Νέο κύκλο ανόδου για το σκληρό σιτάρι πυροδοτεί η παύση εισαγωγών από Καναδά
Mετά από ένα διάλειμμα λίγων εβδομάδων, οι τιμές του σκληρού σιταριού στην Ιταλία πήραν και πάλι την ανιούσα, με το κλίμα αυτό να μεταφέρεται, όπως είναι φυσικό, και στην ελληνική αγορά.
Στη νέα λίστα της Φότζια, η πρώτη ποιότητα (πρωτεΐνη 12%, ειδικό βάρος 79 kg/hl, υαλώδη 80%) διαπραγματεύεται από 515 έως 520 ευρώ/τόνος, ενώ η αμέσως επόμενη (πρωτεΐνη 11,5%, ειδικό βάρος 78 kg/hl, υαλώδη 65%) μεταξύ 505 και 510 ευρώ/τόνο (τιμές αποθήκης παραγωγού). Οι τιμές είναι αυξημένες κατά 20 ευρώ σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, που η αγορά είχε κερδίσει άλλα 10 ευρώ/τόνο.
Την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, δεν είχαν ακόμα εκδοθεί οι νέες τιμές της Μπολόνια, ωστόσο, οι εκτιμήσεις συνέκλιναν στο ότι θα ακολουθούσε την πορεία της Φότζια.
Σημειωτέον ότι την περασμένη εβδομάδα και η Μπολόνια είχε σημειώσει άνοδο 10 ευρώ/τόνο, με τα πλέον ποιοτικά σιτάρια (πρωτεΐνη 13%, ειδικό βάρος 80 kg/hl, υαλώδη 80%) να πωλούνται μέχρι και 501 ευρώ/τόνο (τιμές FOB, δηλαδή επί πλοίω).
Ασύμφορα τα κόστη
Κινητήριος μοχλός για το νέο άλμα των τιμών είναι η παύση ουσιαστικά των εισαγωγών καναδέζικου σκληρού σιταριού από την Ιταλία. Βασικός λόγος γι’ αυτό είναι τα αυξημένα μεταφορικά κόστη (ναύλα, χρηματοοικονομικά), τα οποία καθιστούν πλέον για τους Ιταλούς ασύμφορη την προμήθεια σιταριών από τη βορειοαμερικανική χώρα (μεγαλύτερος εξαγωγέας παγκοσμίως), ιδίως από τη στιγμή που η μεταφορά αναγκαστικά γίνεται σε μεγάλα φορτία. Ως εκ τούτου, οι αγοραστές εκ των πραγμάτων στρέφονται σε σιτάρια ιταλικής και, γενικότερα, ευρωπαϊκής προέλευσης.
Θεωρητικά, τουλάχιστον, η κατάσταση αυτή ευνοεί και τη χώρα μας. Τις τελευταίες μέρες, υπάρχει ενδιαφέρον για εξαγωγή στα 500 ευρώ/τόνο FOB, επίπεδα τιμών στα οποία, άλλωστε, έγιναν κάποιες δουλειές τις εβδομάδες που προηγήθηκαν. Ωστόσο, οι πωλητές δεν βιάζονται να πουλήσουν, καθώς είναι εδραιωμένη στην αγορά η πεποίθηση ότι οι τιμές θα ανέβουν περαιτέρω.
Την εκτίμηση αυτή ενισχύει και το γεγονός ότι οι αυξήσεις έχουν ήδη περάσει και στο σιμιγδάλι που έχει ξεπεράσει τα 700 ευρώ/τόνο στην Ιταλία, την ώρα που διαφαίνονται ήδη και οι πρώτες ανατιμήσεις στα τελικά προϊόντα στο ράφι. Συν τοις άλλοις, με τα φετινά επίπεδα τιμών και το 2021 να κλείνει σε λιγότερο από τρεις μήνες, πολλοί έμποροι που έχουν ήδη «γράψει» υψηλούς τζίρους (και εξίσου υψηλά κέρδη) προτιμούν να κάνουν κράττει στις αγορές τους, μεταθέτοντας τις νέες τιμολογήσεις για τους πρώτους μήνες του 2022.
Κάποιοι το «γυρίζουν» σε μαλακό
Σε επίπεδο θεμελιωδών, η παγκόσμια αγορά παραμένει ελλειμματική, λόγω των μεγάλων μειώσεων στις σοδειές του Καναδά και των ΗΠΑ και αυτό διασφαλίζει ότι οι τιμές θα διατηρηθούν σε υψηλά επίπεδα για το επόμενο διάστημα.
Θα πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι, προκειμένου να συγκρατήσουν τις πληθωριστικές πιέσεις, αρκετές χώρες που διαθέτουν «ελαστικότητα» στην επιλογή της πρώτης ύλης για την παραγωγή των ζυμαρικών τους (π.χ. Τουρκία, κάποια αφρικανικά κράτη), έχουν ήδη υποκαταστήσει μέρος των αναγκών τους σε σκληρό με (φθηνότερο) μαλακό σιτάρι.
Επομένως, ενδέχεται το πραγματικό έλλειμμα να είναι αρκετά μικρότερο από τους 2,5 εκατ. τόνους που φαίνεται να «λείπουν» αυτήν τη στιγμή από την αγορά.
Κομβικός ο διαγωνισμός της Τυνησίας
Μεγάλο ενδιαφέρον για τη μετέπειτα πορεία των τιμών στη χώρα μας παρουσιάζει ο διαγωνισμός της Τυνησίας. Η αφρικανική χώρα αναζητά 100.000 τόνους σκληρού σιταριού, παραδιδόμενους σε τέσσερα φορτία των 25.000 τόνων στο διάστημα 1 Νοεμβρίου-20 Δεκεμβρίου. Πέρα από τα επίπεδα τιμών στα οποία θα «κλείσουν» οι εν λόγω δουλειές, ιδιαίτερη σημασία έχει αν θα καταλήξουν στα χέρια οίκων, οι οποίοι αγοράζουν σκληρό από τη χώρα μας (π.χ. Casillo).
Σε αυτή την περίπτωση, ένα μέρος των συμβολαίων αυτών θα εκτελεσθεί με ελληνικά σιτάρια, κάτι που μπορούσε να δώσει επιπλέον ώθηση στις εγχώριες τιμές.
Tιμή σκληρού σιταριού στη Φότζια*
29/9/2021 |
6/10/2021 |
Μεταβολή |
|||
---|---|---|---|---|---|
Min |
Max |
Min |
Max |
||
Α’ ποιότητα |
495 |
500 |
515 |
520 |
+20 |
Β’ ποιότητα |
485 |
490 |
505 |
510 |
+20 |
Γ’ ποιότητα |
480 |
485 |
500 |
505 |
+20 |
*Επί αυτοκινήτου στην αποθήκη του παραγωγού (ευρώ/τόνο)