Παρέμβαση GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ: Με τεχνογνωσία και όραμα στη νέα εποχή του ΟΣΔΕ

ΚΑΠ ΚΑΙ COVID-19 θέτουν προκλήσεις

του Γιάννη Μαυρουδή, διευθύνοντος συμβούλου της GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ

Η GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ, από την πρώτη ημέρα της συμμετοχής της στο έργο του ΟΣΔΕ ως Φορέας Συντονισμού και Τεχνικής Υποστήριξης, πορεύτηκε με απόλυτη συνέπεια στις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει και πλήρη συναίσθηση της σημασίας του έργου για τον αγροτικό κόσμο της χώρας μας.

Ενός έργου, του οποίου ο βαθμός επιτυχίας καθορίζει αποφασιστικά την έγκαιρη και έγκυρη απορρόφηση 2,5 δισ. ευρώ διαθέσιμων κοινοτικών αγροτικών επιδοτήσεων, εξασφαλίζοντας έτσι τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη του αγροδιατροφικού τομέα της χώρας.

Ενός ετήσιου έργου, με ιδιαίτερα υψηλές απαιτήσεις σε υπολογιστικές υποδομές και στη χρήση τεχνολογιών αιχμής, που εκτελείται εντός ενός μεταβαλλόμενου κοινοτικού κανονιστικού πλαισίου, με αυστηρούς όρους ελέγχου συμμόρφωσης της χώρας από την ΕΕ.

Έχει περάσει σχεδόν ένας μήνας από τη λήξη της πιστοποίησης όλων των φορέων υποβοήθησης των αγροτών στο ΟΣΔΕ, τόσο του Φορέα Συντονισμού όσο και των ΚΥΔ, και τα ερωτήματα για το παρόν και το μέλλον του πλαισίου υποβοήθησης είναι λογικό να γίνονται όλο και πιο έντονα. Η περίοδος που κάθε χρόνο αφιερώνεται στον σχεδιασμό και στην προετοιμασία για την έναρξη της υποβολής των δηλώσεων έχει ήδη μειωθεί επικίνδυνα.

Κάθε μέρα που περνά, ο κίνδυνος να χαθεί ό,τι χτίστηκε με κόπο και προσπάθεια την επταετία 2014-2020 γίνεται ολοένα και μεγαλύτερος. Θα πρόκειται για μία τεράστια και βαριά αποτυχία του συνόλου των εμπλεκόμενων φορέων, εάν χαθεί η ευκαιρία για τη χώρα να πατήσει πάνω στα ισχυρά θεμέλια που χτίστηκαν αυτά τα χρόνια και να προχωρήσει με όραμα και σταθερά βήματα στη νέα ΚΑΠ που θα έρθει το 2023.

Η όποια συζήτηση για το πλαίσιο υποβοήθησης του ΟΣΔΕ δεν μπορεί παρά να βασίζεται στα πραγματικά δεδομένα της επταετίας 2014-2020. Η μεγάλη εικόνα του έργου μετά από επτά έτη είναι απολύτως και αδιαμφισβήτητα θετική:

● Το σύνολο των υποστηρικτικών υποδομών πληροφορικής είναι πολύ υψηλού επιπέδου. Η χώρα μας ήταν από τις πρώτες που έθεσαν σε πλήρη λειτουργία την Ψηφιακή ΓΕΩ-Αίτηση σε περιβάλλον cloud και την υποστήριξε τεχνικά χωρίς προβλήματα.

● Η μετάβαση στη νέα ΚΑΠ το 2015 έγινε με απόλυτη επιτυχία, τη στιγμή που πολλά κράτη-μέλη αντιμετώπισαν τεράστια προβλήματα προσαρμογής.

● Οι δηλώσεις των αγροτών συλλέγονται γρήγορα και από τα πλέον απομακρυσμένα σημεία της χώρας, ελέγχονται και αποσφαλματώνονται σε όλα τα στάδια, ώστε να καταλήγουν στον ΟΠΕΚΕΠΕ με ελάχιστα σφάλματα, επιτρέποντάς του να επιτελεί τον ελεγκτικό του ρόλο με μεγάλη αποτελεσματικότητα και σύμφωνα με τις επιταγές του ευρωπαϊκού κανονισμού.

● Ως αποτέλεσμα, οι πληρωμές των άμεσων ενισχύσεων των αγροτών είναι στα υψηλότερα δυνατά επίπεδα, χωρίς καθυστερήσεις και η χώρα από μαύρο πρόβατο της ΕΕ έχει γίνει παράδειγμα.

