Τελευταίες πινελιές στον νόμο για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές

Μέσα στο καλοκαίρι οριστικοποιείται το σχέδιο που θα ενσωματώνει τη νέα Κοινοτική Οδηγία

Στην τελική ευθεία φαίνεται ότι μπαίνει το εγχείρημα της ενσωμάτωσης στην ελληνική νομοθεσία της Κοινοτικής Οδηγίας 2019/633, που αφορά την προστασία των αγροτών και, ευρύτερα, των μικρομεσαίων κυρίως προμηθευτών από τις αθέμιτες και καταχρηστικές πρακτικές στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Γιάννης Λιανός, πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «ΥΧ», η νομοπαρασκευαστική επιτροπή που έχει επιφορτισθεί με το συγκεκριμένο πρότζεκτ, καθώς και με την υλοποίηση ακόμα μιας σειράς παρεμβάσεων στο ισχύον πλαίσιο περί ανταγωνισμού, έχει ήδη καταλήξει στο περίγραμμα της επικείμενης νομοθετικής πρωτοβουλίας. Όπως επιβεβαιώνει στην «ΥΧ» ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, Γιάννης Λιανός, ο οποίος προϊσταται της εν λόγω ομάδας (σ.σ. συμμετέχουν επίσης εμπειρογνώμονες από τα υπουργεία Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης, έμπειροι νομικοί με ειδίκευση στο Δίκαιο του Ανταγωνισμού κ.ά.) «ξεκινήσαμε να δουλεύουμε πάνω στο θέμα από τις αρχές του χρόνου και πλέον ο στόχος, που θεωρώ ότι είναι καθ’ όλα εφικτός, είναι να έχουμε ολοκληρώσει το έργο μας μέσα στον Ιούνιο».

Από εκεί και πέρα, το τελικό κείμενο της πρότασης σχεδίου νόμου θα πάρει τον δρόμο για τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και, στη συνέχεια, τον λόγο για την κατάθεση στη Βουλή θα έχουν τα συναρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης.

Αυτήν τη στιγμή, πάντως, όλα τα δεδομένα συγκλίνουν στο ότι η οδηγία θα ενσωματωθεί στο ελληνικό Δίκαιο πριν από το τέλος του χρόνου, δηλαδή αρκετά νωρίτερα από τον Νοέμβριο του 2021 που έχει θέσει ως deadline η Κομισιόν.

«Παίζει» ακόμα της εποπτείας

Ένα από τα θέματα που παραμένουν ακόμα ανοιχτά είναι ποια εγχώρια Αρχή ή Υπηρεσία θα επωμισθεί το δύσκολο έργο της εφαρμογής των νέων διατάξεων και, βεβαίως, της επιβολής των σχετικών κυρώσεων.

«Η Οδηγία δίνει μια ποικιλία θεσμικών επιλογών πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα», σχολιάζει ο κ. Λιανός και προσθέτει: «Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις στα υπόλοιπα κράτη της ΕΕ και βλέπουμε ότι αλλού προκρίνονται οι εθνικές Επιτροπές Ανταγωνισμού, αλλού τα αρμόδια υπουργεία και αλλού καταλήγουν σε μια λύση συνδυαστικού τύπου. Πρέπει να δούμε ποιος μπορεί να εφαρμόσει με τον καλύτερο τρόπο ένα σύστημα που θα είναι εύκολο και χρηστικό για τον αγρότη, γιατί αυτό, σε τελική ανάλυση, είναι και το ζητούμενο. Γνωρίζουμε όλοι ότι πολύ συχνά ο αγρότης, λόγω της εξάρτησής του από έναν αγοραστή, ακόμα και αν έπεφτε θύμα καταχρηστικών πρακτικών, δύσκολα θα έφτανε στα δικαστήρια. Αυτό το κενό έρχεται ουσιαστικά να καλύψει η Κοινοτική Οδηγία».

Ο ίδιος σημειώνει ότι, ούτως ή άλλως, η οδηγία άπτεται των ενδιαφερόντων της Επιτροπής Ανταγωνισμού. «Για παράδειγμα, περιπτώσεις που υπάρχουν αθέμιτες εμπορικές πρακτικές από εταιρείες με δεσπόζουσα θέση στην αγορά μπορεί να θεωρηθούν παραβάσεις του ν. 3959/2011 περί Ελεύθερου Ανταγωνισμού. Οπότε, εξαρχής υπήρχε μια σύνδεση με το αντικείμενό μας».

