Peelicious: Υψηλής θρεπτικής αξίας προϊόν από φλούδες φρούτων

Ένα δημιουργικό άλειμμα φρούτων που αξιοποιεί παραπροϊόντα βιομηχανιών επιχειρεί να καλύψει το κενό που υπάρχει στην αγορά, καθώς προς το παρόν απουσιάζει ένα προϊόν υψηλής θρεπτικής αξίας, οικολογικά παρασκευασμένο και συσκευασμένο.
Ο λόγος για το «Peelicious», το οποίο δημιουργήθηκε από το Τμήμα Χημικών Μηχανικών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) στο πλαίσιο του εθνικού διαγωνισμού Ecotrophelia του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) και το οποίο κατέκτησε το βραβείο «Καλύτερου Πλάνου Μάρκετινγκ & Εμπορίας».
Όπως αναφέρει στην «ΥΧ» ο ένας εκ των επιβλεπόντων της ομάδας, καθηγητής Πάτροκλος Βαρελτζής, «το προϊόν Peelicious είναι ένα δημιουργικό άλειμμα φρούτων που παράγεται αξιοποιώντας παραπροϊόντα βιομηχανιών και συγκεκριμένα φλούδες πορτοκαλιού, λεμονιού και μήλου, χωρίς την προσθήκη συντηρητικών ή ζάχαρης. Αποτελεί υγιεινή εναλλακτική λύση έναντι παρόμοιων προϊόντων, χαμηλή σε θερμίδες και υψηλής θρεπτικής αξίας.
Ως χημικοί μηχανικοί, που χαρακτηρίζονται από περιβαλλοντική ευαισθησία, εντοπίσαμε ένα κενό στην αγορά και συγκεκριμένα την απουσία ενός προϊόντος υψηλής θρεπτικής αξίας, οικολογικά παρασκευασμένου και συσκευασμένου, διατηρώντας το χαμηλότερο δυνατό κόστος, με αποτέλεσμα, μετά από πολλές μελέτες και δοκιμές, να καταλήξουμε στη δημιουργία του προϊόντος Peelicious. Η αρχική ιδέα προέκυψε στο πλαίσιο του μαθήματος Μηχανικής Τροφίμων της Σχολής Χημικών Μηχανικών του ΑΠΘ και συγκεκριμένα για μία προαιρετική εργασία εξαμήνου».
Αυτό που κάνει το προϊόν να ξεχωρίζει, σύμφωνα με τον καθηγητή Πάτροκλο Βαρελτζή, είναι ότι «χαρακτηρίζεται από μειωμένο ποσοστό σακχάρων και λιπαρών και χαμηλό αριθμό θερμίδων, αποτελώντας εξαιρετική επιλογή για μια ισορροπημένη διατροφή»
Αυτό που κάνει το προϊόν να ξεχωρίζει, σύμφωνα με τον κ. Βαρελτζή, είναι ότι «χαρακτηρίζεται από μειωμένο ποσοστό σακχάρων και λιπαρών και χαμηλό αριθμό θερμίδων, αποτελώντας εξαιρετική επιλογή για μια ισορροπημένη διατροφή.
Είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες και βιταμίνη C, ενώ η χρήση φλούδων ως κύριων συστατικών προσφέρει μεγάλη περιεκτικότητα φλαβονοειδών, προσδίδοντας αντιοξειδωτικές ιδιότητες στο τελικό προϊόν. Εκτός από τα προηγούμενα, το προϊόν ξεχωρίζει λόγω της οικολογικής γραμμής παραγωγής και της 100% ανακυκλώσιμης και επαναχρησιμοποιούμενης καινοτόμου συσκευασίας του».
Κατανάλωση
Το συγκεκριμένο προϊόν, όπως τονίζει ο ίδιος, μπορεί να καλύψει τις ανάγκες μεγάλου φάσματος του καταναλωτικού κοινού. «Είναι ιδανικό για αθλητές και άτομα που προσέχουν τη διατροφή τους, λόγω της χαμηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη και του χαμηλού αριθμού θερμίδων, αποτελώντας μία γλυκιά, αλλά ταυτόχρονα υγιεινή επιλογή. Είναι κατάλληλο για καταναλωτές που προτιμούν υγιεινές λύσεις ή οργανικά προϊόντα, λόγω της χρήσης οργανικών πρώτων υλών και της απουσίας συντηρητικών, ενώ η χαμηλή του τιμή το καθιστά πολύ προσιτό. Οι καινοτόμες και φιλικές προς το περιβάλλον παραγωγική διαδικασία και συσκευασία ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των περιβαλλοντικά ευαίσθητων καταναλωτών», επισημαίνει ο κ. Βαρελτζής.