● Σύμφωνα με μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο δείκτης ικανοποίησης των Ελλήνων αγροτών από το ΟΣΔΕ είναι υψηλότερος από χώρες όπως η Γερμανία, η Σουηδία, η Ισπανία και η Ιταλία, καθώς οι υπηρεσίες είναι χαμηλότερου κόστους και το χάσιμο χρόνου λιγότερο για τους Έλληνες δικαιούχους.

● Το διοικητικό βάρος της δημόσιας διοίκησης για τη συλλογή και την επεξεργασία των δηλώσεων είναι ελάχιστο και περιορίζεται στην εποπτεία της διαδικασίας υποβοήθησης από τον ΟΠΕΚΕΠΕ.

Όποιος υποστηρίζει ότι τα ανωτέρω αποτελούν «αυτονόητη πρόοδο», που βασίζεται σε «αυτόματες διαδικασίες», είτε πλανάται πλάνην οικτράν είτε οδηγείται από έτερα κίνητρα. Αντιθέτως, η μεγάλη αυτή πρόοδος αποτελεί ένα μικρό θαύμα για τα δεδομένα της ελληνικής πραγματικότητας και είναι αποτέλεσμα της σκληρής δουλειάς και της συνεργασίας του ΟΠΕΚΕΠΕ με τον Φορέα Συντονισμού και τα ΚΥΔ και, μάλιστα, σε συνθήκες συχνά αντίξοες λόγω των διαρκών παρεμβάσεων στο πλαίσιο, αλλά και της βαριάς πολεμικής του από τους γνωστούς νοσταλγούς του χτες.

Όλα τα παραπάνω δεν μπορεί παρά να αποτελούν σήμερα το σημείο εκκίνησης για τη διαμόρφωση ενός πλαισίου υπηρεσιών υποβοήθησης που θα ενσωματώνει καινοτόμες τεχνολογίες γεωπληροφορικής και θα αξιοποιεί τα σύγχρονα δίκτυα και εργαλεία επικοινωνίας και πληροφοριών, σύμφωνα και με τις απαιτήσεις και τις δυνατότητες της νέας ΚΑΠ.

Η GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ έχει καταθέσει με όραμα και υπευθυνότητα αναλυτικές και συνεκτικές προτάσεις που έχουν ως στόχο την αναβάθμιση και τη βελτίωση τόσο του πλαισίου, όσο και των παρεχόμενων υπηρεσιών του Φορέα Συντονισμού και των ΚΥΔ, που έχουν ως βάση τα παρακάτω:

● Το δίκτυο των ΚΥΔ αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του συστήματος υποβοήθησης και πρέπει να αναβαθμιστεί και να αξιοποιηθεί περαιτέρω στην επόμενη προγραμματική περίοδο. Πέρα από την ισχυρή σχέση εμπιστοσύνης με τους αγρότες, τα ΚΥΔ έχουν την τεχνογνωσία, ώστε να αποτελέσουν το σημείο επαφής με τους αγρότες όχι μόνο στο στενό πλαίσιο της υποβολής της ΕΑΕ, αλλά και σε σειρά υπηρεσιών που εφάπτονται αυτής και που σήμερα αποτελούν πηγή ταλαιπωρίας και διοικητικού βάρους τόσο για τους αγρότες όσο και για το Δημόσιο.

● Ο Φορέας Συντονισμού έχει την ευθύνη της υποστήριξης παρέχοντας τεχνολογική υποδομή, τεχνογνωσία και εργαλεία που θα δημιουργούν συνθήκες γρήγορης και αποτελεσματικής παροχής υπηρεσιών υποβοήθησης. Η νέα ΚΑΠ, που θα τεθεί σε ισχύ το 2023, προβλέπει ως υποχρέωση τη χρήση σειράς νέων τεχνολογιών και εργαλείων που μεταβάλλουν συνολικά τη διαδικασία υποβολής των δηλώσεων. Αυτά τα εργαλεία θα πρέπει να ενταχθούν σταδιακά στο σύστημα της χώρας τα επόμενα δύο έτη, ώστε να είναι πλήρως λειτουργικά εγκαίρως. Επίσης, η περσινή εμπειρία εν μέσω πανδημίας κατέδειξε την αναγκαιότητα νέου σχεδιασμού και την εισαγωγή ειδικών εργαλείων απομακρυσμένης υποβολής.

