Τις νέες τάσεις στην αγορά του κρασιού αποτύπωσε το Οινόραμα
Ηταν το 1994, όταν ξεκίνησε η διοργάνωση της έκθεσης κρασιού «Οινόραμα» στο ΟΑΚΑ. Τότε επρόκειτο για μια έκθεση που απευθυνόταν κυρίως σε επαγγελματίες, ενώ μεγάλο τμήμα της αφορούσε στον εξοπλισμό, αφού ήταν η εποχή που στήνονταν πολλά οινοποιεία ή επεκτείνονταν τα ήδη υπάρχοντα. Πολλοί από τους καταναλωτές έρχονταν στην έκθεση γιατί ήταν μια ευκαιρία να πιουν κρασί, αλλά συχνά δεν ήξεραν να ξεχωρίζουν τις λευκές από τις κόκκινες ποικιλίες.
Σήμερα, πολλά έχουν αλλάξει. Στην φετινή έκθεση, στο Ζάππειο, συμμετείχαν πάνω από 250 εκθέτες και ο επισκέπτης μπορούσε να δοκιμάσει πάνω από 2.500 κρασιά από όλη την Ελλάδα. Παράλληλα, πολλοί καταναλωτές κρατούσαν στο χέρι τους σημειωματάριο για να καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους για τα κρασιά που δοκίμαζαν.
«Μεγαλύτερη ορατότητα για τον κλάδο»
Η κα Κωνσταντίνα Σπυροπούλου, πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ), μιλά με εξαιρετικά λόγια για τη διοργάνωση: «Φέτος, το Οινόραμα ήταν πολύ σημαντικό, γιατί είχαμε και πολλούς προσκεκλημένους που ήρθαν για τα 30 χρόνια της διοργάνωσης. Αυτό μας έδωσε μία πολύ σημαντική “ορατότητα” ακόμα και σε ανθρώπους εκτός κλάδου, που μέχρι τώρα δεν γνώριζαν πολλά πράγματα για το κρασί. Είχαμε, επίσης, πολλούς πολιτικούς που επισκέφτηκαν την έκθεση και αυτό είναι πολύ σημαντικό για τον κλάδο μας. Έτσι, την επόμενη μέρα θα μπορέσουμε να μιλήσουμε για τα προβλήματά μας σε ανθρώπους που έχουν μια εικόνα για το τι ακριβώς μιλάμε, τι έχει καταφέρει ο κλάδος και τι χρειάζεται για να πάει ακόμα πιο μπροστά».
«Ακόμα ανακτά τον βηματισμό της η αγορά»
Ο οινοποιός και επί σειρά ετών πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ), Γιώργος Σκούρας, εξηγεί ότι η έκθεση πραγματοποιήθηκε σε μια στιγμή που ο κλάδος του κρασιού αναρρώνει από την πανδημία, αλλά έχει να αντιμετωπίσει διαρκώς νέες προκλήσεις. «Είμαστε σε μια αγορά που ακόμα δεν έχει βρει εντελώς τον ρυθμό της, μετά τον κορωνοϊό. Τώρα έχουμε την ακρίβεια που δημιουργεί πρόβλημα. Στην Αμερική, για παράδειγμα, πολύς κόσμος γυρίζει στο “σκληρό” αλκοόλ, γιατί με λιγότερα χρήματα μπορείς “να περάσεις καλά”. Πάντως, σε κάθε περίπτωση, το ελληνικό κρασί ζει μια πολύ καλή εποχή, με μεγάλες προοπτικές», τονίζει.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο τμήμα της έκθεσης «Οινικές Αποκαλύψεις», μικρά οινοποιεία είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στον κόσμο. Την έκθεση, μεταξύ άλλων, επισκέφτηκαν o υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Λευτέρης Αυγενάκης, ο υπουργός Επικρατείας, Μάκης Βορίδης, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Στέφανος Κασσελάκης, η υφυπουργός Τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη, η βουλευτής της ΝΔ Ολγα Κεφαλογιάννη, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Αρβανίτης, ο ευρωβουλευτής της ομάδας των Πρασίνων Πέτρος Κόκκαλης, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Παύλος Γερουλάνος, ο πρώην υπουργός Οικονομικών, Φίλιππος Σαχινίδης, η πρώην υπουργός Γεωργίας, Κατερίνα Μπατζελή, και ο πρόεδρος της «Νέας Αριστεράς», Αλέξης Χαρίτσης.
♦ Κτήμα Γκότση, Μεσσηνία ♦
«Ήταν πολύ καλά. Πέρασε πολύς κόσμος. Υπήρχε ενδιαφέρον, πιο πολύ γιατί ήρθαν άνθρωποι που αναζητούν να βρουν συγκεκριμένα οινοποιεία και από το εξωτερικό και από την Ελλάδα», λέει ο Νίκος Γκότσης, από το ομώνυμο οινοποιείο που έρχεται από τα Διόδια Μεσσήνης (αρχαία Λόη).
