Τρεις αλυσίδες ελέγχουν το 70% της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου

Των Γ. Τσατσάκη, Μ. Ζιάγκου

Συνεχίστηκε και το 2019 η κυριαρχία των δέκα μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, με τις πέντε μάλιστα εξ αυτών να καρπώνονται το 87,5% από τον συνολικό τζίρο των 8,89 δισ. ευρώ της πρώτης δεκάδας και το 85,2% του τζίρου του κλάδου, ποσοστά που δεν διαφοροποιούνται ουσιαστικά από εκείνα του 2018 (88% και 86% αντίστοιχα).

Τα παραπάνω προκύπτουν από το 24ο ετήσιο «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ» που εκδίδει η Boussias Communications και στο οποίο καταγράφονται ανάγλυφα οι εξελίξεις στον κλάδο για την περσινή χρονιά. Το εξεταζόμενο έτος, ο συνολικός τζίρος 40 εταιρειών του δείγματος (εξαιρείται η Lidl, η οποία δεν λειτουργεί με καθεστώς ΑΕ και δεν δημοσιεύει οικονομικές καταστάσεις) κατέγραψε αύξηση 5,95% και ανήλθε σε 9,1 δισ. ευρώ, ενώ των δέκα μεγαλύτερων σε τζίρο ομίλων που πραγματοποιούν το 97,5% του συνολικού τζίρου της αγοράς ενισχύθηκε κατά 5,55%.

Πρόκειται για την τρίτη συνεχόμενη χρονιά σημαντικής αύξησης, καθώς το 2018 οι πωλήσεις ήταν αυξημένες κατά 296,68 εκατ. ευρώ (+3,56%) και το 2017 κατά 585,25 εκατ. ευρώ (+7,51%). Η πορεία αυτή οφείλεται τόσο σε οργανική ανάπτυξη όσο και σε προσέλκυση πωλήσεων από άλλα κανάλια λιανικής τροφίμων, καθώς οι πωλήσεις των υπόλοιπων καταστημάτων διατροφής, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, κατέγραψαν το 2019 νέα πτώση, κατά 5,67%.

Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη ανάλυση, οι δέκα μεγαλύτεροι όμιλοι και εταιρείες (συνυπολογίζοντας και τους ενοποιημένους ισολογισμούς) κατέγραψαν σχεδόν διπλάσια ποσοστιαία αύξηση πωλήσεων από την αντίστοιχη εκτίμηση της ΕΛΣΤΑΤ. Σημειώνοντας αύξηση 5,55%, ο συνολικός κύκλος εργασιών των δέκα μεγαλύτερων ομίλων και εταιρειών διαμορφώνεται στα 8,89 δισ. ευρώ και αντιπροσωπεύει το 50% περίπου των αγορών των ελληνικών νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου, όπως καταγράφονται στην τελευταία Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών της ΕΛΣΤΑΤ.

Όλοι ανοδικά πλην Βασιλόπουλου

Η λίστα με τις δέκα μεγαλύτερες επιχειρήσεις παραμένει αμετάβλητη όσον αφορά την κατάταξη, γεγονός το οποίο μαρτυρά ότι μέσα στο 2019 δεν υπήρξαν σημαντικές επιχειρηματικές ανακατατάξεις.

Ωστόσο, στην αύξηση του τζίρου του ομίλου Σκλαβενίτη και στην υποχώρηση της ΑΒ Βασιλόπουλος αποτυπώνεται μία από τις ιστορικές επιχειρηματικές εξελίξεις των τελευταίων ετών, δηλαδή η ενσωμάτωση του δικτύου υπεραγορών Μαρινόπουλου στον όμιλο του Σκλαβενίτη, που πραγματοποιήθηκε το 2017. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κύκλος εργασιών του ομίλου Σκλαβενίτη αυξήθηκε κατά 8,91% και παρουσίασε συνολική αύξηση τριετίας 74,86% (από 1,87 δισ. ευρώ το 2016 σε 3,28 δισ. ευρώ το 2019), καταλαμβάνοντας για δεύτερη χρονιά, με μεγάλη διαφορά, την πρώτη θέση στον κλάδο.

Την ίδια στιγμή, το αντίπαλον δέος του Σκλαβενίτη, η ΑΒ Βασιλόπουλος, κατέγραψε το 2019 υποχώρηση κατά 1,94% σε 1,95 δισ. ευρώ, και μάλιστα είναι ο μόνος όμιλος με αρνητικό πρόσημο στον ετήσιο τζίρο του.

Τη δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση σε αξία πωλήσεων μετά τον Σκλαβενίτη κατέγραψε η Μετρό, κατά 69,02 εκατ. ευρώ (5,8%), φτάνοντας τα 1,26 δισ. ευρώ. Ακολουθεί η Δ. Μασούτης, η οποία διευρύνοντας το δίκτυό της, μετά την εξαγορά της Προμηθευτικής και την κάθοδο στην Αττική, αύξησε τις πωλήσεις της κατά 59,47 εκατ. ευρώ (+7,72%) φτάνοντας τα 829,82 εκατ. ευρώ.