● Το ΥΠΑΑΤ και ο ΟΠΕΚΕΠΕ έχουν προφανώς την αποκλειστική ευθύνη να σχεδιάσουν το πλαίσιο υποβοήθησης και, κατά συνέπεια, να καθορίσουν και την ατζέντα της συζήτησης για την επόμενη ημέρα. Είμαστε βέβαιοι ότι θα το πράξουν με όραμα και φιλοδοξία, αγνοώντας τις κραυγές των επαγγελματιών καταγγελλόντων.

Από την πλευρά μας, θα θέλαμε να διαβεβαιώσουμε τόσο τους συνεργάτες, όσο και τον αγροτικό κόσμο της χώρας, ότι με την ίδια αίσθηση ευθύνης που σήμερα συμβάλλουμε εμπράκτως στην ομαλή λειτουργία του συστήματος, θα συμβάλουμε με τις δυνάμεις μας στη διαμόρφωση του αύριο, καταθέτοντας ένα τεκμηριωμένο και συνεκτικό σχέδιο με όραμα για τα επόμενα έτη.

Δηλώσεις στελεχών ΚΥΔ για το ΟΣΔΕ

Χρήστος Τσιχήτας
Πρόεδρος ΕΑΣ Θεσσαλονίκης

Κατά την προηγούμενη περίοδο, το ΟΣΔΕ ομολογουμένως μπήκε σε νέα βάση και απέκτησε δυναμισμό. Συνεταιρισμοί και ΚΥΔ λειτούργησαν κάτω από ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, μπήκαν στη λογική να πάρουν όλοι πιστοποίηση ISO, στελεχιακό δυναμικό και υπαλλήλους. Στη συνέχεια, όλο αυτό αλλοιώθηκε. Με διάφορες παρεμβάσεις κυβερνήσεων και πολιτικών, οι προδιαγραφές για να συμμετέχει ο καθένας στη διαδικασία και να δημιουργήσει ένα ΚΥΔ έμειναν στο ελάχιστο. Για τη νέα περίοδο είναι μία ευκαιρία να ξεκαθαριστεί ποιοι πληρούν τις προϋποθέσεις να πραγματοποιούν δηλώσεις και ποιοι όχι.

Στην προσπάθεια των προηγούμενων ετών, η συμβολή της GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ, ως τεχνικού συμβούλου σε ό,τι έχει σχέση με τη διεκπεραίωση του έργου, αλλά και με τα πληροφοριακά συστήματα και με την υποβοήθηση που παρείχε ήταν καταλυτική. Από τα περισσότερα ΚΥΔ έγινε ένα έργο αξιόπιστο και κάθε φορά που βελτιωνόμασταν -και βελτιωνόμαστε- υπήρχαν όλα αυτά τα δεδομένα που σήμερα χρησιμοποιούνται και μπορούν να γίνουν και εκτενέστεροι έλεγχοι και παρακολούθηση.

Το τελευταίο διάστημα ήταν λυπηρό να μην υπάρχει σύστημα, γιατί υπάρχουν πράγματα που τρέχουν. Θα πρέπει να τρέξει ο καινούργιος διαγωνισμός, να βγει ανάδοχος του έργου, όπως πρέπει, και να μπουν κριτήρια για τη λειτουργία των ΚΥΔ για να αρχίσουμε το ΟΣΔΕ, καθώς αν πάμε πολύ πίσω, υπάρχει ανησυχία για ενδεχόμενα προβλήματα στους παραγωγούς.

Κωνσταντίνος Υφαντής
Πρόεδρος ΑΣ Μεσολογγίου-Ναυπακτίας «Η Ένωση»

Στο πλαίσιο της Ένωσης λειτουργούν τέσσερα ΚΥΔ και μέχρι τώρα είχαμε άριστη συνεργασία, μηδενικές αστοχίες στις δηλώσεις και οι αγρότες πληρώνονται τις επιδοτήσεις τους και δεν έχουν προβλήματα. Σε όλα τα χρόνια, ακόμη κι ως αγρότης, πριν αναλάβω τη θέση του προέδρου, είχα συνεργασία με την Ένωση και δεν είχα ποτέ πρόβλημα στη δήλωση ΟΣΔΕ μου.

