Συνεργασίες με «τοπικούς» παίκτες και επέκταση στη μικρή λιανική προκρίνουν τα σούπερ μάρκετ

Μπορεί οι ανακατατάξεις στην κορυφογραμμή του οργανωμένου λιανεμπορίου να συγκεντρώνουν τα τελευταία χρόνια τους προβολείς της δημοσιότητας, όμως το ίδιο διάστημα βρίσκεται σε εξέλιξη και μια εξίσου ενδιαφέρουσα, αν και ίσως λιγότερο… θορυβώδης, μάχη ανάμεσα στις αλυσίδες του λεγόμενου «μεσαίου χώρου».

Πρόκειται για έναν χώρο όπου τοποθετούνται επιχειρήσεις όπως η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, η Market In, o Γαλαξίας και, εσχάτως, η Spar Eλλάς, ονόματα δηλαδή που, βάσει του τζίρου και του αριθμού των καταστημάτων τους, έρχονται αμέσως μετά το «Τοp 5» του κλάδου (Σκλαβενίτης, Βασιλόπουλος, Lidl, Μy Market, Μασούτης), αλλά έχουν στα χέρια τους σημαντικά μερίδια αγοράς και, παράλληλα, πρωταγωνιστούν είτε ως «δράστες» είτε ως στόχοι μεγαλύτερων παικτών στα διάφορα σενάρια εξαγορών και συγχωνεύσεων που κατά καιρούς κάνουν την εμφάνισή τους στην επιχειρηματική «πιάτσα».

Κερδίζουν μερίδια οι ισχυροί

Η αύξηση της συγκέντρωσης –τάση που, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, θα ενταθεί το αμέσως επόμενο διάστημα– σε μια αγορά όπου τον τόνο εξακολουθούν να δίνουν οι «προσφορές», αναπόφευκτα αυξάνει την πίεση και φέρνει τις επιχειρήσεις αυτές μπροστά σε μια νέα πραγματικότητα. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο τελευταίο Shoppers Trends Conference 2019 της Nielsen, οι αλυσίδες που βρίσκονται στην τέταρτη έως έκτη, βάσει πωλήσεων, θέση της αγοράς (σ.σ. πέμπτη έως έβδομη, αν συνυπολογιστεί και η Lidl που δεν δημοσιεύει στοιχεία), είδαν το 2018 το μερίδιό τους να μειώνεται κατά μία ποσοστιαία μονάδα σε σχέση με το 2017 (21,8% έναντι 22,8%), ενώ πολύ μεγαλύτερη (-6,8%) ήταν η μείωση στους τζίρους που έκαναν ανά τετραγωνικό μέτρο. Παρόμοιες (-0,8%) ήταν και οι απώλειες για τις υπόλοιπες αλυσίδες μεσαίου και μικρομεσαίου μεγέθους, το αθροιστικό μερίδιο των οποίων διαμορφώθηκε το 2018 στο 15,5%. Την ίδια στιγμή, το μερίδιο των τριών ισχυρότερων, βάσει αξίας πωλήσεων πάντα, αλυσίδων της χώρας (δίχως να συμπεριλαμβάνεται η Lidl) αυξήθηκε κατά 1,8% στο 62,7%, ενώ υπερτριπλάσια (5,7%) ήταν η αύξηση στους τζίρους τους ανά τετραγωνικό μέτρο.

Με λίγα λόγια, οι ισχυροί του οργανωμένου λιανεμπορίου… γίνονται ολοένα και ισχυρότεροι, πράγμα που σημαίνει ότι οι μεσαίοι και οι μικρομεσαίοι του χώρου είναι αναγκασμένοι είτε να διευρύνουν το δικό τους αποτύπωμα, προχωρώντας σε εξαγορές μικρότερων αλυσίδων, είτε να αναζητήσουν την ασφάλεια μεγαλύτερων σχημάτων, ακολουθώντας το δόγμα «η ισχύς εν τη ενώσει».

