Σχέδια Βελτίωσης: «Πολλά σε λίγους ή λίγα σε πολλούς» το δίληµµα της διαβούλευσης

Στο ΥΠΑΑΤ ο ΣΕΑΜ για τα Σχέδια, τα σημεία σύγκλισης και οι... αποστάσεις

Παρά το γεγονός ότι το επερχόμενο πρόγραμμα των Σχεδίων Βελτίωσης παρουσιάστηκε ως ένα πρόγραμμα «γέφυρα», με στόχευση στην καινοτομία και στη μετάβαση σε μια νέα ψηφιακή και πράσινη λογική (όπως μαρτυρεί και ο τίτλος του Υπομέτρου «Υλοποίηση επενδύσεων με στόχο την ανθεκτικότητα, τη βιωσιμότητα και την ψηφιακή οικονομική ανάκαμψη των γεωργικών εκμεταλλεύσεων»), το βάρος της δημόσιας συζήτησης και της εν εξελίξει διαβούλευσης φαίνεται να πέφτει για ακόμα μία φορά σε… συνήθεις αντιθέσεις, που σχετίζονται με την αγορά τρακτέρ.

Οι αντιθέσεις αυτές αναδείχθηκαν και την Τρίτη 10 Ιανουαρίου κατά τη σύσκεψη των εκπροσώπων του Συνδέσμου Αντιπροσώπων Εισαγωγέων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ) με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γ. Γεωργαντά. Στη συνάντηση παρευρέθηκαν επίσης στελέχη του υπουργείου από την αρμόδια υπηρεσία, ΕΥΕ ΠΑΑ. Ο ΣΕΑΜ δηλώνει αντίθετος με τα ανώτατα όρια τιμής ενός τρακτέρ και μέγιστου προϋπολογισμού μηχανημάτων, όπως αναφέρονται στο υπό διαβούλευση σχέδιο του ΥΠΑΑΤ. Έτσι, μπαίνουν υπό συζήτηση δύο λογικές, δηλαδή «μηχανήματα με μικρότερο κόστος σε περισσότερους» ή «ακριβότερα μηχανήματα σε λιγότερους».

Τα τρία σημεία που υπάρχουν διαφορές

Με βάση το περιεχόμενο του υπό διαβούλευση πλαισίου για το νέο Υπομέτρο 4.1.5, τρία είναι τα σημεία στα οποία εντοπίζεται διάσταση απόψεων των εισαγωγέων τρακτέρ με τις υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ. Το πρώτο είναι το ανώτατο επιλέξιμο κόστος ενός τρακτέρ. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «ΥΧ», κατά τη συζήτηση των δύο πλευρών εκφράστηκε το επιχείρημα από τον ΣΕΑΜ ότι βάσει των ανατιμήσεων που επήλθαν στα τρακτέρ την τελευταία πενταετία η ανώτατη τιμή θα έπρεπε να οριστεί υψηλότερα από τα 125.000 του προηγούμενου προγράμματος.

Η πρόταση του συνδέσμου ήταν να ανέλθει σε 140.000 ευρώ.

Μάλιστα, κύκλοι επιχειρήσεων στην «ΥΧ» εμφανίστηκαν υπέρ μιας ακόμα μεγαλύτερης προσαρμογής προς τα πάνω. Το δεύτερο σημείο με το οποίο είναι αντίθετος ο ΣΕΑΜ είναι ο κατάλογος υπό μορφή πινάκων που κατάρτισε το ΥΠΑΑΤ με προβλεπόμενο εύλογο κόστος ανά κατηγορία παρελκόμενου (άροτρα, καλλιεργητές, φρέζες κ.ά.).

Οι εκπρόσωποι του συνδέσμου θεωρούν ότι οι τιμές αναφοράς είναι χαμηλές σε σχέση με αυτές της αγοράς. Το τρίτο σημείο αφορά την υποχρέωση προσκόμισης τριών προσφορών για ένα τρακτέρ για το οποίο ο ΣΕΑΜ αναφέρει ότι υπήρξε αντικείμενο προστριβών κατά το προηγούμενο πρόγραμμα. Ο σύνδεσμος ζητά αν δεν είναι δυνατή η κατάργηση των τριών προσφορών να δίνεται η δυνατότητα στον δικαιούχο της ενίσχυσης να παίρνει από τον ίδιο προμηθευτή (ίδιο ΑΦΜ) τρεις προσφορές για τρεις διαφορετικές μάρκες τρακτέρ ή από τρεις διαφορετικούς προμηθευτές (και ΑΦΜ) για την ίδια ή διαφορετική μάρκα τρακτέρ.