Θεωρώ ότι είναι ένα πλήρες πρόγραμμα. Μάλιστα, η όλη συνεργασία και λειτουργία βοήθησε και σε άλλες διαδικασίες αυτό το διάστημα, υπό τις συνθήκες της πανδημίας. Εκτιμώ ότι έτσι πρέπει να συνεχίσουμε και φέτος, ειδικά όσο παραμένουν περιοριστικά μέτρα, γιατί φοβάμαι θα υπάρξουν προβλήματα με τους αγρότες αν υπάρξει κάποια διαφορετική διαχείριση, καθώς πέρυσι τέτοια εποχή είχαμε ανοίξει και κάναμε δηλώσεις.

Μύρος Χιλεντζάκης
Αντιπρόεδρος ΕΑΣ Ηρακλείου, εντεταλμένος σύμβουλος ΟΣΔΕ

Οι παραγωγοί μας αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας. Όσο νωρίτερα ανοίξει το ΟΣΔΕ τόσο καλύτερα, γιατί με αυτόν τον τρόπο παίρνουν, για παράδειγμα, την κάρτα του Αγρότη και μπορούν να ξεκινήσουν την καλλιεργητική τους σεζόν. Όταν αυτήν τη στιγμή διαβάζουμε σε διάφορα μέσα ότι κλείνει ή ανοίγει, ο κάθε παραγωγός θέλει να κάνει πράξεις και δεν μπορεί να τις κάνει. Με το να είναι κλειστό το σύστημα, πώς θα γίνουν αυτά; Υπάρχουν κενά, όπως αυτό της εξισωτικής, αλλά και ανάγκες που προκύπτουν καθημερινά στους παραγωγούς. Όλο αυτό δεν έπρεπε να γίνει στο παραπέντε, ενώ έχει λήξει η σύμβαση, γιατί μας βρήκε όλους απροετοίμαστους.

Εμείς, ως πύλη, με τη διεξαγωγή του ΟΣΔΕ είμαστε υπερευχαριστημένοι με τον τεχνικό σύμβουλο, την εφαρμογή, την τεχνολογική υποστήριξη, την υποστήριξη γύρω από τη διαδικασία. Και γιατί να μην είμαστε, από τη στιγμή που το έργο έβγαινε και δεν έμεναν οι παραγωγοί απλήρωτοι;

Όταν αλλάζουμε μία προγραμματική περίοδο, έρχονται νέες προκλήσεις και μπαίνουν και νέα στάνταρντ. Δεν ξέρουμε τώρα ποιες θα είναι οι απαιτήσεις της κοινότητας για τη νέα προγραμματική περίοδο και ποιος θα το υλοποιήσει τελικά. Περιμένουμε με αγωνία τον πρωθυπουργό που θα είναι σήμερα Παρασκευή στο ΥΠΑΑΤ για να δώσει άμεσες λύσεις.

Στέλιος Τζιβγινίδης
Αντιπρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, ιδιοκτήτης της Τζιβγινίδης Επιχειρείν

Ως εταιρεία, είμαστε στον χώρο από το 2016 και εξυπηρετούμε παραγωγούς σε Αχαΐα και Ηλεία. Στο τεχνικό κομμάτι και στην όλη συνεργασία όλα αυτά τα χρόνια δεν έχουμε εντοπίσει προβλήματα, κάθε χρόνο μάλιστα βλέπουμε και βελτιώσεις στη διαδικασία των υποβολών και στις διαδικασίες ελέγχου, αλλά και στις πληρωμές. Το θέμα της ταχύτητας των πληρωμών νομίζω είναι πιο πολύ πολιτικό παρά τεχνικό, αφού κατά τα άλλα από τη διαδικασία και από τον τρόπο δουλειάς με την πενταετή εμπειρία μας δεν έχουμε κάποιο παράπονο και όποτε χρειαστήκαμε υποστήριξη ήταν επαρκέστατη.

Ιδανικό για αυτήν τη χρονιά θα ήταν να ξεκινήσει το σύστημα όσο πιο γρήγορα γίνεται, καθώς μας αγχώνει πολύ το ζήτημα της πανδημίας, αφού μιλάμε για μια δουλειά που απαιτεί τη φυσική παρουσία του παραγωγού. Μην ξεκινήσουμε μετά το Πάσχα, διότι φέτος, οι εταιρείες που υποβάλλουν δηλώσεις θα πρέπει να κατανείμουν τον χρόνο με ραντεβού, ώστε να μην υπάρξει συνωστισμός.

