Νίκος Ιωάννου: Από τα κόμικς στην παραγωγή ιδιαίτερων λαχανικών και βλαστών

Δίκτυο σύνδεσης αγροτών με καταναλωτές σε όλη την Ελλάδα

Πρωτοτυπία, διαφορετικότητα και καλλιεργητική καινοτομία είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά με τα οποία θα μπορούσε κάποιος να περιγράψει την αγροτική δραστηριότητα του βιοκαλλιεργητή Νίκου Ιωάννου από τη Θεσσαλονίκη. Η μοναδικότητα των προϊόντων που καλλιεργεί, δίνοντάς του συγκριτικό πλεονέκτημα, τον έχει βοηθήσει να συστήσει στο καταναλωτικό κοινό μη γνώριμα για την Ελλάδα λαχανικά και να αναπτύξει συνεργασία με ξενοδοχεία και εστιατόρια σε όλη τη χώρα.

Από το 2007, ο Νίκος καλλιεργεί μαύρες, κίτρινες και πορτοκαλί ντομάτες, πολύ καυτερές πιπεριές, κίτρινα και μαύρα κολοκυθάκια, φύλλα μουστάρδας, περίεργες άγριες ρόκες, κόκκινα και μαύρα καρότα, ασιατικά λαχανικά, ενώ έχει προχωρήσει και στη μεταποίηση. Επίσης, ήταν από τους πρώτους που ξεκίνησε την καλλιέργεια βιολογικών βλαστών λαχανικών (microgreens), όπως βλαστοί μπρόκολου, λάχανου, ρόκας, μουστάρδας, μπιζελιού, ηλίανθου, ρεπανιού, αμάρανθου, άνηθου, βασιλικού και μάραθου.

Εκτός των άλλων, καλλιεργεί βρώσιμα λουλούδια και ανήκει στους πρωτεργάτες της πρωτοβουλίας για τη δημιουργία ενός δικτύου άμεσης σύνδεσης των παραγωγών με τους καταναλωτές για την απευθείας πώληση βιολογικών προϊόντων σε κάθε πόλη της Ελλάδας, ενόψει κορωνοϊού. «Ενταχθήκαμε στον αγροτικό τομέα και στη βιολογική γεωργία το 2007, χωρίς να προερχόμαστε από αγροτική οικογένεια.

Διατηρούσαμε με τη γυναίκα μου μαγαζί με κόμικς στη Θεσσαλονίκη και το 2007 ήταν η χρονιά που ήρθε η κρίση στην Αμερική, με αποτέλεσμα να επηρεάσει κι εμάς, καθώς όλες μας οι παραγγελίες ήταν από εκεί. Προβλέποντας, λοιπόν, τι πρόκειται να γίνει, αποφασίσαμε να μπούμε στον αγροτικό τομέα, διαφοροποιώντας όμως τις καλλιέργειές μας. Με πολύ διάβασμα και ψάξιμο, ξεκινήσαμε να καλλιεργούμε “ιδιαίτερα” για την Ελλάδα λαχανικά», αναφέρει στην «ΥΧ» ο Νίκος.

Βιολογικές αγορές και μεταποίηση

Το 2010, ο ίδιος άρχισε να πουλά τα προϊόντα του στις βιολογικές αγορές της Θεσσαλονίκης, ξεκινώντας να τα συστήνει στο καταναλωτικό κοινό. «Στις αρχές, και μέχρι να γνωρίσει ο κόσμος τα προϊόντα, δεν πουλούσαμε το σύνολο της παραγωγής. Γι’ αυτό ξεκινήσαμε τη μεταποίηση. Βγάλαμε μία σειρά από πικάντικες σάλτσες με διάφορες καυτερές πιπεριές και κάποιες από τις πιο καυτερές στον πλανήτη. Δημιουργήσαμε τουρσί, πάστες και κέτσαπ από μαύρες ντομάτες και πορτοκαλί.

Στη συνέχεια, είδαν τις σάλτσες άνθρωποι από ντελικατέσσεν και ξεκινήσαμε να έχουμε συνεργασία με κάποια καταστήματα», εξηγεί ο Νίκος. Σήμερα, συνεχίζουν τη μεταποίηση δημιουργώντας μία ευρεία γκάμα προϊόντων συμπληρωματικά με τα παραπάνω που κυκλοφορούν με την επωνυμία «The Chilli Factor». Μερικά από αυτά είναι τσάτνεϊ, πέστο από σέλινο, μαϊντανό, άνηθο, λάδια από τσίλι και αποξηραμένο τσίλι. Όπως αναφέρει ο Νίκος, «στην αρχή μεταποιούσαμε για να μην πετάξουμε ό,τι περίσσευε και τώρα έχουμε φτάσει στο σημείο να φυτεύουμε για να μεταποιούμε, καθώς τα προϊόντα έχουν μεγάλη ζήτηση. Ακόμα και σήμερα, όμως, αν περισσέψει κάτι, θα το μεταποιήσουμε για να μην το πετάξουμε».