«Εμείς είμαστε 22 χρόνια οινοποιείο, βγάζουμε γύρω στις 60.000 φιάλες και θεωρώ ότι έχουμε προοπτικές ανόδου. Το οινοποιείο το ξεκίνησε το 1901 ο προπάππους μου, μετά χάθηκε και εγώ αποφάσισα να το ξαναστήσω. Τα αμπέλια είναι στην ορεινή Μεσσηνία, σε μια καλή περιοχή που βρίσκεται κοντά στην Καλαμάτα, αλλά και στο Costa Navarino. Ο αμπελώνας είναι σε ένα ενδιαφέρον τοπίο μέσα στο δάσος», εξηγεί.
♦ Οινοποιείο Κλάδος, Ρέθυμνο ♦
Ο Στέλιος Κλάδος είναι χημικός από το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στην «Οινολογία και Marketing» στο Πανεπιστήμιο της Πιατσέντζα και στην «Οινολογία» στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Συγχρόνως, εργάστηκε σε οινοποιεία στο Πεδεμόντιο της Ιταλίας.
Ο ίδιος εκπροσωπεί τη δεύτερη γενιά του οινοποιείου Κλάδος, που λειτουργεί από το 1997. «Είμαστε το πρώτο οινοποιείο του νομού και από τα πρώτα που ασχολήθηκαν με το Βιδιανό. Από το 2014, δραστηριοποιούμαστε και στον οινοτουρισμό. Φέτος, είναι η πρώτη μας φορά στο Οινόραμα. Η παραγωγή μας είναι γύρω στις 100.000 φιάλες Βιδιανό, Μοσχάτο Σπίνας, Λιάτικο. Πουλάμε κυρίως στην Κρήτη, αλλά και στην Αθήνα έχουμε ένα μικρό δίκτυο διανομής και εξάγουμε σε επτά χώρες, έξι κράτη-μέλη της ΕΕ και στον Καναδά. Επίσης, πουλάμε κρασί και σε νησιά στην Αίγινα και τη Σαντορίνη».
Το οινοποιείο βρίσκεται κοντά στο χωριό Πάνορμο και οι αμπελώνες στους πρόποδες του Ψηλορείτη.
♦ Οινοποιείο Γκαράλη, Λήμνος ♦
Το Οινοποιείο Γκαράλη είναι το έργο ζωής του Μανώλη Γκαράλη και της Μαρίας Μαρκάκη, οι οποίοι το 2000 ονειρεύτηκαν την παραγωγή του δικού τους κρασιού. Η Δέσποινα Γκαράλη, κόρη του οινοποιού, μίλησε στην «ΥΧ»: «Tα τελευταία χρόνια, έχουμε στραφεί σε οινοποιήσεις ήπιων παρεμβάσεων.
Tα κρασιά μας ζυμώνονται με γηγενείς ζύμες και έχουν ελάχιστα θειώδη. Οι ποικιλίες μας είναι Μοσχάτο Αλεξανδρείας και Λημνιό, παράγουμε κυρίως ξηρά κρασιά και ένα γλυκό από Μοσχάτο Αλεξανδρείας. Είναι η δεύτερη φορά που ερχόμαστε στο Οινόραμα. Πέρυσι βραβευτήκαμε από τον Γαστρονόμο».
♦ Οινοποιείο Klonas, Νάουσα ♦
Το οικογενειακό οινοποιείο Klonas, το οποίο «τρέχει» ο Κωνσταντίνος Φαρμάκης (φωτό), βρίσκεται στον λόφο του Παλιοκαλιά, στην καρδιά δηλαδή της ζώνης ΠΟΠ Νάουσας, στους πρόποδες του Βερμίου. «Έχουμε έξι ετικέτες και τα κρασιά μας είναι μονοποικιλιακά. Δίνουμε έμφαση σε αυτό, για να αναδείξουμε ξεχωριστά τα χαρακτηριστικά κάθε ποικιλίας.
Έχουμε Ξινόμαυρο, φυσικά, και επίσης το Πρεκνάδι, μια πολύ ιδιαίτερη τοπική λευκή ποικιλία. Φτιάχνουμε περίπου 60.000 φιάλες. Ερχόμαστε πρώτη φορά στον Οινόραμα και νομίζω, σε σχέση με τη Θεσσαλονίκη, ο κόσμος εδώ στην Αθήνα είναι πολύ πιο εξοικειωμένος με το κρασί, πολύ πιο ενημερωμένος», λέει η κα Φωτεινή Φαρμάκη, υπεύθυνη επικοινωνίας του οινοποιείου.