Dr.Msc. Γιώργος Δημόκας
Διευθύνων ΚΥΔ Μαγνησίας

Η διακοπή λειτουργίας του ΟΣΔΕ στις 15 Ιανουαρίου δημιούργησε μεγάλη αναστάτωση στον αγροτικό χώρο. Τα ΚΥΔ είχαν καταληκτική ημερομηνία την 31/01/2021, προκειμένου να πραγματοποιήσουν ενστάσεις και διοικητικές πράξεις για το σύνολο των πεπραγμένων γεωργών και κτηνοτρόφων που αφορούν τις ΑΕΕ του 2020, με απώτερο στόχο την ορθότητα των πληρωμών. Οι συμβάσεις όμως των ΚΥΔ, τόσο με τον ΟΠΕΚΕΠΕ όσο και με τη GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ, είχαν λήξει από τις 31/12/2020. Το γεγονός ότι στις 27 Ιανουαρίου το σύστημα ξεκίνησε εκ νέου τη λειτουργία του ήταν κάτι εξαιρετικά σημαντικό για την ολοκλήρωση των πληρωμών του 2020. Παράλληλα, τα ΚΥΔ αναμένουν από τον ΟΠΕΚΕΠΕ τη γνωστοποίηση των προθέσεών του για το τρέχον έτος, καθώς οι υποχρεώσεις σύντομα ξεκινούν.

Το ότι οι ποινές για τη χώρα μειώνονται σημαίνει ότι όλο το σύστημα λειτουργεί, που δεν είναι μόνο τι δουλειά κάνει η GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ, τα ΚΥΔ, εκεί φαίνεται αν η χώρα μας προοδεύει ή όχι. Σε ό,τι αφορά τυχόν βελτιώσεις γύρω από το έργο, επιπλέον πεδία ελέγχου στην αποσφαλμάτωση, προσθήκη πρόσφατης δορυφορικής απεικόνισης αγροτεμαχίων, εμπλουτισμός της βάσης δεδομένων για τον εξοπλισμό των παραγωγών, αλλά και στατιστικά στοιχεία ανά κατηγορία εκμετάλλευσης για τα ΚΥΔ, θα ήταν μερικές από τις βελτιώσεις που θα πρότεινα.

Νίκος Παπαβασιλείου
Διαχειριστής της Ένωσης Κιάτου-ΙΚΕ

Το άρτια στελεχωμένο τμήμα της Ένωσης Κιάτου ΙΚΕ, που ασχολείται με τη διεκπεραίωση των δηλώσεων ΟΣΔΕ των παραγωγών, εξυπηρετεί πάνω από 4.000 μέλη με υπευθυνότητα και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την έγκαιρη πληρωμή των επιδοτήσεων αλλά και την απρόσκοπτη συνέχεια όλων των εργασιών που εξαρτώνται από το ΟΣΔΕ.

Σε όλη μας αυτή την πορεία δεν είχαμε καμία καθυστέρηση και όποιο τεχνικό πρόβλημα προέκυπτε, αντιμετωπιζόταν άμεσα. Το τελευταίο εικοσαήμερο υπήρξε διακοπή των εργασιών του συστήματος, η οποία οφειλόταν σε ζητήματα τελείως εκτός των ευθυνών μας και αυτό μας δυσκόλεψε πολύ.

Παρά ταύτα, τόσο με δική μας παρέμβαση, όσο και άλλων φορέων, καθώς και με την πολιτική βούληση των αρμοδίων του υπουργείου, το πρόβλημα λύθηκε γρήγορα. Θα είμαστε πάντοτε παρόντες, ώστε με τις έγκαιρες παρεμβάσεις μας να επιλύουμε τα προβλήματα που απασχολούν τους αγρότες τόσο της περιοχής μας, όσο και όλης της χώρας.

Γιάννης Πάζιος
Διευθύνων σύμβουλος στην Αγροτική Ένωση ΑΕ

Με πολλά προγράμματα σε εξέλιξη, αλλά και διοικητικές πράξεις που έπρεπε να ολοκληρωθούν μέχρι τις 31 Γενάρη, το πρόβλημα του προηγούμενου διαστήματος ήταν πολύ μεγάλο, ειδικά σε ένα ΚΥΔ σαν το δικό μας που εξυπηρετεί 22.000 παραγωγούς. Η πλατφόρμα έπεσε και δεν υπήρξε κάποια επίσημη ενημέρωση αναφορικά με ένα χρονοδιάγραμμα. Με την πλατφόρμα πλέον ανοιχτή, προσδοκούμε να δοθούν οι κατάλληλες παρατάσεις.