Στη Λάρισα η Market In

Την πρώτη λύση φαίνεται να επιλέγει η Market In, η οποία ολοκλήρωσε την προηγούμενη εβδομάδα την απόκτηση της λαρισινής αλυσίδας «Βλαχοδήμος». Με τη συμφωνία (η οποία προβλέπει την αλλαγή επωνυμίας των επτά καταστημάτων της Βλαχοδήμος από 1/1/2020, δεν συμπεριλαμβάνει ωστόσο τις δραστηριότητες στην υπερχονδρική), η Μarket Ιn πραγματοποιεί δυναμική είσοδο στην αγορά της θεσσαλικής πόλης, ενώ «αβγατίζει» τα σημεία πώλησης που διαθέτει σε όλη τη χώρα, τα οποία ήδη ανέρχονται σε 185. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όμιλος του Θωμά Ράμμου (σ.σ. οι φήμες τον ήθελαν να βρίσκεται στο «στόχαστρο» του Μασούτη) είχε ενταχθεί στο παρελθόν στις ομάδες του Αστέρα και, αργότερα, του Ελομάς, ωστόσο από το 2007 ακολουθεί αυτόνομη πορεία.

Nτηλ με ΕΛΕΤΑ για Κρητικό

Σε αρκετές εξαγορές μικρότερων αλυσίδων τοπικής εμβέλειας έχει προχωρήσει το τελευταίο διάστημα και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, η οποία, ωστόσο, πριν από λίγες μέρες προχώρησε σε μια νέα, διαφορετικού τύπου συμφωνία με τον όμιλο ΕΛΕΤΑ, ο οποίος μετρά 523 καταστήματα και δραστηριοποιείται πανελλαδικά με το σήμα «Proton». Πρόκειται κυρίως για συνοικιακά μάρκετ, τα οποία θα έχουν, εφόσον το επιθυμούν (σ.σ. η συμφωνία δεν είναι δεσμευτική για τα μέλη), τη δυνατότητα να συνεργαστούν με την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός σε επίπεδο τροφοδοσίας, με το δέλεαρ να «μεταφράζεται» εν προκειμένω σε πιο συμφέρουσες συμφωνίες με τους προμηθευτές και, κατ’ επέκταση, σε χαμηλότερες τιμές.

Με τη συμφωνία αυτή, η Κρητικός, η οποία αριθμεί πάνω από 300 καταστήματα πανελλαδικά, μπαίνει ακόμα πιο δυνατά στο «παιχνίδι» της μικρής λιανικής, ένα κανάλι στο οποίο επενδύουν με ολοένα μεγαλύτερη ένταση πλέον οι αλυσίδες, έχοντας ταυτόχρονα το βλέμμα τους στραμμένο και στη λεγόμενη «ανοργάνωτη αγορά». Η τελευταία περικλείει τα αρτοποιεία, τα ιχθυοτροφεία, τα κρεοπωλεία και άλλα «ανώνυμα» σημεία πώλησης τροφίμων, ο τζίρος των οποίων ξεπερνάει τα 10 δισ. ευρώ (όσο δηλαδή και αυτός του οργανωμένου λιανεμπορίου) και παρουσιάζουν αξιοσημείωτη αντοχή στις πιέσεις των σούπερ μάρκετ.

Διευρύνει τις συνεργασίες η SPAR

Στο μοντέλο των συνεργασιών επενδύει και η SPAR Ελλάς, η οποία στα δύο χρόνια επαναδραστηριοποίησής της στην εγχώρια αγορά και μέσω της σύμπραξης με τον όμιλο του Αστέρα έχει εντάξει κάτω από την «ομπρέλα» της 77 καταστήματα, «απλώνοντας» την παρουσία της σε Αττική, Θεσσαλία, Πελοπόννησο, Μύκονο, Κρήτη, Κω, Ρόδο, Νάξο, Σκιάθο, Θάσο και Κεφαλονιά. Ο στόχος είναι τα καταστήματα να φτάσουν τα 107 (47 πλήρους μετατροπής και 60 στην λεγόμενη «ενδιάμεση» φάση) μέχρι το τέλος του 2019 και να ξεπεράσουν τα 250 σε ορίζοντα πενταετίας, προσβλέποντας σε έναν τζίρο της τάξης του 1 δισ. ευρώ.