Ηλεκτρονικό «μάτι» για τις τιμές

Ο κ. Λιανός προαναγγέλλει, επίσης, σειρά παρεμβάσεων στο σύνολο της αγοράς τροφίμων, κάνοντας χρήση των νέων ψηφιακών εργαλείων που πλέον βρίσκονται στη διάθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αλλά και του υπουργείου Ανάπτυξης. «Ήδη, στη διάρκεια των τελευταίων μηνών κάναμε πλήθος επιτόπιων ελέγχων σε τομείς όπως είναι τα γαλακτοκομικά, τα πουλερικά, οι πατάτες κ.ά. Αυτό το οποίο κοιτάμε τώρα πιο συστηματικά είναι το θέμα των τιμών. Έχει πλέον δημιουργηθεί μια πολύ σημαντική υποδομή IT στην Επιτροπή, ώστε να λαμβάνουμε τις τιμές χονδρικής από τον ΟΚΑΑ, αλλά και από τα σούπερ μάρκετ, μέσω της εφαρμογής ‘‘e-καταναλωτής’’. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούμε να παρακολουθούμε κάποια σημαντικά δεδομένα σε real time και να έχουμε μια καλή εικόνα του τι συμβαίνει στην αγορά», καταλήγει ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Ξεπερασμένες πλέον οι 60 ημέρες

Όλα τα παραπάνω, πάντως, σημαίνουν ότι, εκ των πραγμάτων, μπαίνει οριστικά στο συρτάρι το μέτρο για την εξόφληση νωπών και ευαλλοίωτων αγροτικών προϊόντων εντός 60 ημερών, που είχε νομοθετήσει η προηγούμενη κυβέρνηση. Άλλωστε, η ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα το υποστήριζε, λόγω των προβλημάτων που προέκυψαν στην εφαρμογή της, παρέμεινε ουσιαστικά ανενεργή κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2019. Επιπλέον, οι 30 ημέρες αποπληρωμής που προβλέπει η νέα Οδηγία το καθιστούν ουσιαστικά «παρωχημένο».

Πέραν αυτού, η νέα Οδηγία βάζει, επίσης, στο στόχαστρο τις αναδρομικές ή μονομερείς αλλαγές στις συμφωνίες μεταξύ αγοραστών-προμηθευτών, την κατάχρηση εμπιστευτικών πληροφοριών, αλλά και την άρνηση των αγοραστών να δεσμευθούν μέσω γραπτών συμβάσεων με τους προμηθευτές τους.

Παρέκκλιση λόγω συνθηκών από κανόνες ανταγωνισμού για τρεις κλάδους

Τη δυνατότητα να κάνουν χρήση της «ευελιξίας» που παρέχει το άρθρο 222 του κανονισμού ΚΟΑ (1308/2013) για παρέκκλιση από τους συνήθεις κανόνες του ανταγωνισμού θα έχουν οι παραγωγοί και οι αναγνωρισμένες διεπαγγελματικές οργανώσεις της χώρας, που δραστηριοποιούνται στους τομείς των γαλακτοκομικών, της πατάτας προς μεταποίηση και της ανθοκομίας.

Με ανακοίνωσή της η Επ. Ανταγωνισμού ενημερώνει τους ενδιαφερόμενους ότι θα πρέπει να την ενημερώνουν εντός πέντε ημερών από τη σύναψη των σχετικών συμφωνιών. Η σχετική δυνατότητα δίνεται στο πλαίσιο των έκτακτων μέτρων που ανακοίνωσε στα τέλη Απριλίου η Κομισιόν για τη στήριξη του αγροτικού τομέα και του εισοδήματος των παραγωγών εν μέσω της κρίσης του κορωνοϊού.

Μεταξύ άλλων, οι αγρότες και οι σχετικοί συλλογικοί φορείς μπορούν για διάστημα έξι μηνών να προβούν σε ενέργειες, όπως η απόσυρση προϊόντων, η δωρεάν διανομή, η κοινή προώθηση και ο προγραμματισμός της παραγωγής, οι οποίες αποσκοπούν στη σταθεροποίηση των εν λόγω αγορών και στη στήριξη των τιμών. Η περίοδος των έξι μηνών άρχισε να «μετρά» από τις 5 Μαΐου και τους κλάδους της πατάτας και των ζωντανών φυτών-ανθέων, ενώ ισχύει αναδρομικά από την 1η Απριλίου 2020 για τον τομέα του γάλακτος.

Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει εντός πέντε ημερών από τη σύναψη συμφωνιών να υποβάλουν στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις [email protected] και [email protected] πληροφορίες σχετικά με τον εκτιμώμενο όγκο παραγωγής, τον οποίο αφορά η απόφαση ή η συμφωνία, καθώς και την προβλεπόμενη χρονική περίοδο που καλύπτει.

 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Ύπαιθρος Χώρα» την Παρασκευή 29/5