Το ΟΣΔΕ είναι ένα διαβατήριο που ξεκλειδώνει την πρόσβαση στις ενισχύσεις και σε μία σειρά άλλων ζητημάτων, που το ίδιο το κράτος έχει αναγάγει ως ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο. Πρόκειται για έργο, εκ της φύσεώς του αρκετά σύνθετο, που θέλει μεγάλη τεχνοκρατική προσέγγιση και άρτια υποδομή από πλευράς εξυπηρέτησης. Η τελευταία επταετία έδειξε ότι όλο αυτό το πλαίσιο υποβοήθησης διασφαλίστηκε από τη GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ, ως φορέα συντονισμού, για να μπορέσει να ελέγξει όλο αυτό το έργο και στην ουσία να διευκολύνει τους τρόπους «έκδοσης» αυτού του διαβατηρίου.

Σε ό,τι αφορά το έργο για φέτος, αλλά και για την επόμενη περίοδο, για εμάς ιδανικό θα ήταν να προκηρυχθεί άμεσα διαγωνισμός, ώστε να υπάρχει φορέας συντονισμού μέχρι το 2030 και συγκεκριμένο καθορισμένο πλαίσιο λειτουργίας των ΚΥΔ μέσα από νέες πιστοποιήσεις, εξίσου μέχρι το 2030, το οποίο όμως να είναι και δεσμευτικό. Χρειάζεται όμως εξορθολογισμός τους μέσα από αξιολόγηση αλλά και να αξιοποιηθεί περισσότερο ο ρόλος του φορέα συντονισμού σε ό,τι αφορά τη διαφάνεια και διαύγεια του έργου, γιατί πραγματικά έχει τα μέσα και μπορεί να το πετύχει, αρκεί να το θέλουμε.

Κώστας Αναστασίου
Προϊστάμενος τμήματος ΟΣΔΕ, ΑΣ Λαμίας

Άλλες χρονιές τέτοια περίοδο μας ζητούσε ο ΟΠΕΚΕΠΕ τα στοιχεία της κάθε πύλης, ποιοι θα εργαστούν σε πρώτη φάση. Φέτος δεν έχει γίνει τίποτα. Πώς θα λειτουργήσει φέτος το ΟΣΔΕ; Θα είναι όπως τις άλλες χρονιές; Θα αλλάξει κάτι; Θα υπάρχει τεχνικός σύμβουλος; Θα υπάρχει κάποια υποβοήθηση; Ως ΚΥΔ, θα έχουμε κωδικούς για δηλώσεις; Είναι δεδομένο ότι το σύστημα υποβοήθησης ήταν άρτιο, και το λέω με ασφάλεια αυτό. Από το 2014 και μετά, έχουν βελτιωθεί πάρα πολλά και αυτό δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανένας.

Εμείς, μαζί με το ΟΣΔΕ και τα προγράμματα, εξυπηρετούμε 6.000-6.500 παραγωγούς. Είναι η πλειονότητα της περιοχής που μας εμπιστεύεται. Κι αυτοί ανησυχούν, τον τελευταίο μήνα υπήρξε αναστάτωση με τις πληρωμές. Μέχρι να διευκρινιστεί ότι δεν έχουν πληρωθεί όλοι, νόμιζαν ότι είχε γίνει λάθος από το ΚΥΔ ή οπουδήποτε. Είναι η πρώτη χρονιά που μπορώ να θυμηθώ κατά την οποία δεν μπορούσε κανένας μας να βγάλει άκρη τι έχει γίνει με τις πληρωμές, και γιατί δεν είχε γίνει και καμία ενημέρωση πιο πριν.

Αυτήν τη στιγμή δεν ξέρει κανένας μας αν θα αλλάξει κάτι με την καινούργια ΚΑΠ, θα υπάρξει μείωση των δικαιωμάτων; Πολλοί έρχονται και ρωτάνε και δεν ξέρουμε να τους απαντήσουμε. Δεν έχει έρθει κάτι επίσημο. Ούτε οι εργαζόμενοι στα ΚΥΔ ξέρουν αν θα λειτουργήσουν φέτος, αν θα αλλάξει κάτι στο σύστημα. Κι εμείς απασχολούμε αρκετούς εργαζόμενους. Άρα, η αγωνία παραμένει και διαχέεται.