Μελομακάρονα τον καιρό της ύφεσης

Παρασκευάζουν γιορτινά γλυκά, υπολογίζουν τις ανατιμήσεις στην ενέργεια και περιμένουν, από τον Οκτώβρη, η επιδότηση για τα αρτοποιεία να φτάσει τα 40 λεπτά από τα 23, μετά από επικοινωνία που είχε τότε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Αρτοποιών, Μιχάλη Μούσιο.

«Δεν έχουμε ακόμη υπογραφή για την κρατική επιδότηση, ώστε να επανέλθουμε κατά το δυνατόν στο ενεργειακό κόστος που είχαμε το 2019. Πολλά αρτοποιεία δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στα έξοδα. Επιπλέον, έχει μειωθεί σημαντικά η κατανάλωση, σε ποσοστό τουλάχιστον 30% συγκριτικά με πέρυσι και πρόπερσι», περιγράφει ο πρόεδρος της Συντεχνίας Αρτοποιών Νομού Καβάλας και εκπρόσωπος στην Ομοσπονδία, Γιάννης Δρόσος.

Ο ίδιος αναγνωρίζει ότι η ενέργεια βαραίνει τα νοικοκυριά, με συνέπεια να μειώνουν τις αγορές τους σε βασικά διατροφικά αγαθά. Το καλό για τους αρτοποιούς είναι ότι επήλθε ισορροπία στις πρώτες ύλες και δεν θα εκλείψει το αλεύρι.

Στο ερώτημα πώς η οικονομική κρίση επηρεάζει τις αγορές των καταναλωτών, ο κ. Δρόσος εξηγεί ότι οι καταναλωτές που επιλέγουν φρέσκο και ποιοτικότερο προϊόν θα αγοράσουν μικρότερη ποσότητα, ενώ κάποιοι άλλοι έχουν μοναδικό κίνητρο την τιμή. «Σκέφτονται ότι και το φθηνότερο είναι ψωμί και δεν πειράζει. Αυτό είναι το άσχημο σενάριο για όποιον νοικοκύρη υποχρεώνεται να κάνει έκπτωση και να συμβιβαστεί χωρίς να τον νοιάζει, αν θα είναι φρεσκοπαραγόμενο προϊόν ή κατάψυξης, όπου χάνονται όλες οι θρεπτικές ουσίες και δεν έχει όφελος ο οργανισμός μας». Τονίζει ότι το φρέσκο προϊόν διατηρεί τις βιταμίνες, τα θρεπτικά στοιχεία, τις φυτικές ίνες που λειτουργούν προς όφελος του ανθρώπινου οργανισμού.

Προτεραιότητα στη διατροφική αξία δίνουν πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία, που επιλέγουν βιολογικά άλευρα, ώστε να είναι ακόμα πιο ωφέλιμο το προϊόν. Σημειώνει, μάλιστα, ότι η σίκαλη είναι ιδιαίτερα ευεργετική, ειδικά αν είναι βιολογικής καλλιέργειας. «Βέβαια, αυτές οι καλλιέργειες έχουν αυξημένο κόστος και όταν βάζουμε το προϊόν στο ράφι είναι πάρα πολύ λίγοι οι καταναλωτές που ανταποκρίνονται και αγοράζουν».

Μικρότερες συσκευασίες

Εστιάζοντας στην εορταστική κίνηση, ο κ. Δρόσος αναφέρει ότι οι καταναλωτές αναζητούν και νέες γεύσεις, αλλά με μέτρο. Άλλαξαν, μάλιστα, τις συσκευασίες τους σε μικρότερες συγκριτικά με άλλα χρόνια. Τα μελομακάρονα και οι κουραμπιέδες αγοράζονται συντηρητικά όχι για λόγους σιλουέτας, αλλά οικονομίας.

Θεωρεί ότι είναι αναγκαίο «να επέλθει ισορροπία, να κρατηθούμε ως κοινωνία, να μην πτωχεύσουμε ως άνθρωποι και να μη μείνει μόνο μία επιλογή που θα λέγεται σούπερ μάρκετ». Όσο για τις τιμές στα γιορτινά μελομακάρονα και τους κουραμπιέδες, αναφέρει ότι οι αρτοποιοί μείωσαν το κέρδος και οι τιμές διαμορφώθηκαν από τα 12 στα 14 ευρώ.