Τις μεγαλύτερες ποσοστιαίες αυξήσεις κατέγραψαν η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, 6η μεταξύ των δέκα μεγαλύτερων επιχειρήσεων του κλάδου, με 350,07 εκατ. ευρώ και +12,80%, και η Market In, που βρίσκεται στην 7η θέση, με 318,75 εκατ. ευρώ και +12,19%. Η Πέντε (Γαλαξίας) κατέλαβε την 5η θέση, με ουσιαστικά αμετάβλητες πωλήσεις, στα 450,13 εκατ. ευρώ. Τη δεκάδα συμπληρώνουν ο συνεταιρισμός ΣΥΝΚΑ, η Bazaar και η Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες, με αύξηση πωλήσεων 7,72%, 8,30%% και 8,96% αντίστοιχα.

Δεκαπλάσια των πωλήσεων η αύξηση της κερδοφορίας

Σε επίπεδο κερδών (καθαρά αποτελέσματα προ φόρων) η αύξηση ήταν αλματώδης σε σύγκριση με εκείνη του τζίρου, καθώς για τους δέκα μεγαλύτερους ομίλους και εταιρείες ανήλθαν σε 64,18 εκατ. ευρώ το 2019 έναντι 39,8 εκατ. ευρώ το 2018.

Αυξήθηκαν δηλαδή σε ποσοστό 61,24%, διευρύνοντας έτσι τον δείκτη καθαρής κερδοφορίας τους, ο οποίος διαμορφώθηκε στο 0,72%, έναντι 0,47% το 2018. Για το σύνολο των 40 υπό εξέταση εταιρειών, η κερδοφορία παρουσιάζει μικρότερη ποσοστιαία μεταβολή, λόγω της επίδρασης των μεγεθών των μεγαλύτερων εταιρειών.

Τα καθαρά αποτελέσματα εμφανίζονται αυξημένα κατά 25,40%, από 70,45 εκατ. ευρώ σε 88,35 εκατ. ευρώ. Το καθαρό περιθώριο κέρδους επομένως διαμορφώθηκε σε 0,97%, έναντι 0,82% το 2018.

 

Οι δέκα μεγαλύτεροι όμιλοι/εταιρείες σούπερ μάρκετ 
(σε χιλ. ευρώ)

Α/Α

ΕΠΩΝΥΜΙΑ

Κύκλος εργασιών (Πωλήσεις)

2018

2019

Μεταβολή

1

[Όμιλος] Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης ΑΕΕ

3.011.502

3.279.972

8,91%

2

Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος ΑΕ

1.986.336

1.947.871

-1,94%

3

ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ

1.190.626

1.259.646

5,80%

4

Δ. Μασούτης ΑΕ

770.349

829.817

7,72%

5

Πέντε ΑΕ

449.970

450.132

0,04%

6

[Όμιλος] ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός ΑΕ

310.348

350.073

12,80%

7

Market In AE

284.110

318.748

12,19%

8

ΣΥΝ.ΚΑ. Προμηθ. & Καταναλ. Συν/σμός ΠΕ

175.625

189.179

7,72%

9

Bazaar ΑΕ

168.955

182.970

8,30%

10

Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες ΑΕΕ

70.667

76.998

8,96%

Τ1

Σύνολο 10 Ομίλων/Εταιρειών

8.418.488

8.885.408

5,55%

Τ2

Σύνολο 40 Εταιρείες

8.600.592

9.112.134

5,95%

Πηγή: Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2020

Με ρυθμό 9% τρέχουν οι πωλήσεις από την αρχή του έτους

Με αύξηση 11,1% στις πωλήσεις έκλεισε για τα σούπερ μάρκετ η τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου, η οποία συνέπεσε με τις ανακοινώσεις για το δεύτερο lockdown, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας IRI Ελλάς.

Ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου για την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε την 1η Νοεμβρίου διαμορφώθηκε σε 127,97 εκατ. ευρώ, από 115,18 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη εβδομάδα του 2019 (σ.σ. έληγε στις 3 Νοεμβρίου 2019). Η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων καταγράφηκε στην Κεντρική Ελλάδα, με ποσοστό 15,7%, ενώ ακολούθησαν η Κρήτη με 11,9% και η Αττική με 9,7%. Η τελευταία, βέβαια, αντιστοιχεί στο 53,6% των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, κάτι που σημαίνει ότι η δική της άνοδος «έγραψε» περισσότερο στη συνολική αύξηση του τζίρου.

Ανά κατηγορία καταστήματος, αξιοσημείωτη είναι η αύξηση 22,8% στις πωλήσεις των υπερμάρκετ (καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ.) ενώ τα μεσαία σούπερ μάρκετ (από 1.000 έως 2.500 τ.μ.), ενίσχυσαν τις πωλήσεις τους κατά 9,9%. Αύξηση 8,5% και 9% σημείωσαν τα μικρότερα καταστήματα (400 έως 1.000 τ.μ.) και τα μίνι μάρκετ (έως 400 τ.μ.) αντίστοιχα.

Άνοδος 11% για τα τρόφιμα

Σε επίπεδο προϊόντων, καταγράφηκε αύξηση 11% στην αξία πωλήσεων των τροφίμων (168 από τις 340 κατηγορίες που περιλαμβάνει η ανάλυση της IRI), ενώ κατά 11,9% ενισχύθηκαν οι πωλήσεις προϊόντων νοικοκυριού και κατά 7,8% τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής. Συμπεριλαμβάνοντας και την εξεταζόμενη εβδομάδα, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ από την αρχή του έτους «τρέχουν» με ρυθμό 9%.