Τι συζητάει το ΥΠΑΑΤ και τι απορρίπτει

Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε την Τετάρτη (11/1) ο ΣΕΑΜ, ο υπουργός άκουσε τα αιτήματα του συνδέσμου με θετική διάθεση. Η ηγεσία του ΥΠΑΑΤ εμφανίζεται θετική σε ορισμένα αιτήματα, ωστόσο, σε άλλα υπάρχει απόσταση. Σύμφωνα με δηλώσεις του γενικού γραμματέα Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών, Δημήτρη Παπαγιαννίδη, στην «ΥΧ», «σε κάποια σημεία το υπουργείο είναι θετικό στα αιτήματα που έχουν τεθεί, ενώ σε άλλα υπάρχει απόσταση. Σε κάθε περίπτωση, η τελική απόφαση είναι του υπουργού. Εδώ τίθενται, επί της ουσίας, αντιμέτωπες δύο απόψεις: η μία είναι περισσότερα χρήματα για λίγους και η άλλη λιγότερα χρήματα για πολλούς. Πάντως, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η συγκεκριμένη προκήρυξη είναι “bonus” και ότι θα ακολουθήσει και άλλη».

Ωστόσο, όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο αύξησης της ανώτατης επιλέξιμης δαπάνης για τρακτέρ, ενώ μεγαλύτερη απόσταση υπάρχει στο θέμα του εύλογου κόστους των παρελκόμενων.

Αγρότες και μελετητές  για τα υπέρ και τα κατά

Την άποψή τους για το ζήτημα του εύλογου κόστους και της ανώτατης τιμής τρακτέρ κατέθεσαν στην «ΥΧ» αγρότες και μελετητές που συμμετείχαν στη διαβούλευση της επερχόμενης πρόσκλησης για το πρόγραμμα. Η μελετητής από τον Αλμυρό Μαγνησίας, Μαρία Δημάκου, δήλωσε σχετικά: «Θεωρώ ότι η μείωση του ανώτατου ορίου στα τρακτέρ οφείλεται πρωτίστως στο περιορισμένο μπάτζετ και όχι σε κάποιον εξορθολογισμό στις αγορές των αγροτών.

Αναφορικά με το εύλογο κόστος στα παρελκόμενα, θα μπορούσα να το καταλάβω, εφόσον γινόταν κάτι αντίστοιχο και στα τρακτέρ. Νομίζω ότι οι περιορισμοί αυτοί θα δημιουργήσουν πρόβλημα σε μεγάλες εκμεταλλεύσεις στη Θεσσαλία, καθώς υπάρχουν και ανατιμήσεις τα τελευταία χρόνια. Επίσης, υπάρχουν και κάποιοι περιορισμοί που δημιουργούν πρόβλημα. Για παράδειγμα, στον κατώτατο αριθμό θηλυκών ζώων για αγορά αμελκτικής στην αιγοπροβατοτροφία και στην υποχρέωση των 200 στρεμμάτων σανοδοτικών της υφιστάμενης κατάστασης για αγορά χορτοδετικής άνω των 20.000 ευρώ».

Από την πλευρά του, ο μελετητής από τη Λακωνία, Χρύσανθος Κωστάκος, αρκέστηκε στο εξής σχόλιο: «Η αγορά έχει τους κανόνες της και δεν ξέρω αν μπορεί να γίνει κάποια παρέμβαση σε αυτό».

Ο παραγωγός από τα Γρεβενά, Μπάμπης Ορφανίδης, δήλωσε στην «ΥΧ»: «Θεωρώ ότι είναι διαφορετικές οι ανάγκες ενός αγρότη στη Δυτική Μακεδονία από έναν παραγωγό στην Κρήτη ή στην Πελοπόννησο. Στα δικά μας δεδομένα, ένα τρακτέρ 100 ίππων είναι αναγκαίο για μια βιώσιμη εκμετάλλευση με αροτραίες και το όριο των 100.000 ευρώ είναι μικρό. Αναφορικά με το εύλογο κόστος, υπάρχει μεγάλη διαφορά στις τιμές ενός μηχανήματος από ελληνική, ή τουρκική, ή πολωνική εταιρεία σε σχέση με τις δημοφιλείς μάρκες της Δυτικής Ευρώπης. Σε ό,τι αφορά τα τρακτέρ, θα ήταν πιο δίκαιο να κάνει το υπουργείο μια έρευνα αγοράς και να δώσει προβλεπόμενα κόστη βάσει των μέσων όρων των τιμών στην ευρωπαϊκή αγορά».

 

Τον Φλεβάρη η προκήρυξη

Σύμφωνα με ανώτατο στέλεχος του ΥΠΑΑΤ, ο πιο πιθανός χρόνος για να δημοσιευθεί η πρόσκληση στα Σχέδια Βελτίωσης είναι ο Φεβρουάριος. Δεδομένου ότι σε μεγάλες περιφέρειες, όπως η Κεντρική Μακεδονία, η Κρήτη και η Δυτική Ελλάδα, δεν έχουν γίνει οι πληρωμές εν δυνάμει δικαιούχων και αυτές δεν προβλέπεται να πραγματοποιηθούν πριν από τα τέλη Ιανουαρίου, το υπουργείο θέλει να έχει ολοκληρώσει τις εκκρεμότητές του με τους νέους αγρότες, καθώς αρκετοί θα διεκδικήσουν την ένταξή τους και στο επερχόμενο επενδυτικό πρόγραμμα.