Και συνεχίζει: «Οι ιδιότητες και η μοναδική του γεύση επιτρέπουν την κατανάλωση με οποιονδήποτε τρόπο, προσαρμοσμένη στις προτιμήσεις του καταναλωτή. Μπορεί να αποτελέσει εξαιρετικό σνακ με ψωμί, κουλουράκια ή μπισκότα, να προστεθεί σε γιαούρτι ή να αντικαταστήσει προϊόντα υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη σε συνταγές, κάνοντάς τες υγιεινότερες. Συνδυάζεται με τυριά ή καταναλώνεται ακόμα και σκέτο. Τέλος, η προσαρμοστικότητα και δυνατότητά του να συνδυάζεται με πολλά προϊόντα το καθιστούν πρακτικό σνακ καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας».
Εμπορική κυκλοφορία
Αυτήν τη στιγμή, το προϊόν βρίσκεται στο μεταβατικό στάδιο της προετοιμασίας πριν από την εμπορική κυκλοφορία. «Έχουμε ολοκληρώσει τη συνταγή και μπορούμε να παραγάγουμε το προϊόν σε μικρή κλίμακα στο εργαστήριο. Επιπλέον, η γραμμή παραγωγής έχει σχεδιαστεί πλήρως και το επιχειρηματικό και το πλάνο μάρκετινγκ έχουν ολοκληρωθεί. Ωστόσο, πρέπει να διεξαχθούν κάποιες προκαταρκτικές δοκιμές, καθώς και να αποκτήσουμε τους απαραίτητους πόρους για την παραγωγή σε μεγαλύτερη κλίμακα», σημειώνει ο καθηγητής.
Τη δεδομένη στιγμή, όπως αναφέρει ο κ. Βαρελτζής, «αναζητούμε επενδυτές για να χρηματοδοτήσουν το εγχείρημα, ενώ παράλληλα χρειάζεται να βρούμε πρόθυμες βιομηχανίες να αποτελέσουν προμηθευτές των απαιτούμενων πρώτων υλών. Με την ολοκλήρωση των παραπάνω και αξιοποιώντας την εποικοδομητική κριτική και τα σχόλια που λάβαμε στο πλαίσιο του διαγωνισμού, το προϊόν μας θα είναι έτοιμο να παραχθεί σε μεγαλύτερη κλίμακα και να κυκλοφορήσει στην αγορά».
Όσον αφορά τη συμμετοχή της ομάδας στον διαγωνισμό, ο κ. Βαρελτζής σημειώνει ότι «η επαφή με τους ανθρώπους του βιομηχανικού κλάδου και οι παρατηρήσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια της παρουσίασης αποτέλεσαν τροφή για σκέψη για τη βελτιστοποίηση κάποιων τομέων του Peelicious. Οι διαπροσωπικές σχέσεις που αναπτύξαμε μας δίνουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουμε τον κλάδο της παραγωγής ευκολότερα και να αναζητήσουμε μελλοντικά συνεργασία και συμβουλευτική. Το έπαθλο είναι το έμπρακτο αποτέλεσμα πως η σκληρή δουλειά ανταμείβεται έτσι ώστε να βρούμε κι άλλους επενδυτές που πιστεύουν στην πράσινη, υγιεινή ιδέα του Peelicious όσο και εμείς».
Η ομάδα πίσω από το προϊόν
Η ομάδα αποτελείται από τους φοιτητές του Τμήματος Χημικών Μηχανικών του ΑΠΘ Στέφανο Σολωμού, Μιχάλη Κιουρτσίδη, Χρήστο Καζαριάν, Θεόδωρο Παπατζανάκη, Ευαγγελία Ματζαρλή, Δέσποινα Σαμολαδά και Σοφία Ράπτη, με υπευθύνους τον καθηγητή Πάτροκλο Βαρελτζή και την υποψήφια διδάκτορα Σμαρώ Κύρογλου. «Η ανάγκη μας να δημιουργήσουμε το βέλτιστο αποτέλεσμα μας έφερε κοντά και δημιούργησε μια πλέον ενωμένη παρέα.
Η ανταλλαγή σκέψεων και προβληματισμών συνέβαλε στο τελικό αποτέλεσμα, καθώς ο καθένας προσφέρει και διαφορετικά στοιχεία. Από το δημιουργικό κομμάτι έως και το μηχανικό, η ομάδα μας σταδιακά σχεδίασε το τελικό προϊόν, το οποίο υπογραμμίζει πως η στοχοθεσία και το κοινό πάθος μπορούν να ενώσουν τους ανθρώπους βαθιά», καταλήγει
ο κ. Βαρελτζής.