Τα προγράμματα που αναδεικνύουν τη διαφορετικότητα του ελληνικού βαμβακιού

Ο αντιπρόσωπος- αγοραστής εκκοκκισμένου βάμβακος, Γιάννης Ψαρόπουλος (αριστερά) και ο αντιπρόεδρος της ΔΟΒ και πρόεδρος της ΠΕΕΕΒ, Αντώνης Σιάρκος.

Μπορεί το ελληνικό βαμβάκι να διακρίνεται για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του, ωστόσο υπάρχουν μεγάλα περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης της τιμής και, κατ’ επέκταση, της υπεραξίας που εισπράττουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στην αλυσίδα παραγωγής του.

Σε αυτή την κατεύθυνση, η Διεπαγγελματική Οργάνωση έχει «τρέξει» και συνεχίζει να υλοποιεί μια σειρά προγραμμάτων για την ενίσχυση της εξωστρέφειάς του και την ενίσχυση της θέσης του, τόσο εκτός όσο κι εντός της ελληνικής επικράτειας. Το στίγμα και τους βασικούς άξονες των πρωτοβουλιών αυτών παρουσίασε συνοπτικά στη Θεσσαλονίκη ο αντιπρόεδρος της ΔΟΒ και πρόεδρος της ΠΕΕΕΒ, Αντώνης Σιάρκος.

«Ενώ η παραγωγή μας είναι μόλις στο 1,5% του παγκόσμιου συνόλου, το ελληνικό βαμβάκι είναι ιδιαίτερα σημαντικό στο διεθνές εξαγωγικό εμπόριο με όγδοη κατάταξη στις σημαντικότερες σε μέγεθος προελεύσεις και κύριος εξαγωγός της λεκάνης της Μεσογείου», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σιάρκος, θυμίζοντας ότι «ο κλάδος ουδέποτε είχε πρόβλημα διάθεσης ή αναγκαστικής διαχείρισης υπερπαραγωγής».

«Μπορούμε να ανταγωνιστούμε στις διεθνείς αγορές στη βάση του μειωμένου κοστολογίου απόρροια οικονομιών κλίμακας στην παραγωγή, ή θα πρέπει να στοχεύσουμε σε μια πολιτική διαφοροποίησης του προϊόντος που παράγουμε;», ήταν ένα από τα ερωτήματα που έθεσε ο κ. Σιάρκος για να συμπληρώσει:

«Προφανώς, δεν είμαστε ούτε ΗΠΑ, ούτε Βραζιλία, ούτε Αυστραλία και θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να ανταγωνιστούμε στη βάση του μειωμένου κοστολογίου παραγωγής που επιτυγχάνονται μέσα από οικονομίες κλίμακος».

Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, η ΔΟΒ έχει στοχεύσει στρατηγικά στην αύξηση της αξίας του βάμβακος που παράγει η χώρα μας και στην προσπάθεια ανάδειξης των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του, ώστε να διαφοροποιηθεί από τον ανταγωνισμό στις αγορές ενδιαφέροντος. Για τον σκοπό αυτόν, υλοποιούνται δράσεις που απευθύνονται τόσο στην εξωτερική όσο και στην ελληνική αγορά.

Στην πρώτη περίπτωση, ο αντιπρόεδρος της ΔΟΒ σημείωσε ότι όταν το 2019 ιδρύθηκε η Eurocotton Alliance στο οποίο συμμετέχει όλη η αλυσίδα βάμβακος στην Ευρώπη είχε ως στόχο την προώθηση προς τις αγορές ενός ευρωπαϊκού εμπορικού σήματος, του EUCOTTON, που θα ενσωματώνει την υψηλή ποιότητα και την πιστοποίηση που φέρει το ευρωπαϊκό βαμβάκι, τον σεβασμό στο περιβάλλον και το γεγονός ότι είναι μη γενετικά τροποποιημένο.

Όπως τόνισε ο κ. Σιάρκος, από την εμπορική περίοδο 2019-2020 το σήμα EUCOTTON συνοδεύει όλα τα παραγόμενα δέματα ευρωπαϊκού εκκοκκισμένου βάμβακος, ως εμπορικό σήμα και ο επόμενος στόχος είναι η χρήση του να επεκταθεί σε όλα τα στάδια της αλυσίδας, συμπεριλαμβανομένων των τελικών προϊόντων ένδυσης, ώστε να ενημερώνεται ο καταναλωτής για την ασφάλεια, καθώς και την περιβαλλοντική και την κοινωνική αξία του προϊόντος που αγοράζει.

