Αυτό το άρθρο είναι 8 μηνών

Θράκη: Τούρκοι, αγωγός, ανεμογεννήτριες κλείνουν την πόρτα στους αλιείς

19.10.2023
3' διάβασμα
thraki-tourkoi-agogos-anemogennitries-kleinoun-tin-porta-stous-alieis-304139
Δημήτρης Σαρίκας, πρόεδρος των αλιέων της Αλεξανδρούπολης

Την 1η Οκτωβρίου ξεκίνησε για τις μηχανότρατες και τους εναπομείναντες αλιείς του Θρακικού Πελάγους η χειμερινή αλιευτική περίοδος. Ο Δημήτρης Σαρίκας, πρόεδρος των αλιέων της Αλεξανδρούπολης, εξηγεί ότι μπορούν πλέον να αλιεύουν εντός χωρικών υδάτων, με σκοπό να συναγωνιστούν τους Τούρκους συναδέλφους τους που αλιεύουν όλο το καλοκαίρι στα εθνικά χωρικά ύδατα της Ελλάδας.

Διαμαρτύρεται για ακόμη μια φορά για την παράνομη υπερδραστηριότητα των Τούρκων, που έχει ως συνέπεια από τις 3 Οκτωβρίου οι Έλληνες να απομακρύνονται από τις ακτές και να έχουν ξεκινήσει τα ταξίδια σε Λήμνο, Σαμοθράκη και αλλού, λόγω των ελάχιστων αλιευμάτων.

«Κερασάκι στην τούρτα ήταν η δέσμευση ενός τεράστιου αλιευτικού χώρου εξαιτίας του αγωγού (σ.σ. θα μεταφέρει υγροποιημένο φυσικό αέριο από τον πλωτό τερματικό σταθμό που κατασκευάζεται μπροστά στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης). Οι ιθύνοντες της εταιρείας μάς “βομβάρδισαν” με ψέματα, γιατί υποτίθεται πως αυτός ο αγωγός θα ήταν θαμμένος στον βυθό και δεν θα επηρέαζε την αλιεία», μεταφέρει, λέγοντας πως έχει στη διάθεσή του τη σχετική ηλεκτρονική αλληλογραφία. Ο μόνος περιορισμός θα ήταν περιφερειακά της δεξαμενής που θα δημιουργηθεί με το περίφημο πλοίο που θα έρθει.

«Την παραμονή που θα έπιαναν οι μηχανότρατες δουλειά, ήρθανε τα μαντάτα από το Λιμεναρχείο, μας έδωσαν τα στίγματα και απαγορεύεται η αλιεία κατά μήκος όλου του αγωγού, 500 μέτρα ένθεν κακείθεν του αγωγού», σημειώνει.

Από εννέα και κάτω

Ο ορίζοντας επιβίωσης είναι γκρίζος και ο κ. Σαρίκας βλέπει ότι από τις 20 μηχανότρατες που δραστηριοποιούνταν πριν από 5-6 χρόνια, έχουν μείνει οι 10, εκ των οποίων το ένα σκάφος μεταφέρθηκε εκτός Θράκης. Ο ίδιος υπενθυμίζει ότι παραδοσιακά ο Οκτώβριος και ο Νοέμβριος ήταν οι μήνες που οι μηχανότρατες δούλευαν και κάλυπταν τα έξοδα των ψαράδων για να βγάλουν τον χειμώνα.

Στα παραπάνω προστίθεται η τιμή των καυσίμων, στα 900 ευρώ ο τόνος, και ανάλογες αυξήσεις στα αλιευτικά εργαλεία και τα έξοδά τους. «Οι συνθήκες είναι άκρως ακατάλληλες για την αλιεία», σύμφωνα με τον κ. Σαρίκα, που εξηγεί πως δεν υπάρχει επιστροφή για το επάγγελμα.

Ταυτόχρονα, η αλιεία γίνεται απαγορευτική και για τους παράκτιους αλιείς, εξαιτίας της δέσμευσης περιοχών για ανεμογεννήτριες. «Οι ζώνες και τα αιολικά πάρκα που θα δημιουργηθούν θα είναι απαγορευτικά για κάθε τρόπο αλιείας, αλλά και διέλευσης», τονίζει.

Συνέπεια των παραπάνω είναι οι περισσότεροι ψαράδες να περιμένουν το νέο πρόγραμμα ΕΠΑΛΘ, ώστε να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους και να προχωρήσουν σε απόσυρση.

Σε ερώτηση αν θα τρώνε ντόπιο ψάρι οι Θρακιώτες, ο κ. Σαρίκας επισημαίνει ότι ο καταναλωτής δεν γνωρίζει τι τρώει, καθώς δεν υπάρχει υποχρέωση αναγραφής χώρας προέλευσης και η Ελλάδα με την Τουρκία έχουν την ίδια περιοχή FAO.

Ως προς τα ψάρια που μπορούν να αλιευθούν αυτή την περίοδο στο Θρακικό Πέλαγος, αναφέρει ότι υπάρχουν στην περιοχή μας κάποια είδη κουτσομούρας, μπακαλιάρος, γάμπαρη και ελάχιστη γαρίδα.