Νομοσχέδιο ΕΛΓΟ-«ΔΗΜΗΤΡΑ»: Τι αλλάζει στον Οργανισμό – Η κριτική των φορέων

Την Πέμπτη 16 Μαρτίου συνεχίστηκε, με την τοποθέτηση των φορέων, η συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για το νομοσχέδιο με τίτλο «Ενιαίο Ρυθμιστικό Πλαίσιο για την οργάνωση και λειτουργία του Ελληνικού Γεωργικού Οργανισμού-ΔΗΜΗΤΡΑ».

Στη συζήτηση της πρώτης ανάγνωσης, που προηγήθηκε την Τετάρτη 15/3, η εισηγήτρια της πλειοψηφίας υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο στοχεύει στον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση της ερευνητικής δραστηριότητας του Οργανισμού, έτσι ώστε να συμβάλει σε καίρια ζητήματα του πρωτογενούς τομέα, όπως η κλιματική και η επισιτιστική κρίση.

Στις τοποθετήσεις τους, οι εκπρόσωποι των κομμάτων της αντιπολίτευσης εξέφρασαν τη θέση ότι το νομοσχέδιο δεν αντιμετωπίζει τα ουσιαστικά διαρθρωτικά προβλήματα του Οργανισμού ενώ ορισμένοι επεσήμαναν ότι σε ορισμένα σημεία του αφήνει ανοιχτή την πόρτα των ιδιωτών ώστε να συμμετάσχουν στους ελέγχους. Κριτική και επιφυλάξεις υπήρξαν από εκπροσώπους αγροτικών φορέων.

Νέα διοικητική δομή και αλλαγές στις επιτροπές

Στη νέα διοικητική δομή που προβλέπει το νομοσχέδιο καταργείται η θέση του διευθύνοντος συμβούλου, ενώ εισάγονται θέσεις Α’ και Β’ αντιπροέδρου που ορίζονται με απόφαση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Με τη νέα δομή του Οργανισμού, το υπάρχον επταμελές συμβούλιο εμπειρογνωμόνων θα αποτελείται πλέον από πέντε επιστήμονες (ερευνητές, ακαδημαϊκούς κ.λπ.), ενώ θα υπάρχει επιπλέον ένας εκπρόσωπος Διεπαγγελματικής Οργάνωσης και ένας εκπρόσωπος επαγγελματικής οργάνωσης ή αγροδιατροφικής επιχείρησης.

Στο άρθρο 20 γίνεται αναφορά στην ψηφιακή πλατφόρμα του «ΑΡΤΕΜΙΣ», όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι ο Οργανισμός «μεριμνά για τον διαρκή εκσυγχρονισμό και τη βελτιστοποίηση των τεχνικών προδιαγραφών της ψηφιακής εφαρμογής», η οποία εποπτεύεται από το ΥΠΑΑΤ. Το ερώτημα που παραμένει είναι, εάν και πότε ΥΠΑΑΤ και ΕΛΓΟ θα προχωρήσουν στην επαναφορά του επιτυχημένου πιλοτικού συστήματος «ΑΡΤΕΜΙΣ ΙΙ». Αυτό έχει πάντως δεσμευθεί ότι θα πράξει μέχρι το τέλος της θητείας του ο υπουργός, Γ. Γεωργαντάς.

Αξιοσημείωτη είναι και η αναφορά στο άρθρο 19, λειτουργίας επιτροπής στην οποία θα προσδιορίζονται τα όρια αποδόσεων γάλακτος σε προϊόντα ΠΟΠ. Αν και η εν λόγω επιτροπή είχε συσταθεί επί υπουργίας Λιβανού, είχε πραγματοποιήσει μόλις μία συνεδρίαση και επί της ουσίας ήταν ανενεργή μέχρι σήμερα.

Αγρότες: Αντιδράσεις για ελέγχους και παραχώρηση ακινήτων

Τόσο κατά την πρώτη ανάγνωση, όσο και κατά τις τοποθετήσεις των φορέων, εκφράστηκαν αντιδράσεις από εκπροσώπους αγροτικών οργανώσεων για σημεία του νομοσχεδίου. Ο εκπρόσωπος του ΔΣ της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Φέτας (και αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας), Δημήτρης Μόσχος, ανέφερε ότι δεν έχουν αντιμετωπιστεί τα προβλήματα και οι ελλείψεις του ΕΛΓΟ ώστε να διεξάγονται αποτελεσματικά οι έλεγχοι στα προϊόντα ΠΟΠ και ιδιαίτερα στη Φέτα.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων Ελλάδος (ΣΑΣΟΕ), Γιώργος Κατσούλης, εξέφρασε τις επιφυλάξεις του για το νομοσχέδιο, εκτιμώντας ότι δεν διασφαλίζει τα επιμέρους ζωτικά ζητήματα της εύρυθμης λειτουργίας του Οργανισμού.

Ο ίδιος αναφέρθηκε στην πιθανότητα ύπαρξης «φωτογραφικής» ρύθμισης στο άρθρο 45 περί παραχώρησης ακινήτων του ΥΠΑΑΤ, όπως είπε, «ειδικά στο σημείο 2, καθώς υπάρχει ενδεχόμενο να συναντήσουμε μπροστά μας τεράστιες εκτάσεις του δημοσίου, άρτιες προς καλλιέργεια, να μετατρέπονται σε φωτοβολταϊκά πάρκα ή ξενοδοχεία με το μανδύα του αγροτουρισμού».

Στο νομοσχέδιο περιλήφθηκε και ρύθμιση του ΕΛΓΑ για ζημιές που προκάλεσαν οι χαλαζοπτώσεις του 2022, όπου προβλέπεται ότι δύνανται να χορηγηθούν προκαταβολές αποζημιώσεων σε περιοχές της Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας, το ύψος των οποίων μπορεί να οριστεί κατά παρέκκλιση του υφιστάμενου κανονιστικού πλαισίου. Επιπλέον, αυξάνεται το ανώτατο ετήσιο όριο αποζημίωσης έως το 100% της ασφαλισμένης αξίας της παραγωγής.