Εξάλλου, τον Μάρτιο του 2021 ολοκληρώθηκε επιτυχώς η κατοχύρωση του σήματος EUCOTTON στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Κατοχύρωσης Σημάτων και Πνευματικών Δικαιωμάτων (EUIPO) με ταυτόχρονη υποβολή του κανονισμού χρήσης και απόδοσης του σήματος. Η ίδια διαδικασία έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς και για το Ηνωμένο Βασίλειο της Μεγάλης Βρετανίας τον Φεβρουάριο του 2022.

«Εnjoy it’s from Europe»

Ιδιαίτερη σημασία όμως έχει και το γεγονός ότι από τον Νοέμβριο του 2021 έχει εγκριθεί για την Ευρωπαϊκή Συμμαχία Βάμβακος πρόταση προώθησης στο πλαίσιο του προγράμματος «Enjoy, it’s from Europe». Πρόκειται για ένα πολυετές, διακρατικό πρόγραμμα, με σκοπό την προώθηση, την προβολή και τη διαφήμιση του ευρωπαϊκού βάμβακος πρωτίστως εντός της ΕΕ και μετέπειτα σε τρίτες χώρες. Σημειωτέον εδώ ότι είναι η πρώτη φορά που στο πλαίσιο του προγράμματος γίνεται προσπάθεια προώθησης ενός αγροτικού προϊόντος που δεν ανήκει αυστηρά στον τομέα της αγροδιατροφής.

Η διάρκεια του προγράμματος είναι τρία έτη, από το 2022 έως και το 2024, με συνολικό προϋπολογισμό 2 εκατ. ευρώ. Ως χώρες-στόχοι έχουν επιλεγεί η Ιταλία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ισπανία και η Ελλάδα, ενώ η καμπάνια θα εστιάσει στους καταναλωτές, στις επιχειρήσεις λιανεμπορίου, αλλά και στους κατασκευαστές στο σύνολο της αλυσίδας των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων.

Όπως εξήγησε ο κ. Σιάρκος, στην παρούσα φάση, συγκεντρώνεται και δημιουργείται το υποστηρικτικό υλικό της προωθητικής καμπάνιας σε συνεργασία με μία ελληνική και μια ισπανική εταιρεία που εξειδικεύονται στο είδος, ενώ υπολογίζεται ότι έως τα τέλη Απριλίου 2022 θα ανακοινωθεί και επισήμως η έναρξη του προγράμματος στο κοινό.

Επιπλέον, πρόκειται να λανσαριστεί ένα ειδικό πρόγραμμα χρήσης του σήματος EUCOTTON το «EUCOTTON LICENCING PROGRAM», το οποίο θα απευθύνεται στους κατασκευαστές κλωστοϋφαντουργικών ειδών όλης της αλυσίδας αξίας μέχρι και τις επιχειρήσεις λιανεμπορίου.

Στο εσωτερικό μέτωπο τώρα, οι πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η ΔΟΒ επικεντρώνονται κατ’ αρχήν στην ενημέρωση της κοινής γνώμης και δη των αστών για τη βαμβακοκαλλιέργεια, αναδεικνύοντας, μεταξύ άλλων, τη συνεισφορά της στην εθνική οικονομία, τη συμβολή της στον κοινωνικό ιστό, την προσαρμογή της στην κλιματική αλλαγή και τις ορθές γεωργικές πρακτικές που υιοθετούνται και οι οποίες συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος.

Παράλληλα, δίνει ιδιαίτερο βάρος στην εκπαίδευση της νέας γενιάς αγροτών στο χωράφι από τους επιστήμονες του ΕΛΓΟ-Δήμητρα με απευθείας μεταφορά τεχνογνωσίας σε όλο το φάσμα της βαμβακοκαλλιέργειας, ώστε «να προσαρμόσουμε το παραγωγικό δυναμικό της χώρας στις τελευταίες τεχνολογικές και περιβαλλοντικές εξελίξεις και να αντεπεξέλθουμε στις δεσμεύσεις για την ποιότητα και την πιστοποίηση που διαφημίζουμε», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.

Τέλος, υλοποιούνται δράσεις ενημέρωσης των καταναλωτών και κυρίως της νέας γενιάς για τις χρήσεις του βάμβακος, τα χαρακτηριστικά του, αλλά και τα υπόλοιπα προϊόντα που παράγονται από αυτό.