπορέσει έπειτα να την παραδώσει και στο μέλλον. Αξιοποίησε, λοιπόν, τα χρηματοδοτικά εργαλεία της αγοράς και ενέταξε το σχέδιο του μελισσοκομικού τυποποιητηρίου στο πρόγραμμα Leader. «Η μονάδα τυποποίησης είναι μία καινούργια εμπορική δραστηριότητα, που ξεκίνησε πριν από 3 με 4 χρόνια, όταν αποφασίσαμε να εξελίξουμε το προϊόν που ήδη είχαμε στα χέρια μας και έπρεπε να το κάνουμε εμπορικό, με όλη την έννοια της λέξης και με όλες τις προδιαγραφές που ορίζουν η ελληνική και η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Θέλαμε να δώσουμε από μόνοι μας την πρόσθετη αξία στο προϊόν μας. Η επιθυμία μας αυτή συνδυάστηκε και με κάποιες ευκαιρίες που εκμεταλλευτήκαμε, σχετικά με τα χρηματοδοτικά εργαλεία της αγοράς».

Melite: Από τον αφανισμό στην καθετοποίησηΠώληση προϊόντων

Το μέλι Ελάτης «Melite» ταξιδεύει από την Ευρυτανία στην Αθήνα, σε διάφορα καταστήματα ντελικατέσεν, μίνι μάρκετ και παντοπωλεία, καθώς και σε κάποια καταστήματα στη Θεσσαλονίκη, ενώ μπορεί να το βρει κανείς και σε τουριστικά καταστήματα στην ευρύτερη περιοχή του Καρπενησίου. «Τώρα, κάνουμε ενέργειες για να προωθήσουμε το προϊόν μας και στο εξωτερικό, ευρωπαϊκά και στην Αμερική», τονίζει η Νίκη.

E-shop

Η Νίκη κατάφερε να περάσει από τον παραδοσιακό τρόπο πώλησης των προϊόντων στον ψηφιακό, δίνοντας την ευκαιρία στο μέλι της να φτάσει σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. «Το e-shop το φτιάξαμε για να μας προσεγγίσουν εύκολα και οι πελάτες, οι οποίοι είναι απομακρυσμένοι σε διάφορα σημεία της Ελλάδας, να μας μάθουν, και να φτάσει το προϊόν μας σε όποιον θέλει να το δοκιμάσει. Αν και έχει μόλις 6 μήνες που λειτουργεί, η ανταπόκριση του κόσμου είναι θετική και, όσο περνάει ο καιρός και ο κόσμος το μαθαίνει, βλέπουμε ότι αυξάνεται η ζήτηση», μας λέει.

Στρατηγική

Η δημιουργία μιας ολόκληρης επιχείρησης, ουσιαστικά από το μηδέν, απαιτεί οργάνωση, πλάνο και έρευνα αγοράς. «Η ένταξή μας στο Leader προϋπέθετε την καταγραφή της δυναμικής που θα έχει η επιχείρησή μας τα επόμενα χρόνια. Η έρευνα αγοράς, που έγινε όταν καταθέσαμε το σχέδιο, αποδεικνύει ότι το μέλι είναι ένα προϊόν το οποίο δεν είναι πολυτελείας, δηλαδή να δυσκολευτεί να το αγοράσει ο πελάτης. Αποτελεί ένα προϊόν βασικής διατροφής. Αυτό, αυτομάτως καθιστά ότι θα έχει μία ζήτηση, η οποία είναι συνεχώς αυξανόμενη. Επίσης, η Ευρυτανία αποτελεί έναν τουριστικό προορισμό, στον οποίο οι επισκέπτες που έρχονται εδώ αναζητούν και τα αγροτικά προϊόντα της περιοχής».

Μελλοντικά σχέδια

Ευχές, που μεταφράζονται και σε σχέδια, έδωσε η Νίκη για την επιχείρησή της, τονίζοντας πως το περιβάλλον και η κλιματική αλλαγή πρόκειται να επηρεάσουν το σύνολο της αγροτικής παραγωγής, τα επόμενα χρόνια. «Ευχόμαστε να έχουμε μία μελισσοκομική μονάδα υγιή, ανεπτυγμένη και σταθερά παραγωγική και αυτό εξαρτάται και από το περιβάλλον, το οποίο έχει διαφοροποιηθεί τις τελευταίες 3-4 χρονιές και έχει επηρεάσει τα μελίσσια. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, είμαστε σε αναμονή. Σαν δεύτερο σχέδιο, έχουμε να σταθεροποιηθούμε στην αγορά, να είναι το προϊόν μας συνώνυμο με τον τόπο μας και, όταν κάποιος θα μιλάει για το μέλι Ελάτης, να σκέφτεται το “Melite”. Αυτό θα το πετύχουμε και με τη βοήθεια της περιφέρειας, που προσπαθεί με διάφορες δράσεις να ενδυναμώσει τη μελισσοκομία και του νομού. Τέλος, ο τρίτος μας στόχος είναι να τοποθετηθούμε σε καταστήματα στο εξωτερικό».