Βλαστοί λαχανικών και βρώσιμα λουλούδια

Η πρωτοτυπία του Νίκου αφορά και την καλλιέργεια των βλαστών λαχανικών, τα microgreens, όπως είναι γνωστά στο εξωτερικό. «Ξεκινήσαμε τη συγκεκριμένη καλλιέργεια, όταν ακόμα δεν υπήρχε στην Ελλάδα κάτι παρόμοιο.

Οι βλαστοί λαχανικών θεωρούνται στο εξωτερικό υπερτροφή, καθώς τα microgreens είναι όλα τα λαχανικά και τα βότανα, τα οποία βρίσκονται στην πρώτη φάση της ανάπτυξής τους μεταξύ του σταδίου της βλάστησης και πριν από την ανάπτυξη των πρώτων φύλλων. Σε αυτό το στάδιο, και σύμφωνα με επιστημονικά δεδομένα, τα θρεπτικά χαρακτηριστικά στα microgreens βρίσκονται σε υψηλότερες ποσότητες σε σχέση με τα αντίστοιχα πλήρως ώριμα λαχανικά ή βότανα», εξηγεί ο Νίκος.

Εκτός από τα παραπάνω, ο Νίκος έχει περάσει και στην καλλιέργεια βρώσιμων λουλουδιών. «Όπως αναφέρει, όλοι γνωρίζουμε τους κολοκυθοανθούς, υπάρχουν και πολλά άλλα λουλούδια που είναι βρώσιμα. Κάποια από αυτά που καλλιεργούμε εμείς είναι βοράγκιο, πανσέδες, βιόλες, κατιφέδες, καπουτσίνο».

Προώθηση προϊόντων

Τα ιδιαίτερα και διαφορετικά προϊόντα που καλλιεργεί ο Νίκος, εκτός του ότι έχουν ζήτηση στις βιολογικές αγορές, έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον σεφ εστιατορίων και ξενοδοχείων, με αποτέλεσμα να συνεργάζονται πλέον με ξενοδοχεία και εστιατόρια σε όλη την Ελλάδα, με το 80% της παραγωγής τους να κατευθύνεται σε αυτά.

Ο ίδιος τονίζει ότι «σταδιακά δημιουργήσαμε το δίκτυό μας και όταν ξεκινάς να συνεργάζεσαι με κάποιους, αν έχεις συνέπεια και ποιοτικό προϊόν, αυτό θα περάσει από στόμα σε στόμα». Εκτός από τα παραπάνω, η αγροτική επιχείρηση του Νίκου συνεργάζεται με σχολές μαγειρικής στις οποίες δίνουν προϊόντα τους για να τα χρησιμοποιούν οι μαθητές στην πράξη.

Δίκτυο συνεργασίας αγροτών με καταναλωτές

Όπως αναφέρει ο Νίκος, η κατάσταση με τον κορωνοϊό έφερε στο προσκήνιο μια δράση που θα έπρεπε να έχει πραγματοποιηθεί χρόνια. Τη σύνδεση, δηλαδή, των καταναλωτών με τους αγρότες για την απευθείας πώληση των προϊόντων τους. «Λόγω της απαγόρευσης των μετακινήσεων των παραγωγών από τη μία περιφέρεια στην άλλη, συγκεντρωθήκαμε βιοκαλλιεργητές από όλη την Ελλάδα με τη μη κερδοσκοπική οργάνωση ΑγροΟικόπολις, ώστε να γίνει πράξη η απευθείας αγορά προϊόντων από το χωράφι. Στόχος είναι να πουληθεί η παραγωγή των αγροτών και να μην καταλήξει στα σκουπίδια, αλλά και οι καταναλωτές να βρίσκουν προϊόντα που ξέρουν πώς έχουν παραχθεί και από πού προέρχονται», εξηγεί ο Νίκος. Μέχρι στιγμής, όπως μας ενημερώνει, στην πρωτοβουλία έχουν ενταχθεί παραπάνω από 30 παραγωγοί από όλη την Ελλάδα και περίπου 450 καταναλωτές. «Οι παραγωγοί θα εξυπηρετούν τους καταναλωτές ανάλογα με την περιοχή τους και θα παραδίδουν τα προϊόντα τους σε συγκεκριμένα σημεία για τη διάθεση στον καταναλωτή», καταλήγει ο Νίκος.