Σχέδια Βελτίωσης: Κινήσεις ΥΠΑΑΤ για να ξεκολλήσουν τρακτέρ και αξιολόγηση

Την καυτή ανάσα του χρόνου που μετρά αντίστροφα νιώθουν στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Μπαίνουμε άλλωστε στο τελευταίο έτος του ΠΑΑ και το πόσος πολύτιμος χρόνος έχει χαθεί είναι ηλίου φαεινότερο, όμως αυτοί που πληρώνουν τις συνέπειες της καθυστέρησης είναι οι αγρότες.

Και αν ουδεμία δήλωση προς τα ΜΜΕ δεν βγαίνει από τα…σφραγισμένα στόματα στη Βάθη, το στίγμα δόθηκε ξεκάθαρα, κατά την πρόσφατη συνάντηση του υπουργού Μάκη Βορίδη στη Θεσσαλονίκη (27/8) με ομάδα επιχειρηματιών του αγροτικού τομέα στο πλαίσιο εκδήλωσης του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου. Πάντως ακόμα και να δοθεί μια κάποια λύση, ολοκλήρωση της αξιολόγησης δεν προβλέπεται πριν από τον Δεκέμβριο του 2019. Επιτακτική είναι η ανάγκη να προχωρήσουν τα Σχέδια Βελτίωσης. Να δοθεί δηλαδή επιτέλους μια λύση στο θέμα του περιβόητου «τιμοκαταλόγου» των τρακτέρ.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «ΥΧ», το υπουργείο ζήτησε και παρέλαβε από τις αντιπροσωπείες των εταιρειών πώλησης ελκυστήρων τιμοκαταλόγους των τελευταίων δύο ετών, ώστε να εφαρμοστεί μια «υβριδική» λύση: Να επέλθει δηλαδή μια οριζόντια μείωση στις τιμές των τρακτέρ (σεβόμενη και τη λογική του εύλογου κόστους που ζητούν οι ελεγκτικές υπηρεσίες της ΕΕ), λαμβάνοντας όμως παράλληλα υπόψη τις επίσημες τιμές της αγοράς.

Πάντως, απευθυνόμενος σε επιχειρηματίες του χώρου, ο υπουργός αιφνιδίασε ορισμένους, μιλώντας ξεκάθαρα για το ζήτημα: «Πρέπει όλοι να κάνουν ένα βήμα πίσω» είπε, προσθέτοντας ωστόσο ότι «η λογική με την καλύτερη προσφορά εκ των τριών, δεν μπορεί να συνεχιστεί».

Βρυξέλλες: Από εδώ και στο εξής, εύλογο κόστος

Η «ΥΧ» αποκαλύπτει το ιστορικό του πώς οδηγήθηκε η χώρα σε στενότερη εποπτεία από τα ελεγκτικά κλιμάκια της ΕΕ σε ό,τι αφορά τα Σχέδια Βελτίωσης. Ήταν το 2016, όταν σε ένα δειγματοληπτικό έλεγχο τα ανωτέρω κλιμάκια «τράβηξαν» φάκελο κατασκευής θερμοκηπίου στην Αχαΐα. Ο φάκελος περιλάμβανε μόνο μία προσφορά, με αποτέλεσμα να δρομολογηθεί καταλογισμός προστίμου για τη χώρα μας. Ωστόσο, σε επικοινωνία που είχαν οι υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ με τις Βρυξέλλες τεκμηριώθηκε ότι η προσφορά αυτή ήταν η πλέον συμφέρουσα, βάσει γνωμοδότησης που περιλάμβανε ο φάκελος, κάτι που προβλεπόταν από το σχετικό κανονιστικό πλαίσιο. Το πρόστιμο ανακλήθηκε, ωστόσο εκ των Βρυξελλών το μήνυμα ήταν ξεκάθαρο: «Από εδώ και πέρα σε κάθε φάκελο επενδυτικού σχεδίου θα περιλαμβάνονται προσφορές βασισμένες στη λογική του εύλογου κόστους» μήνυμα που δεν άφηνε περιθώρια παρερμηνειών και θέτει σαφή περιθώρια μέσα στα οποία έκτοτε καλείται το υπουργείο να κινηθεί.