Ταφόπλακα για την αλιεία το ενεργειακό κόστος

Το υψηλό κόστος στην ενέργεια και στα καύσιμα είναι το κερασάκι στην τούρτα των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι Θρακιώτες αλιείς. «Αργοσβήναμε όλα τα χρόνια με τα προβλήματα που έχουν συσσωρευτεί. Όπως συζητάμε με τους συναδέλφους, το πιθανότερο είναι μέχρι το τέλος Νοεμβρίου να σταματήσουμε, γιατί δεν έχουμε τρόπο να αντεπεξέλθουμε, δεν θα μπορούμε να προμηθευτούμε καύσιμα, γιατί δεν μπορούμε να τα πληρώσουμε», μεταφέρει ο πρόεδρος του Αγροτικού Αλιευτικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης, Δημήτρης Σαρίκας.

Τα λειτουργικά έξοδα υπερδιπλασιάστηκαν, καθώς ό,τι χρησιμοποιούν είναι παράγωγο του πετρελαίου: χαρτοκιβώτια, αλιευτικά εργαλεία και φυσικά τα μεταφορικά. Οι αυξήσεις στην ενέργεια προκάλεσαν τη μετακύληση του κόστους στον καταναλωτή, στην προκειμένη περίπτωση στους αλιείς. Δίνοντας ένα παράδειγμα των αυξήσεων, λέει ότι «τον Αύγουστο το πετρέλαιο κόστιζε 400 ευρώ ο τόνος και ανέβηκε στα 1.100, άρα έχουμε υπερδιπλασιασμό».

Στο ερώτημα τι θα μπορούσε να συγκρατήσει τους αλιείς στο επάγγελμα, ο κ. Σαρίκας απαντά ότι θα έπρεπε από την πρώτη μέρα η κυβέρνηση να κοστολογήσει την αύξηση στα καύσιμα και από τη διαφορά να καλυφθεί ένα μέρος, για παράδειγμα τα 30 στα 50 λεπτά, έτσι ώστε να συνεχίσουν να εργάζονται πριν φτάσουν στο σημείο να δημιουργήσουν υποχρεώσεις προς τρίτους. «Εάν δεν αποφασίσουν στην κυβέρνηση να ενισχύσουν την εργασία μας, όπως μας υποσχέθηκε ο κύριος υπουργός, δεν μπορούμε να συνεχίσουμε. Ενίσχυση της εργασίας σημαίνει να αποζημιωθούμε για τη μείωση του εισοδήματος και την αύξηση των εξόδων και όχι μόνο για τα καύσιμα».

Προτείνει να ενισχυθούν με ένα ποσοστό 20%-30% επί του συνόλου των εξόδων και 15%- 20% για την απώλεια εισοδήματος. «Εμείς πουλάμε ψάρια στο 50% της περσινής τιμής, γιατί ο ελληνικός λαός δεν έχει χρήματα, με συνέπεια τη μείωση των τιμών. Επιπλέον, η μείωση του εισοδήματός μας προέρχεται και από τη μείωση των ιχθυαποθεμάτων όλα αυτά τα χρόνια».

Κατεπείγον με… αργοπορία

Σε πρόσφατη ανακοίνωσή του, το ΥΠΑΑΤ αναφέρει ότι «υλοποιείται με τη διαδικασία του επείγοντος, μέτρο που αφορά την ενίσχυση του κλάδου της αλιείας λόγω του αυξημένου ενεργειακού κόστους που υφίσταται ως συνέπεια της πολεμικής σύρραξης στην Ουκρανία».

Σημειώνεται ότι μετά από συνεργασία του υπουργού, Γιώργου Γεωργαντά, και του αρμόδιου υφυπουργού, Σίμου Κεδίκογλου, «δόθηκε εντολή προς την αρμόδια διαχειριστική αρχή για την υλοποίηση της άμεσης ανακατανομής των διαθέσιμων πόρων από το υφιστάμενο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας και Θάλασσας (ΕΠΑλΘ) 2014-2020».

Ο κ. Σαρίκας σχολιάζει ότι η όποια βοήθεια είναι καλοδεχούμενη πλην όμως ο χρόνος αντίδρασης μόνο τον χαρακτήρα του επείγοντος δεν έχει, καθώς οι επαγγελματίες αλιείς συζήτησαν με τον υπουργό τον περασμένο Μάρτη. «Από το τέλος Μαρτίου σταμάτησαν τα περισσότερα σκάφη, γιατί δεν μπορούσαν να αντεπεξέλθουν», λέει. Το καλοκαίρι ήταν ελάχιστα τα σκάφη που βγήκαν στα διεθνή ύδατα και, μάλιστα, το ένα βγήκε για μικρό χρονικό διάστημα και μετά σταμάτησε.

Τον Οκτώβρη και τον Νοέμβρη οι αλιείς παραδοσιακά καλύπτουν τις υποχρεώσεις τους, με αποτέλεσμα οι συνάδελφοί του να βγαίνουν στη θάλασσα. Παρότι ο Οκτώβρης είναι ο καλύτερος μήνας παραγωγικά, ιδιαίτερα για τη μηχανότρατα μετά βίας καλύπτουν τα τρέχοντα έξοδα. Το ερώτημα είναι αν θα παραμείνουν στη θάλασσα, αλλά οι οιωνοί είναι ξεκάθαρα αρνητικοί.

Επί της… επείγουσας οικονομικής ενίσχυσης της αλιείας θυμίζει ότι τα χρήματα προέρχονται από το προηγούμενο πρόγραμμα και δεν απορροφήθηκαν. «Θα έπρεπε να συζητάμε για το νέο πρόγραμμα Αλιείας, Υδατοκαλλιέργειας και Θάλασσας 2021-2027. Όταν θα ανακοινώσουν το νέο πρόγραμμα, να ανοίξουν τα μέτρα εμείς δεν θα έχουμε επιβιώσει», καταλήγει.